Førerhusene på alle John Deere 6R er like store og romslige, og det er mange mulige utstyrs­pakker du kan velge. Uansett hvilken utstyrspakke du velger til din 6R, vil du med enkel og intuitiv betjening kunne utføre de mest kompli­serte arbeidsoppgaver.

Du har tre forskjellige utstyrspakker å velge mellom: Select, Premium og Ultimate. Den enkleste pakken (Select) inneholder alt det vesentligste, og betjeningen håndteres enkelt og komfortabelt fra en konsoll på høyre side. Med Premium og Ultimate får du all betjening i armlenet, mens Ultimate har den mye omtalte og svært godt mottatte kjørespaken CommandPRO. I tillegg øker utstyrsnivået fra Select til Premium, og fra Premium til Ultimate.

Select

Dette er det enkleste utstyrsnivået på 6R­serien. Her blir traktoren levert med en standard høyrekonsoll­betjening. Da er betjening av girkasse, hydraulikk, og innstillinger i CommandCenter samlet i traktorens høyre konsoll.

Select­versjonen er utstyrt med 4200 CommandCenter. Dette er en touch­ terminal hvor du gjør alle elektroniske innstillinger på traktoren. Her kan du også lese av de viktigste parameterne og få full oversikt over traktorens tilstand.

Terminalen kan også brukes til alle John Deeres AMS­applikasjoner. AMS står for Agriculture Management System og er John Deeres betegnelse på alt utstyr og alle applikasjoner som støtter presisjons­jordbruk.

På Select­versjonen kan du velge mellom PowrQuad eller AutoQuad transmisjon. Dette er velprøvde og solide transmisjoner som har vært med helt siden innføringen av 6000­serien fra Mannheim. På AutoQuad betjener du gruppegirene mekanisk ved å flytte gir­spaken, mens hurtiggirene i gruppen betjenes elektronisk via knapper på girspaken. En automatisk funksjon gjør at traktoren selv kan styre hurtiggirene. AutoQuad­spaken er også utstyrt med en Declutch­knapp, slik at du slipper å trå inn kløtsjpedalen når du skal skifte gruppegir.

Premium

Velger du en Premium­pakke, får du alt av betjening samlet i førersetets høyre armlene. Denne kaller vi en CommandArm. Da er betjening av hydraulikk, transmisjon og øvrig betjening samlet i armlenet. Ytterst på armlene sitter det en 4200 Command­Center­terminal. Her kan du også velge om du vil ha en programmerbar joystick i armlene.

På Premium­pakken er AutoPowr- girkassen standard på de firesylindrede modellene. På de sekssylindrede model­lene kan du velge mellom DirectDrive og AutoPowr.

DirectDrive-transmisjonen er spesielt designet og konstruert for tunge arbeids­oppgaver i landbruket. Avansert dobbeltkløtsj­teknologi har alltid de neste giret klart, Slik at du ikke taper effekt eller moment under girskift. DirectDrive reduserer også driv­ stofforbruket og forenkler betjeningen. Under transport reduserer trans­ misjonen turtallet ned til 1 550 o/min ved 40 km/t og 1 600 o/min ved 50 km/t. Det sparer du mye drivstoff på.

AutoClutch-funksjonen gjør det også mulig å stoppe traktoren uten at du trenger å trå inn kløtsjen. Det er en virkelig stor fordel når du har arbeids­ oppgaver med mye stopp og start.

AutoPowr-transmisjonen er en hydromekanisk transmisjon som gir trinnløs og kontinuerlig kraft i hastig­ heter mellom 50 m/t og 50 km/t. Denne transmisjonen sørger for at farten er konstant ved at den reagerer automatisk på endringer i belastningen.

Når du har kommet opp i maksimal hastighet, vil motorturtallet automatisk falle til minimumsnivået som kreves for å holde hastigheten. Dette sparer deg også for mye støy og drivstoff.

