Last ned hele rapporten

Felleskjøpet utgjør forskjellen

Når været svikter, markedet hardner til og teknologien tar oss mot nye, uante muligheter – da er Felleskjøpet bondens beste partner.

Vår store samfunnsutfordring klimakrisen påvirker nå både hver enkelt i hverdagen og hvordan næringslivet må jobbe for å lykkes i fremtiden. Det handler om å produsere renere og mer klimavennlig for å hindre at den globale oppvarmingen skal bli for høy. For landbruket handler det i tillegg om å produsere mer mat til en voksende verdensbefolkning. Alle land må bidra for å lykkes i denne jobben, og i norsk landbruk er Felleskjøpet en avgjørende aktør i de fleste produksjon­s­kjedene. Ingen leverandør i vår næring er inne med flere avgjørende innsatsfaktorer. Det er et stort ansvar og et lederskap vi er klare til å ta på vegne av næringen. Vi jobber hver dag for å bedre vårt miljø­avtrykk, utvikle bærekraftig fremtidig produksjon og ikke minst legge til rette for lønnsomhet for den norske bonden.

Kanskje var 2018, som vil bli husket som en av de tørreste og varmeste vekstsesongene i vår generasjon, et varsel om klimaendringer i sving. Forskning viser at varme somre blir varmere og de våte blir våtere. Dette er utfordringer jord­bruket må forberede seg på. De tre siste årene illustrerer dette ytterligere. 2016 var «stang inn» i mange produksjoner med store krav til Felleskjøpets kapasitet og håndterings­evne, 2017 regna bort i mange områder og stilte oss overfor utfordringer på produksjons­siden, og 2018 tørka bort. Det er sjelden vi kan snakke om normalår. Derfor har vi rigget Felleskjøpet for å kunne takle «det unormale». Det er helt i tråd med våre grunnverdier, som handler om å sikre bondens økonomi på kort og lang sikt.

Sommeren 2018 satte oss på prøve, og sammen med bonden og de øvrige bondeeide selskapene i landbruket besto vi testen. Felleskjøpet viste lederskap og handlekraft, og med en enorm innsats fra hele vår organisasjon bidro vi sterkt til å berge næringa gjennom de tøffe utfordringene. Situasjonen viste tydelig styrken i samvirkemodellen og hvor viktig det er at bøndene står sammen i et sterkt fellesskap. Etterdønningene etter fjorårets sesong vil sannsynligvis merkes inn i 2019 for mange aktører i vår næring. Manglende korn for salg inntil ny avling er i hus er et konkret eksempel på en slik etterdønning.

Resultat og drift

Tørkesommeren satte sterkt preg på driften vår i 2018, både for landbruket og i detalj­handelsvirksomheten vår. Resultatene våre er tilfredsstillende forholdene tatt i betraktning. Et resultat før skatt på 411,4 millioner er på nivå med resultatet vi hadde i 2016, som var et godt år for oss. Det er lagt ned en kjempeinnsats i organisasjonen for å gi våre kunder best mulig råd og veiledning gjennom sesongen. Det har kostet, men også gitt resultater. Vi fortsetter å øke omsetningen og styrke vår markeds­posisjon i landbruket. Markedsandelene på kraftfôr har vokst kontinuerlig de siste årene og er drevet av gode produksjons­resultater og ytelse hos bonden. Maskin­divisjonen har utviklet seg positivt gjennom 2018 med solid vekst for John Deere og rekord i salg av melkeroboter. Salg av gjødsel og såvarer viser også rekord­omsetning. Derimot førte halverte avlinger til tapte korninntekter sammenlignet med et normalår.

Tørken påvirket i tillegg til landbruket også hagemarkedene i hele Nord-Europa, noe vi merket også i Felleskjøpet. I tillegg var 2018 et generelt tøft år for handelen. Vi klarte derfor ikke å innfri våre ambisjoner for denne delen av virksomheten hverken i Norge eller Sverige. Vi ser imidlertid med glede at satsingene innenfor hage bidrar positivt. Kundetilstrømningen var 11 prosent høyere i de butikkene der vi har etablert hagesentre. Denne utviklingen vil vi derfor bygge videre på. Nå arbeides det med å effektivisere driften og forbedre resultatene i hele handelsvirksomheten vår. Matmel- og bakerivirksomheten i Cernova utviklet seg positivt i 2018. Her er det gjort en stor jobb med å effektivisere driften og vi har fått en viss drahjelp fra markedet. Dette har gitt resultatforbedring i den viktige næringsmiddeldelen av konsernet.

