Felleskjøpet har satt seg tydelige mål for klima og bærekraft, både når det gjelder egen produksjon og ved å hjelpe bonden til bedre drift. For oss nordmenn er Norge verdens beste matfat, og med klare ambisjoner for å produsere mer, bedre og renere skal vi gjøre vårt bidrag til å løse klimakrisen. For bonden handler dette om kroner og klima. Med stadig bedre utstyr, tjenester og rådgivning vil klimavennlig produksjon og lønnsomhet være to sider av samme sak i fremtiden.
2.1

Bære­kraft betyr vekst

Klima og bærekraft påvirker alle sektorer og hele samfunnet. Landbruket har en viktig rolle i det grønne skiftet globalt, og Felleskjøpet har i løpet av 2019 utarbeidet en bærekraftstrategi for de neste ti årene. Strategien skal sikre lønnsom vekst både for selskapet og bonden.

«Bevisstheten om klimaeffekter og krav er økende i hele befolkningen.»

— Anne Jødahl Skuterud

Bærekraftig drift er en forutsetning for både Felleskjøpet og bonden i fremtiden. Forpliktelsene til storsamfunnet og felles innsats for å løse klimakrisen vil prege norsk landbruk sterkt de kommende årene. Samtidig som det vil bety store omlegginger og endring i produksjonen for mange, representerer det også muligheter for lønnsom vekst. For å møte klima- og bærekraftutfordringene, og samtidig produsere mer mat, må vi jobbe smartere og utnytte ressursene bedre.

– Felleskjøpets bærekraftstrategi for de neste ti årene er en tydelig forpliktelse på vegne av egen drift og landbruket totalt sett, men det er også en vekststrategi. Gjennom å jobbe smartere skal vi oppnå både klimagevinster og legge grunnlaget for vekst. Ved å redusere kostnader og bedre utnyttelsen av ressursene i samspill med ny teknologi, vil det gi store muligheter for både selskapet og næringen som helhet. Det handler om kroner og klima, som ikke jobber mot hverandre, men er del av et felles mål, sier styreleder i Felleskjøpet Agri, Anne Jødahl Skuterud.

Styret og administrasjonen i Felleskjøpet Agri har i løpet av 2019 jobbet frem en bærekraftstrategi for selskapet, som i tiden fremover vil integreres i forretningsdriften.

En grønn vinner med hjerte for norske råvarer

Felleskjøpet har de siste årene tatt en offensiv posisjon innenfor flere områder for å redusere sine utslipp. Reduserte utslipp fra transport gjennom fornyelse av bilparken, sirkulær industri som utnytter restråvarer optimalt, utvikling av nye jordprodukter, nytt bærekraftfôr og nye presisjonsløsninger til bruk ute på gårdene, er alle eksempler på tiltak hvor bedre utnyttelse av ressursene gir klare klimagevinster.

– Landbruket er en næring hvor det skjer veldig mye spennende som gir god klimaeffekt. Nøkkelen er mer bruk av norske kortreiste ressurser og en sirkulær tankegang. Økt produksjon av norske fôrråvarer, bedre matkorn og kortreiste proteinråvarer blir avgjørende for næringen fremover, sier Skuterud.

Felleskjøpet har tre viktige roller i det grønne skiftet som skal forsterkes i årene som kommer:

  1. Bedre ressursutnyttelse: Gjøre bonden i bedre stand til å ta ut potensialet som ligger i gårdens ressurser.
  2. Bærekraftig handel: Gjøre det enklere for kundene å velge klimasmart og bærekraftig.
  3. Sirkulærøkonomi: Oppgradere og skape høyere verdier på det som i dag er sidestrømmer, restråstoffer og avfall.

– Bevisstheten om klimaeffekter og krav er økende i hele befolkningen. Dette stiller nye krav til oss, og gjør at vi må sette oss høye og ambisiøse mål for årene som kommer. Vi må faktisk sette oss så høye mål at det i dag kan være vanskelig å se hvordan vi skal oppnå dem, nettopp for å gå den ekstra mila slik at vi lykkes med klimaarbeidet, presiserer Skuterud.

Felleskjøpet har følgende ti hovedsatsinger i sin bærekraftstrategi:

1. Den bærekraftige kua

Felleskjøpet skal arbeide for å redusere utslippene fra hvert enkelt dyr og samtidig sikre at maten dyra spiser er produsert klimasmart og mest mulig bærekraftig.

2. Mer norske råvarer

Felleskjøpet skal bidra til å øke andelen norske råvarer i fôret ytterligere. I tillegg skal vi bidra til at det produseres mer korn, gras, potet, grønnsaker, frukt og bær i Norge.

3. Den fossilfrie gården

Felleskjøpet skal gjennom sine produkter, konsepter og tjenester bidra til at jordbruket når sitt mål om å bli fossilfritt i 2030.

4. Ta vare på jorda

Felleskjøpet skal styrke tilbudet av rådgivning og tjenester innenfor god agronomi, presisjonsjordbruk og balansert og riktig gjødsling, slik at bonden får det beste ut av jorda.

