– Vi så et behov for å ha et møtepunkt der vi forteller litt om hva som skjer hos oss og der kunden har anledning til å komme med tilbakemeldinger om hvordan det fungerer og hva man trenger mer informasjon og hjelp til, fortalte service- og ettermarkedssjef Tone L. Vanem til Samvirke.

– Vi ønsker at samarbeidet mellom oss og kunden fungerer over tid. Og da er det viktig å ha en dialog, la hun til.
Vanligvis avholdes VMS-seminaret flere steder i landet. I år er seminaret blitt lagt til Oslo, blant annet for å besøke Ås gård ved NMBU, hvor det var lagt opp til omvisning. Tanken var ifølge Vanem å vise det nyeste innen forskning og utvikling i mjølkeproduksjon.

 

Dekker hele landet

Samvirke besøkte andre dag av det to dager lange seminaret, som blant annet tok for seg DeLavals servicetilbud. Ragnar Sliper, salgssjef service med ansvar for Trøndelag og Nord-Østerdalen, opplyste at serviceapparatet dekker hele landet.

– Ingen andre dekker landet like godt som DeLaval, hevdet han.

90 ansatte har til nå gjennomgått DeLavals opplæringsprogram på VMS mjølkerobot. Serviceteknikerne må jobbe minst et år i bedriften før de får utføre service på VMS, fortalte Sliper.

– Vi slipper ikke folk ut på service før vi vet at de behersker oppgaven. Ellers kan det ødelegge en besetning.

De som inngår serviceavtale med DeLaval – og det gjelder 98 prosent av brukerne – får tilbud om service, akuttservice, montering av utstyr og levering av reservedeler, forbruksvarer og tilbehør. Akuttservice betyr for eksempel at kunden har tilgang til vakttelefon og fri telefonsupport hele døgnet. Målsettinga til DeLaval er å ha minst mulig stopptid, understreket Ragnar Sliper.

 

Ring vakttelefonen

Han oppfordret VMS-brukerne til å ringe DeLavals vakttelefon, hvis det skulle oppstå akutte problemer.

– Vi prøver først å løse problemet på telefon. Ved behov reiser en servicetekniker ut til kunden. Vakta vil da prøve å ringe den lokale serviceteknikeren for å unngå lange kjøringer, sa Sliper.

Han rådet kundene til å spørre på telefon når serviceteknikeren forventer å komme. Da kan en vurdere hva en skal gjøre med kyrne i mellomtida. Sliper oppfordret forsamlinga til å ha utstyr klart for å kunne mjølke manuelt, hvis en lengre maskinstopp skulle inntreffe.

– Det er heldigvis veldig sjelden en har lange stopper, men det kan skje. Derfor er det også smart å ha et strømaggregat i beredskap, for eksempel et moderne traktoraggregat, sa Sliper.

Verner Fjerdingøy fra Teknisk Support orienterte om nye funksjoner i programmet DelPro 4.5. Disse omfatter blant annet en gårdskalender, et seminregister, en utvidet helsedel og en funksjon som setter alarm når dyr går inn i eller forlater et gitt område.


Legg inn hendelser

Fjerdingøy kom også med mange konkrete tips til bruk av VMS mjølkerobot, for å utnytte funksjonene best mulig. Han betonte blant annet at det er viktig at man legger inn alle hendelser på dyrekortet i DelPro.

– Spesielt viktig er det å legge inn inseminasjon, drektighetskontroll og kalving, sa Fjerdingøy.

Både Sliper og Fjerdingøy oppfordret brukerne til å sette seg mest mulig inn i bruk av utstyret, og prioritere rengjøring og vedlikehold. Mye av tida under seminaret var satt av til dialog med VMS-brukerne. De benyttet anledningen til å komme med spørsmål og innspill. Blant annet ble det etterlyst flere funksjoner, for eksempel flere apper som gjør det lettere å kommunisere med VMS via mobil. Det kom også kritikk mot prisøkning på tjenester. Fra DeLavals side ble dette blant annet forklart med lavere kronekurs, noe som gjør det dyrere å kjøpe deler fra utlandet. DeLaval er svært opptatt av kostnadsnivået og prioriterer service høyt, opplyste Tone L. Vanem til Samvirke.

– Vi mener kostnadene ligger på et riktig nivå. Det er også godt mulig å holde kostnadsnivået nede ved kundens egen innsats.

I alt 158 brukere ønsket å delta på VMS-kurset som fant sted i Oslo

DeLaval ønsker tilbakemeldinger fra brukerne