John Deere har utviklet verdens første, elektromekaniske traktortransmisjon. For John Deere startet konseptet med hydrostatisk-mekanisk transmisjon med lansering av AutoPowr i 2001. Nå drar de det videre ved å erstatte hydraulikk med elektrisk kraft. Denne revolusjonerende nyheten belønnes med den eneste gullmedaljen som deles ut på Agritechnica 2019 i november.
Hydrostat erstattet med elektrisitet
Den tekniske endringen med eAutoPowr er at hydrostatenheten i kassa er erstatta fullt og helt med to elektriske motorer. Fordelen med dette systemet er at det både kan overføre motorkraften ut på hjula, og omforme reservene til strøm. EAutoPower skal kunne gi opptil 100 kW strøm, til eksternt forbruk. Dette er langt mer enn hva lysutstyr og elektronikk på traktoren krever, noe som åpner for nye muligheter for elektrifisering av redskapsdriften. Joskin har utviklet en gjødselvogn der akslene i vogna er elektrisk drevet med strøm produsert av den nye girkassen, for å demonstrere fordelen med dette.
Høyere virkningsgrad
For traktoren i seg selv skal resultatet være lavere effekttap, høyere gjennomføringskraft gjennom drivverket, samt reduserte vedlikeholdskostnader. I tillegg kan overskuddsstrømmen som oppstår på visse driftspunkter "tappes" når en bruker elektrisk kraft til eksterne elektriske komponenter, noe som forbedrer den generelle effektiviteten ytterligere.
Det deles ut 39 sølvmedaljer under Agritechnica, og John Deere får også med seg tre av disse. Sølvmedaljene går til deres:
Efficiency Package for Large Combine Harvesters
Intelligent vibration damping for large square balers
Proactive throughput controller on combine harvesters
Kommentarer