Gullfisken er en publikumspris for reklamefilmer vist på de kommersielle TV-kanalene i Norge. Felleskjøpet vant i 2015 Sølvfisk for reklamefilmen «For en gjeng med bønder», og kjemper dermed om Gullfisken sammen med 11 andre finalister. Du kan allerede nå stemme på reklamefilmen vår ved å sende sms 5 til 26700.

- Vi har vært opptatt av å få frem at Felleskjøpet er en faghandel for alle. Samtidig har det vært viktig for oss å synliggjøre den norske bondens stolthet. Med dette som grunntone vant Felleskjøpet gullfisken i 2012 med reklamefilmen «Bønder i byen». I årets reklamefilm «For en gjeng med bønder» tar vi denne ett skritt videre, der vi med humor og glimt i øyet får synliggjort allsidigheten i en bondes arbeidshverdag. At filmen vant Sølvfisk er en hyggelig anerkjennelse for Felleskjøpet og den norske bonden, sier Henrik Thoresen, direktør for forretningsutvikling i Felleskjøpet Agri.

Juryens begrunnelse

I et landskap der stadig flere merkevarer forsøker å ta eierskap til – og fra – den norske bonden og norsk landbruk, skjærer Felleskjøpet gjennom med en film som både bønder og byfolk kan trekke på smilebåndet av. På en bondegård på Jevnaker får Klanens tøffeste tøffinger prøve seg som «en gjeng med bønder». Juryen lar seg sjarmere av at man klarer å la feiden bestå, uten at man skaper en åpenbar helt eller skurk. Nyanser der man ellers er overtydelig og overselling premieres med sølvfisk!

Bak kulissene

Hvordan syntes egentlig Klanen det var å jobbe som bønder for en dag? Finn det ut i denne filmen som lar deg få en titt bak kulissene i innspillingen.