Omsetning (NOK mrd)

Vår tids utfordringer

Helt siden 1896 har framsynte eiere sørget for at Felleskjøpet har vært i stand til å møte og mestre tidens krav. Vi kan knapt overvurdere hva dette har betydd for norske bønder. Felleskjøpet har ikke bare vært en konkurransedyktig leverandør av driftsmidler; selskapet har også vært en garantist for muligheten til å drive effektiv matproduksjon i Norge. Dette er minst like viktig for bonden i dag som tidligere. Det har dagens eiere forstått og gitt oss en klar marsjordre om å fortsette og skape bondenytte fremover. I tillegg til klima­endringer påvirker markedsendringer med konkurranse fra internasjonale aktører og en rivende teknologisk utvikling med nye markedsmodeller jordbruket. Felleskjøpet går tungt inn i disse utfordringene. For å klare det, må vi ha tilstrekkelig med ressurser til å investere i utvikling, nyskaping, effektiv drift og opinionsbygging. Samtidig må vi kunne ta et ekstra tak når bonden trenger det, slik vi så i 2018.

114 millioner

Felleskjøpet har realisert besparelser knyttet til produksjon og transport av kraftfôr på 114 millioner kroner i 2018 sammenlignet med 2011.

Handlekraft

Vi må kontinuerlig tilpasse oss den virkeligheten og markedet vi står oppe i. Vi skal investere i utviklingen av landbruket, øke kompetansen slik at vi kan tilby framtidens løsninger til bonden, og drive effektivt. Bare slik kan Felleskjøpet skape bondenytte også i framtiden. Derfor er målet for andre fase av Bondeløftet, konsernets strategi for perioden 2016-2020, å styrke driften vesentlig. Resultatløftet skal gi oss handlekraft til å forsterke vår satsing på framtidsjordbruket, ta en offensiv rolle i den grønne økonomien, og arbeide videre med å sikre gode rammebetingelser for norsk matproduksjon. Samtidig vil vi aldri gå på akkord når det gjelder effektiv drift og konkurransedyktige varer og tjenester.

Smart på jordet – smart i fjøset

Felleskjøpet investerer betydelig i digitali­seringen av framtidens matproduksjon. I 2018 kjøpte vi oss inn i det svenske teknologiselskapet Dataväxt, som blant annet åpner for et digitalt samarbeid med Lantmännen. Et enda mer ambisiøst prosjekt er selskapet Mimiro, som Felles­kjøpet Agri og TINE etablerte i 2018 med sikte på å skape en felles digital plattform for automatisk innsamling av data fra fjøs og jorder som kan utnyttes til bedre beslutningsstøtte for bonden. Mimiro vil utnytte at norske bønder er blant de mest digitale i verden og at norsk landbruk er blant de mest avanserte brukere av store datamengder. Vi tror tjenestene som vi utvikler i selskapet vil ha et kommersielt potensial også internasjonalt. Mimiro vil også sikre at norske bønder beholder kontrollen med sine data. Som total­leverandør til landbruket er Felleskjøpet i en unik posisjon til å sy sammen digitale produkter og løsninger gjennom hele v­erdikjeden. Dette vil vi utnytte til å tilby reelle forbedringer og – ikke minst – forenklinger som kan gjøre bondens hverdag mer effektiv og lønnsom. Felleskjøpet jobber også med sitt eget SmartHold-konsept som bidrar til den beste driften og brukernytten ute på gården.

Internasjonal konkurranse

Konkurransebildet i det norske landbruks­markedet har endret seg mye og raskt de siste årene. I den norske landbruksmaskinbransjen eies og styres mange aktører utenom Felleskjøpet av multinasjonale konserner. Norsk image og tradisjonsrike firmanavn kan ikke dekke over at beslutningene i realiteten ligger i USA, Danmark eller andre land. Heller ikke at overskuddet som hentes ut fra norske landbrukskunder havner utenfor landet. Dette er selvfølgelig helt legitimt, men det er viktig å være klar over utviklingen. Vi må forvente at liknende strukturendringer også vil skje i andre deler av l­­andbruksmarkedet. Når hele verden er få tastetrykk unna, skaper det en ny og tøffere konkurranse.

Felleskjøpet skal være bondens partner også på nett, og vi bruker store ressurser på å utvikle vår netthandel både mot landbruks- og forbrukermarkedet. Slik ønsker vi å være en solid norsk aktør også på nett. I vår digitale verden går ting raskt og det er mange fristende tilbud. Men før man tar kjappe beslutninger, bør man tenke noen lange tanker. Å stå sammen som bønder i et samvirke er minst like viktig i dag som i går. Bondeeide selskap som Felleskjøpet sikrer også åpne korn­anlegg, lav produksjonskostnad for kraftfôr og handlekraft til å iverksette krevende tiltak som sommerens halmgaranti under ekstraordinære forhold. Uten samhold, ingen styrke. Jeg håper vi alle er bevisst på hvor avgjørende det er å ha solide samvirkeforetak som kan sikre trygghet for norske bønder og en framtidig norsk matproduksjon i verdensklasse.

John Arne Ulvan
John Arne Ulvan, Konsernsjef
Neste kapittel

Nøkkelinformasjon om Felleskjøpet

Årsrapport 2018