5. Bondens kunnskap til by og samfunn

Felleskjøpet skal, med sine mer enn 120 års erfaring fra norsk landbruk, bringe bondens kunnskap til byene gjennom å tilby komplette løsninger for dyrking i hage, på tak og grønne byrom.

6. Sirkulærindustri

Felleskjøpet skal ved hjelp av ny teknologi og nye verdikjeder utvikle og tilby sirkulære jord, gjødsel og fôrprodukter til alle kundesegmenter.

7. Styrke dyrevelferden og dyrehelsen

Felleskjøpet skal bidra til god dyrevelferd og god dyrehelse – både for dyrene, bonden og næringen ved hjelp av rådgivning, teknologi, produkter og tjenester.

8. Styrke biologisk mangfold

Felleskjøpet skal ved hjelp av produkter, konsepter og tjenester bidra til å styrke det biologiske mangfoldet.

9.Utslipp fra egen drift: På vei mot nullutslipp

Felleskjøpet skal redusere klimagassutslippene i egen drift med minst 50 prosent innen 2030.

10.Sikre bærekraft i hele leverandørkjeden

Felleskjøpet skal jobbe systematisk med bærekraft i hele verdikjeden, og legge vekt på økt åpenhet og sporbarhet.

2.2

Motiverer bonden til klimakutt

Felleskjøpet vil motivere og hjelpe bøndene til å nå klimamålene i avtalen mellom jordbruket og myndighetene.

Klimaregnskap tonn CO₂-ekvivalenter

2019

13 959 tonn

fra industriell produksjon av kraftfôr og korntørking

2018

12 331 tonn

2019

28 366 tonn

fra transportvirksomheten

2018

27 392 tonn

2019

706 tonn

energi i bygninger, butikker og verksteder

2018

774 tonn

2019

43 031 tonn

CO₂ totalt

2018

40 497 tonn

Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag inngikk i 2019 på vegne av landbruket en intensjonsavtale med regjeringen om reduserte klimagassutslipp og økt opptak av karbon for perioden 2021-2030. Avtalen har som mål at de samlede utslippene av klimagasser fra landbruket skal reduseres med fem millioner tonn CO₂-ekvivalenter innen 2030. Landbruket skal selv stå for det meste av reduksjonene, men regjeringen skal også bidra gjennom arbeid med forbruksendringer.

Felleskjøpet del av løsningen

Målet for reduksjon i utslipp er større enn dagens årlige klimagassutslipp fra landbruket, som i 2018 var beregnet til 4,5 millioner tonn CO₂-ekvivalenter. Å innfri målet vil kreve omstillinger på den enkelte gård og i næringen som helhet. Gjennom avtalen har regjeringen anerkjent en bred tilnærming til klimaarbeidet i landbruket som gir bøndene større handlingsrom og bedre muligheter til å gjennomføre klimatiltak.

Landbruket vil i 2020 lansere en Klimakalkulator som et verktøy for bonden i klimaarbeidet. Ved hjelp av kalkulatoren kan man beregne utslipp og lage klimaregnskap for den enkelte gård basert på standardiserte beregningsmetoder som er like for alle. En slik objektiv framstilling vil være et godt underlag for klimatiltak på gården. Med kalkulatoren kan bonden sammenligne utslipp fra sin gård med andre gårder og få et bedre innblikk i hvor det kan gjøres forbedringer.

– Som landets største leverandør av driftsmidler, er Felleskjøpet en selvskreven aktør i omstillingen av landbruket. Vi ønsker å bidra aktivt til klimaavtalen ved å motivere og hjelpe bonden til praktiske og lønnsomme klimatiltak, sier utviklingssjef for grønn konkurransekraft, André Monsrud.

Klimamotivator

Felleskjøpet jobber med å utvikle en klimamotivator som skal være et hjelpemiddel for bonden. Klimamotivatoren vil bli en integrert del av Felleskjøpets nettløsning og mobilapp Min Gård, med presentasjon av klimasmarte løsninger.

– Klimamotivatoren skal vise klimaeffekter av Felleskjøpets produkter og løsninger og gi råd om hvordan driften kan gjøres mer klimavennlig gjennom dyrkingsmetoder, fôring og dyrehold, bygningsteknikk osv. Der landbrukets Klimakalkulator beregner klimaavtrykket fra gården, vil Felleskjøpets Klimamotivator ha forslag til tiltak og investeringer som kan redusere avtrykket. Som totalleverandør tilbyr Felleskjøpet klimasmarte løsninger innenfor alle produksjoner og kan tilby alt fra enkle tiltak til helhetlige løsninger for driften og gården, sier Monsrud, og trekker fram noen eksempler på hva motivatoren vil inneholde:

  • Hvordan bruke mindre diesel
  • Hvordan erstatte fyringsolje med fornybar biovarme
  • Solcelle- og varmegjenvinningsanlegg
  • Klimaeffektive bygg
  • Håndtering og spredning av husdyrgjødsel
  • Presisjonsteknologi på jordet og i fjøset
  • Klimasmart fôr og fôring

Lønnsomt

– Klimamotivatoren vil bli en meny over Felleskjøpets klimasmarte løsninger, der bonden selv kan se og beregne klimamessige og økonomiske effekter på sin gård. Heldigvis er det slik at klimavennlig drift med effektiv utnyttelse av ressursene nesten alltid også er lønnsomt. Å synliggjøre dette vil være en viktig del av Felleskjøpets samspill med bonden. Vi sitter på utrolig mange muligheter, sier Monsrud.

