Stadig flere bønder ser verdien av å profilere egen gård på arbeidstøyet. Det skaper en identitet på gård og drift, og mange ser dette som annerledes og god reklame hvis de nærer seg på tilleggstjenester som utsalg, gårdsbesøk og lignende.

– Vi har sett en økning i antall kunder som etterspør trykking av logo på arbeidstøy. Dette både fra bønder, maskinentreprenører og andre virksomheter. Sammen med Workmaster tilbyr vi alt fra tegning av logo til trykking på arbeidsklær, sier Knut Ivar Haave, kategorisjef butikk i Felleskjøpet Agri.

Over 25 000 logoer på 1,5 år

Felleskjøpet startet denne satsingen som en tilleggstjeneste på arbeidsklær i januar 2015. Økningen i antallet logo-etterspørsler har økt betraktelig, og i dag har virksomheten rundt 170 faste bedriftskunder. Dette speiler også takten på det totale salget av arbeidsklær som har økt med 37 prosent fra fjoråret.

Gunleik Smedstad er en av kundene som har fått tegnet og trykket logo. Sammen med familien driver han Staurheim Gard, 1,5 kilometer utenfor sentrum av Bø i Telemark. Her driver de en tradisjonell korngård, besøksgård med aktiviteter og tilbud for store og små, og overnattingstilbud for turister i sommersesongen.

– Dette er en fin og fleksibel måte å profilere egen gårdsdrift på. Markedsføring krever ofte mye, og vi begynner med logo som et skritt på veien for å skape tydeligere identitet og et mer profesjonelt uttrykk. Enn så lenge har vi gitt bort profilerte klær til besøkende og håper det bidrar til å vekke nysgjerrighet til våre tilbud, sier Smedstad.

Effektiv og enkel prosess

Å skaffe seg en logo er for mange krevende, spesielt for virksomheter. Det er mange valg å ta underveis og prosessen kan lett bli unødvendig komplisert.

– For å gjøre tjenesten så enkel og effektiv som mulig leveres hele prosessen fra våre butikker, og med full fleksibilitet. Vi leverer logoer etter kunders tegninger eller kommer med forslag basert på ønsker. Selve tegneprosessen er gratis ved kjøp av logomerker. Dette er ingen stor inntjeningspost for oss, men et annerledes og morsomt tilbud til våre kunder, sier Haave.

Familien Smedstad valgte en logo med dekorert takgavl og gårdsnavnet. Tanken er at dette skal symbolisere besøks- og overnattingstilbudet.

– Logoen er trykket på t-skjorter til både barn og voksne. Når vi nå går inn i høysesong for overnattende, med fullt belegg frem til midten av august, håper vi å spre det glade tilbud og budskap til enda flere, sier Smedstad.

En logo for alle

Tilbudet finnes hos alle Felleskjøpets butikker og gjelder ved bestilling av arbeidstøy fra GARD eller Felleskjøpets egne jakker, bukser og kjeledresser.

– Vi anbefaler alle næringsdrivende å tenke profilering i form av en logo. Tilbud eller produkter er vanskelig å huske eller kjenne igjen hvis du ikke har noe særegent å prege det med. Og det trenger ikke å koste skjorta, sier Haave.