0

Avant nr. 4000 ble elektrisk!

HØYLANDET: Markedet har tatt svært godt imot Avants rimelige og fleksible kompaktlaster, og rundingsbøyene har kommet tett. At nr. 4000 ble en batteridrevet maskin er et symbol på at framtida er elektrisk.

MANGE FINESSER: Salgssjef Markku Kahari (t.v.) fra Avant demonstrerer kompaktlasterens mange finesser for melkebonden Ernst Inge Grongstad Myrmo på den nye elektriske Avant e5. Salgskonsulent Per Arne Flasnes fra Felleskjøpet til høyre. Foto: Atle Abelsen

Det klaffet dobbelt da Felleskjøpet fikk anledning til å gjøre krus på kunde nummer 4000 av den finskproduserte bestselgerlasteren Avant i Norge. Klaff nummer 1, var at jubileums-Avant-en ble en modell e5, den elektriske versjonen som kundene etterspør aller mest for øyeblikket. Klaff nummer 2, var at Samvirke fikk anledning til å reise til landbruksbygda Høylandet i Trøndelag for å være med på overrekkelsen av en sylfersk maskin rett fra fabrikken til den nye eieren, melkebonde Ernst Inge Grongstad Myrmo (44).

– Dette har jeg sett fram til. Det skal bli fint for dyra mine å slippe støy og dieseleksos under foringa, sier han.

Ingen støy, ingen eksos

Nettopp støy og ikke minst å slippe dieseleksosen er de aller viktigste årsakene til at stadig flere bønder og andre med behov for en kompaktlaster nå gjerne går over til elektrisk drift. I fjøset til Myrmo ligger sporene etter dieseleksosen tydelig innover på veggene etter den forrige maskinen, som hadde konvensjonell dieseldrift.

– Den skal kunne løfte 900 kg, så jeg er spent på hvordan den klarer høyballene mine, sier Myrmo.

Etter noen minutter bak spakene kan han fornøyd konstatere at maskinen klarte oppgaven like bra som forgjengeren.

– Den var litt uvant å kjøre til å begynne med. Spesielt at den triller noen centimeter også etter at jeg bremser den. Men det kan jeg venne meg til, sier Myrmo.

Salgssjef Markku Kahari, som har tatt veien fra hovedkontoret i finske Ylöjärvi for å være med på å markere Avant nr. 4000 solgt i Norge, bedyrer at den vesle «ettertrillingen» kun er en programvarejustering for eventuelt å rette på.

– Det kan vi fikse, dersom du ønsker det, sier han. Den hydrauliske mekanikken reagerer imidlertid momentant på kontrollene.

Fjerde generasjon

Ernst Inge er fjerde generasjon i slekta som driver med kyr på Myrmo. Det var oldefaren Johannes som rundt 1900 kjøpte gården, som ble etablert tidlig på 1800-tallet. Ernst Inge overtok etter faren i 2002, og bygde blant annet et nytt fjøs til ungdyra. I dag har han 30 melkekyr og 35 ungdyr, og 30 hektar gress som han får to slåtter av i året. I tillegg har han 30 mål beite til melkekyra, mens ungdyra går mest på utmark.

– Økonomien er relativt god. Men det skyldes ikke minst at jeg har lite gjeld i dag, sier han. Dermed var det ikke så tungt økonomisk løft å investere i Avant-en, som prismessig ligger på rundt 250 000 kroner eller mer, avhengig av hvor mye utstyr bonden ønsker fra den svært rikholdige og omfattende katalogen. Det gjør heller ingen ting at de elektriske versjonene av Avant er svært rimelig i både drift og vedlikehold.

– Jeg er også litt spent på om den holder hva Avant lover med hensyn til batterilevetid, sier han.

TO FJØS: Melkebonde Ernst Inge Grongstad Myrmo har to fjøs med dyr som skal ha fôr to ganger daglig. Dette er fra ungdyrfjøset (35 dyr). I tillegg har han 30 melkekyr i et annet fjøs.

Blybatteriene i Avant-en (201 Ah) skal holde til minst en times intensiv drift, eller opptil tre timers drift ved oppgaver som krever lettere løft og mindre kjøring. Batteriene skal tåle minst 1500 ladesykluser før kapasiteten reduseres. En ulempe er at på blybatterier vil klattlading telle som en ladesyklus. Derfor anbefaler Felleskjøpet å planlegge arbeidet slik at man kan gjøre mest mulig på en lading før den må koples til nettet igjen.

Passer til syklusene

Kategorileder for redskap i Felleskjøpet, Hans Petter Eik, peker på at ladesyklusene på den elektriske Avant-en passer veldig godt med de vanligste arbeidsoppgavene til en bonde. 

– Han kan bruke den om morgenen til å kjøre ut fôret og annet forefallende arbeid ut over formiddagen, før den settes til lading. Da er den fulladet igjen til dyra skal ha fôr om ettermiddagen. Både Avant e5 og e6 kan koples direkte opp mot strømnettet for kontinuerlig drift dersom det skulle være aktuelt, sier han.

Dersom bonden skulle trenge mer batterikapasitet, kan han i stedet kjøpe en Avant e6. Den har litium-ion-batterier med dobbelt så høy kapasitet, og bedre ladesykluser. Der degenererer ikke batteriet ved klattlading på samme måte som blybatterier. Maskinen ellers er helt lik e5. Denne løsningen koster naturlig nok mer enn e5.

VIKTIG MED VEDLIKEHOLD: Salgssjef Markku Kahari fra Avant (t.h.) forklarer melkebonde Ernst Inge Grongstad Myrmo hvor viktig det er å vedlikeholde batteriene og etterfylle vann på cellene.

– Det har vært mange som har spurt etter e6, spesielt etter at vi kunne vise den fram på landbruksmessa Bedre Landbruk i november, sier maskinselger Per Arne Flasnes. Han forteller også at av de 4000 solgte Avant-ene i Norge, er rundt 40 nå elektriske.

– Etterspørselen er så stor at leveringstiden er på nærmere fem måneder, sier han og ser spørrende bort på Markku Kahari fra Avant.

Markku nikker.

– Vi produserer alt hva remmer og tøy kan klare av disse maskinene nå. Ingen ting går på lager. Alt går rett ut til kunder som har bestilt flere måneder i forveien.

Generisk begrep

Den store produksjonsenheten i Ylöjärvi klarer å produsere drøyt 4000 enheter årlig. 80 prosent går til eksport, de er markedsledende i hele Norden og Baltikum og har også godt fotfeste i Tyskland, Storbritannia, Australia, New Zealand og er tilgjengelig i USA. 

– Avant har blitt et generisk begrep, nesten på linje med Bobcat, sier Markku fornøyd, og fortsetter:

– Det norske markedet skiller seg litt ut fra de øvrige med at en så stor andel av kundene er bønder. I de andre markedene selger vi mye mer til Park og Anlegg, borettslag og andre med behov for en lett, enkel og svært fleksibel og anvendelig kompaktlaster.

Hovedårsaken til dette tror han kanskje er at Felleskjøpet har den beste salgskanalen og kundeoppfølgingen av alle deres agenter.

– Felleskjøpet er påpasselig til å følge opp alle kunder med service, og sørger for å holde kontakten varm mellom kundene og oss som leverandører. Det er svært nyttig for oss, ikke minst i vår kontinuerlige videreutvikling av produktene og tilleggsutstyr.

Kommentarer