Gullfisken er en publikumspris for reklamefilmer vist på de kommersielle TV-kanalene i Norge. De tolv nominerte filmene er valgt ut av en jury som kårer en «Sølvfisk» hver måned gjennom året.
Månedsvinnerne blir nominert til publikumsavstemming for årets gullfisk, som finner sted på TV2 året etter.
- Vi har vært opptatt av å få frem at Felleskjøpet er en faghandel for alle. Samtidig har det vært viktig for oss å synliggjøre den norske bondens stolthet. Med dette som grunntone vant Felleskjøpet gullfisken i 2012 med reklamefilmen «Bønder i byen». I årets reklamefilm «For en gjeng med bønder» tar vi denne ett skritt videre, der vi med humor og med et glimt i øye får synliggjort allsidigheten i en bondes arbeidshverdag. At vi også i år vinner en sølvfisk er en hyggelig anerkjenning for Felleskjøpet og den norske bonden, sier Henrik Thoresen, direktør for forretningsutvikling i Felleskjøpet Agri.
Juryen begrunner valget slik:
I et landskap der stadig flere merkevarer forsøker å ta eierskap til – og fra – den norske bonden og norsk landbruk, skjærer Felleskjøpet gjennom med en film som både bønder og byfolk kan trekke på smilebåndet av. På en bondegård på Jevnaker får Klanens tøffeste tøffinger prøve seg som «en gjeng med bønder». Juryen lar seg sjarmere av at man klarer å la feiden bestå, uten at man skaper en åpenbar helt eller skurk. Nyanser der man ellers er overtydelig og overselling premiereres med sølvfisk!