-Det betyr veldig mye å være markedsleder. Det skaper stolthet, selvtillit og godfølelsen hos våre ansatte, noe som er svært viktig i en prestasjonsidrett som traktorsalg, sier Frode Dahl, direktør for maskin i Felleskjøpet Agri.

Offensiv hjort

Nasjonal salgssjef for traktor, Anders Meland, berømmer John Deere for å være innovative og nyskapende.
-John Deere er en organisasjon i driv. De er veldig offensive og kommer stadig med banebrytende nyheter. Det tror jeg kundene våre legger merke til. Vi merker også at kundene er svært fornøyd med Command Pro-kjørespaken og presisjonssystemene til John Deere, sier Meland.

Han tror ettervirkningene etter tørkesommeren i 2018 og reduksjon i de totale melkekvotene, har gitt økt fokus på kostnadseffektivitet i landbruket, noe som kan ha vært positivt for salget av John Deere- traktorer.

-John Deere har drivstoffgaranti og scorer høyt på kostnadseffektivitet og driftssikkerhet. Når marginene presses hos våre kunder, blir det viktigere enn noen gang å sette søkelys på kostnadseffektivitet, sier Meland.

Dreining mot entreprenørmarkedet


Markedssjef Hans Petter Eik forteller at Felleskjøpet i år har opplevd en dreining mot entreprenørmarkedet.
-De minste bøndene blir færre og de som blir igjen, driver større. Samtidig ser vi at mange bruker traktoren ikke bare til landbruk, men også til entreprenørvirksomhet. Ole Kolbjørn Brenn, som ble kåret til Årets traktorselger i Felleskjøpet i 2019, og som solgte 21 nye traktorer fra avdelingen på Gol, solgte omtrent utelukkende traktorer til snøbrøyting og hytteservice dette året, forteller Eik.

Populær 6R

Nærmere halvparten av alle de nyregistrerte John Deere-traktorene i 2019 var i 6R-serien.
- Den aller mest populære modellen var 6155 R. Nærmere tjue prosent av alle traktorene vi solgte var en slik traktor, forteller Eik.
Salgssjef Meland trekker også fram at Felleskjøpet i 2019 solgte svært mange traktorer til park- og anleggsmarkedet.
-Vi solgte 80 traktorer til dette markedet i fjor. En av årsaken til at vi solgte så bra, var at vi har etablert et eget anbudskontor som jobber spesifikt med kommunale anbud, sier salgssjefen.

Flinke selgere


En annen forklaring på at Felleskjøpet stakk av med markedsledertittelen, er dyktige selgere, mener Meland. De siste åra har alle Felleskjøpets maskinselgere gått gjennom en salgsskole med avsluttende eksamen for å bli enda bedre i jobben sin.
-Vi ser at kursopplegget har gitt resultater. Selv drevne selgere har ting å lære og kan bli bedre, sier Meland.

Velfungerende ettermarked


Meland trekker også fram verdien av et velfungerende ettermarked.
-Det er ikke lett å selge maskiner, hvis kundene ikke får hjelp og service i etterkant, konkluderer han.

-Vi har 250 landbruksmekanikere fordelt på 40 verksteder over hele landet, det er det ikke mange som kan konkurrere mot. På tross av at åtte-ni av våre verkstedledere var nye i 2019 greide vi å holde samme produksjonstakt som året før, så vi er svært fornøyd med hvordan vi klarte å ta om bord alle disse nyansatte. At vi har bygd helt nytt verksted i Namsos og utvider og oppgraderer verkstedene på Otta, i Steinkjer og Storsteinnes er også bevis på at vi satser tungt på ettermarked, sier ettermarkedssjef, Roar Kongsten.

Salgssjef Meland legger ikke skjul på at konkurransen i traktormarkedet er beintøff, men sier at Felleskjøpet ikke har noen planer om å gi fra seg tronen. Han har stor tro på 2020.

-Vi har virkelig tro på den nye 6M-serien til John Deere og gleder oss til å presentere denne rundt om i landet i løpet av vinteren, avslutter Meland.

 

STOLTE: Ettermarkedssjef Roar Kongsten, maskindirektør Frode Dahl, salgssjef Anders Meland og markedssjef Hans Petter Eik er svært fornøyd med at John Deere beholdt posisjonen som markedsleder i et tøft traktormarked i 2019.