2.3

I førersetet på bære­kraftig transport

Felleskjøpet skal halvere sine CO₂-utslipp i løpet av ti år. Det krever nye transportløsninger. Våre første vogntog som går på biogass, er allerede på veien, og 50 elektriske lastebiler er reservert fra USA.

Felleskjøpet frakter korn, kraftfôr, gjødsel og butikkvarer til og fra kunder i hele det langstrakte landet vårt hver eneste dag året rundt. Hver dag er mer enn 250 vogntog på veiene for Felleskjøpet. Transport står for over 60 prosent av CO₂-utslippene i selskapet, så når vi ønsker å gjøre noe med vårt klimaavtrykk, er transporten en viktig brikke.

Lastebiler på biogass

I 2019 fikk Felleskjøpet sine første vogntog som går på biogass. Det betyr at de ikke kjører på diesel, men på kortreist biologisk avfall som matrester, fiskeavfall, husdyrgjødsel, slam, kloakk og organisk avfall fra skogen. Ett av vogntogene skal gå i distribusjon fra Gardermoen til butikker på Østlandet. Det andre skal transportere kraftfôr i bulk fra Kambo og Stange til kunder på Østlandet.

– Vogntogene kan foreløpig bare kjøres på Østlandet, fordi de eneste tilgjengelige fyllestasjonene ligger på Alnabru i Oslo og hos Skagerak Energi i Stokke, forteller logistikksjef Per-Kenneth Øye. Bilene har 100 mils rekkevidde på full tank. Øye forteller at lastebiler som går på biogass foreløpig er litt dyrere både i innkjøp og i drift enn dieseldrevne vogntog, og at de også har litt færre hestekrefter og dermed går litt saktere i motbakker. – Men det trenger ikke være slik i framtida. Noen må være først ute og bidra til å bygge opp et marked. I Felleskjøpet mener vi alvor når vi sier at vi vil bidra til det grønne skiftet, sier Øye.

-15 % C0₂
Hydrogendrevne lastebiler

Hydrogen-elektriske lastebiler

Når logistikksjefen ser inn i den grønne krystallkula, ser han for seg at brorparten av framtidas transport skal skje med lastebiler som går på ren el eller hydrogen. Det amerikanske bilmerket Nikola utvikler nå en hydrogendrevet lastebil som passer perfekt til Felleskjøpets behov.

– Disse bilene skal kunne ta like mye last som dieseldrevne biler, samtidig som de skal ha 100 mils rekkevidde. Samme som over 1000 hestekrefter. Vi har reservert 50 slike biler. Det er viktig å vise bilindustrien at transportkundene ønsker bærekraftige løsninger. Får vi 50 slike biler på veien, reduseres CO₂-utslippene våre med 15 prosent. Det er ingen grunn til å ikke utvide bilparken ytterligere med flere enn 50 etter hvert, sier Øye. Han håper Nikola kan bli for tungtransporten det Tesla har vært for privatbilmarkedet.

-25 % C0₂
Hybridskip

Grønne skipsprosjekter

Felleskjøpet transporterer store mengder gods sjøveien, og også her arbeides det hardt for å gjøre transporten mer bærekraftig. I tillegg til at nytt planleggingssystem er tatt i bruk, slik at en større del av varene kan flyttes fra vei til sjø, er Felleskjøpet involvert i flere grønne skipsprosjekter. Felleskjøpet samarbeider blant annet med Ulvan Transport om å utvikle verdens første hybridskip, som kan gå på en blanding av gass og strøm.

– Skipet vil redusere CO₂-utslippene med 25 prosent og NOx-utslippene med 95 prosent sammenliknet med dieseldrevne skip. I første omgang skal det gå på flytende naturgass, men hvis tilgangen på biogass blir bedre, kan man bruke det også. På sikt kan man også bytte ut gassgeneratoren med brenselceller, slik at skipet kan gå på hydrogen, forteller Øye. Felleskjøpet er også involvert i utviklingen av et hydrogen-elektrisk selvlosser bulkskip, i samarbeid med Det Norske Veritas og Heidelberg Cement.

– Det gjelder å finne de riktige samarbeidspartnerne. Felleskjøpet skal frakte 300 000 tonn korn fra Oslofjorden til Vestlandet i løpet av året, mens Heidelberg Cement skal levere byggematerialer motsatt vei. Når så store kunder som oss er villige til å skrive langsiktige kontrakter, har rederiene mulighet til å utvikle og investere i miljøvennlige løsninger, sier Øye.