27.10.2021 | Håvard Simonsen

Siden den første bruktmodellen ble kjøpt i 2004, har de hatt til sammen ti John Deere-traktorer hos Entreprenør Odd Steinar Hansen, og den 11. er i bestilling. Denne dagen er alle seks hjortene som akkurat nå inngår i drifta, parkert på rekke og rad, og vi har fått Boye Hansen Olderheim, Anders Hansen Olderheim og Atle Olderheim Hansen til å posere i front. De tre brødrene eier og driver anleggsfirmaet som deres far Odd Steinar og Boye startet i 1989. I dag er selskapet et vel etablert anleggsfirma på Toten med 22 ansatte.

  • Vi driver med alt innenfor graving, som er hovedaktiviteten vår. I vinterhalvåret har vi mye brøyting og strøing. Blant annet brøyter vi halve Raufoss Industripark og mye veier og annet for offentlige kunder. Alle traktorene er i full bruk både sommer og vinter, forteller Anders Hansen Olderheim. Selskapet har vokst jevnt og trutt.
  • Vi har hele tiden bygd stein på stein. Vi prøver å bygge en solid grunnmur og er opptatt av å eie. Vi har kjøpt flere av traktorene, men leaser de største, sier han.

Oppfølging er avgjørende

  • Enkelt sagt er det viktige for oss at traktorer og utstyr går når vi trenger det. Og når noe ikke virker, er det avgjørende at noen svarer i den andre enden når vi trenger hjelp, understreker daglig leder Boye Hansen Olderheim.
  • Derfor har vi valgt Felleskjøpet og kjører John Deere. Her får vi hjelp og det finnes alltid en maskin som vi kan disponere så vi får gjort det vi skal. Vi har aldri opplevd den oppfølgingen vi får hos Felleskjøpet når det gjelder traktorer, sier broren Anders, som er HMS-ansvarlig og assisterende daglig leder.

De tok i bruk sin første John Deere, en brukt 6420S i 2004. Men det var i 2016 John Deere for alvor gjorde sitt inntog i bedriften. Da fikk de en 6215 demotraktor i «akutthjelp» gjennom Felleskjøpet. I dag består traktorparken av to 6250R, en 6155R, en 6150R, en 5125R og en 5100R. En av 6250-modellene skal byttes i en ny.

  • Vi kjører rundt 6 000 traktortimer i året, forteller Boye.

Brødrene sier at de har opplevd John Deere som et veldig bra produkt, og legger stor vekt på at traktorene er bruker- og servicevennlige.

  • For oss er det viktig at traktorene er enkle å betjene. Men alt som ruller og går, skjer det noe med. Derfor hjelper det ikke om det står A eller B på maskinen hvis vi ikke får hjelp. Her er vi veldig godt fornøyd med Felleskjøpets verksted på Lena, og vi er heldige som har Kjetil som kontaktperson, som vi kan ringe og diskutere med.Sjåførene kan også ta direkte kontakt med verkstedet for å løse problemer. Den serviceinnstillingen vi møter der er vi helt avhengig av, sier Boye Hansen Olderheim.

GOD OPPFØLGING: Mekaniker Kjetil Johansen hos Felleskjøpet på Lena er en sentral kontaktperson for entreprenørene på Raufoss. – Når det gjelder traktorer har vi aldri opplevd den oppfølgingen vi får hos Felleskjøpet, sier Anders Hansn Olderheim.

Expert Alarm

Mekaniker Kjetil Johansen er en av Felleskjøpets mange spesialister på John Deere-teknologien.

  • Fire av traktorene hos Entreprenør Odd Steinar Hansen er utstyrt med JDLink. Det har noen store fordeler, sier han.

JDLink gjør at traktorene er tilknyttet Felleskjøpet og John Deere via mobilnettet. Informasjon og data som sendes fra traktoren til oss blir analysert. Vi ser når det er behov for vedlikehold og service, og vi får varsler om eventuelle feil.