AutoPowr leverer 100 prosent mekanisk kraft ved følgende arbeids­ hastigheter: 3,5 km/t, 11 km/t, 22,5 km/t og 47,2 km/t. Dette resulterer i suveren overføring av kraft. AutoPowr bruker alltid mer enn 60 prosent av den tilgjengelige mekaniske kraften.

Vår trinnløse girkasse AutoPowr er en av markedets beste hva gjelder effekt­ gjennomføring. Men noen kunder velger fortsatt mekanisk girkasse, som Direct­Drive fordi man alltid vil få mer effekt gjennom en god mekanisk girkasse. Med Premiumpakken får du også med en Premiumlyspakke.

Ultimate

Ultimate­pakken inneholder alt av tilgjengelig utstyr på 6R. All betjening er samlet i førersetets CommandArm, med den nye omtalte kjørespaken Command­PRO på plass.Gjennom CommandCenter­terminalen kan brukeren programmere Command-PRO med

  • 11 programmerbare knapper
  • vendegir
  • cruisekontroll
  • krypefunksjon
  • akselerasjons­aggressivitet
  • kjørespak­funksjonalitet

Du justerer hastigheten ved å vippe på den, eller med rullehjulet nede på høyresiden av spaken. Rullehjulet kan også programmeres til å justere hvilken toppfart traktoren skal ha. En egen knapp regulerer aggressiviteten på transmisjonen i tre trinn.

En avansert cruisekontroll gir sjåføren to programmerbare hastigheter i tillegg til topphastigheten. Cruisekontrolleren aktiveres ved å vippe kjørespaken til høyre. Hastigheten kan også settes ved å trykke inn en knapp på kjørespaken for å programmere den farten man holder for øyeblikket.

Funksjonen «Active Zero» sørger for at traktoren står bom stille – og blir stående – når kjørespaken trekkes helt bakover. Eller om du løfter beinet fra gasspedalen. Sammen med den trinnløse transmisjonen, sørger automatikken også for at all start og stopp forløper kattemykt, helt uten antydninger til rykk eller napp. De 11 programmerbare knappene er et kapittel for seg. Sjåføren kan programmere dem med en rekke funksjoner, avhengig av hvilke arbeidsoppgaver han eller hun står overfor. For eksempel betjening av hydraulikk, betjening av autostyring eller vendeteigsautomatikk. Tre knapper er ferdig programmert for transmisjonsstyring, der sjåføren kan velge akselerasjonsaggressivitet, i tillegg til to knapper for forhåndsinnstilt kjøre­hastighet. Fire av bryterne er doble og kan programmeres med funksjoner som slås på eller av. For hydraulikkuttaket kan sjåføren få flyt­ og konstant­ pumpingsfunksjon.

Kjørespaken har også en snedig integrert vendegirsfunksjon. På CommandPRO aktiverer du vendegiret ved å trykke på knappen som sitter foran på spaken, og vipper spaken til venstre.

Krypfunksjonen aktiveres også ved å vippe spaken til venstre, men uten å trykke inn knappen for vendegiret. Da kan sjåføren veldig enkelt lirke traktoren i posisjon ved for eksempel påkopling av utstyr. Krypfunksjonen regulerer hastigheten helt trinnløst fra 5 km/h og helt ned til null.

John Deere har lagt store ressurser i å utvikle en utforming som skal gi maksimal funksjonalitet og kjøreglede, og minimal slitasje på hånd, arm, skulder og rygg. Forbløffende nok, har de maktet å komme fram til en løsning for de med store arbeidsnever, som også de med mindre hender føler seg  komfortable med å betjene.

Ultimate­pakken er utstyrt med den største terminalen, 4600 Command­Center. Med Ultimate­pakken får du også med en Ultimatelyspakke.

Med Premium, får du flyttet kontrollene over fra konsollet til armlenet, pluss litt flere funksjoner. Alle de tre utstyrspakkene representerer topp ergonomiske løsninger for lange og slitsomme arbeidsøkter. Foto: John Deere.

Med Ultimate, den største utstyrspakken, får du også med den svært attraktive kjørespaken CommandPRO. Ergonomien er så finurlig utført at den passer for alle arbeidsnever.

Samvirke #04 2019