  • Ved en såkalt Expert Alarm, som genereres fra ulike feilkoder, kommer det automatisk en alarm hos Felleskjøpet. Alarmen inneholder en servicemelding med beskrivelse av feilen, hva som skal utbedres og behov for resevedeler. Teknisk avdeling hos Felleskjøpet overvåker dette og sender meldingen til aktuelle parter. Slik kan vi forebygge driftsproblemer og i verste fall et havari på traktorene, fortsetter Johansen.

Alle feilkoder er ikke like alvorlige. Med JDLink kan John Deere og mekanikerne i Felleskjøpet vurdere om det er påkrevet å foreta en utbedring umiddelbart, eller om traktoren kan kjøres videre til man får tak i deler eller verkstedet har ledig tid. Et eksempel kan være Adblu og utslipp. Da kan Johansen eller noen av hans kollegaer hente opp traktoren hos entreprenøren på sin mobil og godkjenne at den kan gå en time til, slik at sjåføren kommer seg til verkstedet.

  • For oss er det en stor trygghet å vite om feilen ikke er mer alvorlig enn at vi kan bruke traktoren videre. Så får vi beskjed fra Felleskjøpet når de har deler og vi kan komme inn og få rettet den, sier Boye Hansen Olderheim.
  • En stor fordel med JDLink er at vi kan planlegge service og sørge for at vi har alt på plass når traktoren kommer inn for vedlikehold eller reparasjon, understreker Johansen.

Deler skjerm

Med JDLink og funksjonen RDA (Remote Display Access) kan sjåføren i traktoren dele skjerm med andre i entreprenørselskapet og mekanikerne hos Felleskjøpet. Sjåføren kan for eksempel få hjelp til å tolke en feilkode på traktorskjermen, eller tilpasse innstillinger av funksjoner i traktoren eller redskapen. RDA gir også folkene hos entreprenøren og mekanikerne hos Felleskjøpet mulighet til å hjelpe sjåføren via telefon med å endre innstillinger og rette feil.

  • Erfaringene med JDLink og RDA er at det oppstår mindre problemer når vi får forvasler om service og sammen kan tolke og gjøre noe med varsler. Vi fanger opp ting før det oppstår skader, sier Johansen.

Anders Oldeheim peker på at man ved hjelp av RDA kan bistå sjåfører som mangler erfaring med bestemte traktormodeller, og at de har opplevd at problemer lettere kan løses direkte mellom sjåførene og ekspertene hos Felleskjøpet.


MYE INFO: Anders Olderheim finner masse informasjon i traktorskjermen. Denne traktoren har gått over 66 000 kilometer.

Flåtestyring

JDLink gir også mulighet for flåtestyring, noe de har begynt å utnytte hos Entreprenør Odd Steinar Hansen.

  • Vi kan se hvor traktorene til enhver tid er og vi kan hente ut informasjon fra maskinen. Vi ser verdien i dette, men må sette av mer tid til å lære oss systemet og prøve å bruke det enda mer, sier Anders Hansen Olderheim.

Entreprenørene på Raufoss har ikke sett behov for å AutoTrac, som brukes mye i jordbruket, og de har ikke Starfire-antenne på traktorene. Hvis de hadde hatt det, kunne de også lagt inn og dokumentert hvilke arbeidsgoppgaver som ble utført på ulike steder.

Johansen forteller at Felleskjøpet skal i gang igjen med nye opplæringskurs for brukere av https://www.felleskjopet.no/alle-artikler/alle-artikler-maskiner-og-redskap/artikler/tradlos-mekanikerhjelp/​. Disse kursene måtte avbrytes under koronapandemien.

Systemet er laget slik at sjåføren får et varsel og må godkjenne at andre kan gå inn på skjermen for å sjekke data i traktoren.

Med JDLink overføres data fra traktoren trådløst til nettsiden MyJohnDeere. Her samles stadig mer informasjon om kjørelengde, dieselforbruk, arbeidsoppgaver osv.

  • Vi har blant annet registrert et gjennomsnittlig dieselforbruk på 11 liter/time på en av våre 6250R. Det synes jeg ikke er avskrekkende for en slik traktor, sier Boye Olderheim Hansen.


FLÅTESTYRING: Anders Hansen Olderheim har full oversikt over hvor traktorene befinner seg ved hjelp av JDLink og flåtestyring på mobilen.