Og heis, det fikk maskinfører John Peder Gjerlaug (39) av arbeidsgiveren Pål H. Dobloug Maskin AS, Hamar, da de investerte i ny John Deere 6250R med CommandPro kjørespak til en av sine beste maskinførere. I samarbeid med sveiseverkstedet T. L. Mek AS på Hamar spesialkonstruerte de en heisanordning på den sterke og svært fleksible traktormodellen.

Felleskjøpet har bidratt med teknisk ekspertise, mens Hjelpemiddelsentralen på Elverum ga velvillig økonomisk støtte for å bidra til at Gjerlaug – som er rammet av en alvorlig muskelsykdom som gjør ham avhengig av forskjellige hjelpemidler for å kunne bevege seg rundt – er i fullt arbeid uten å trenge mer hjelp enn litt bistand til å flytte rundt på ting.

– Såpass må vi kunne gjøre for en likandes, pålitelig og ikke minst dyktig maskinfører som vi har hatt i arbeid her hos oss i snart ti år, sier daglig leder Pål Helge Dobloug i entreprenørfirmaet.

Solgt etter prøvekjøring

Gjerlaug har tidligere kjørt flere John Deere-traktorer uten kjørespak og med mekaniske girkasser, og kunne i utgangspunktet ikke tenke seg å gå over til kjørespak. Men sykdommen har gradvis forverret seg, og på et tidspunkt ble det klart at arbeidsredskapen måtte modifiseres for at han skulle kunne bruke maskinen fullt ut i fortsettelsen.

– Men så fikk jeg prøvekjøre en 6250 med kjørespak i fjor, og da var jeg solgt! Bare jeg kommer meg opp i førerhuset, betyr ikke mine bevegelsesutfordringer noe spesielt. Jeg har absolutt alt jeg trenger lett tilgjengelig på spaken, og armene mine fungerer like bra som hodet – eller like dårlig, alt ettersom, ler han.

Og han har fortsatt nok førlighet i beina til å betjene pedalene, om det skulle trenges.
– Det snedige er at man kan skifte helt sømløst mellom kjørespak og pedaler. Man trenger ikke å trykke på noen knapper eller gå inn i noen menyer for å skifte mellom forskjellige kjøremoduser. Beveger jeg spaken, er det den som kontrollerer maskinen. Tråkker jeg ned en pedal, er det den som fungerer som fartsholdere eller brems.

Maksimal oversikt

Det hjelper også på Gjerlaugs situasjon at førermiljøet i traktoren er utformet med tanke på maksimal oversikt 360 grader, uten å bevege kroppen så mye.

– Jeg har speil og kameraer som hjelper meg, og jeg har forbløffende god oversikt rett foran traktoren, på tross av størrelsen, sier han.

Gjerlaug trekker også fram den gode ergonomien på konsoll og kjørespak, og ei trinnløs girkasse som sikrer at maskinen kan manøvreres kattemykt.

– Det blir mye kjøring att og fram for eksempel om vinteren når jeg rydder snø. Med mekanisk girkasse kunne kjøringen bli litt «røkkete». Med denne transmisjonen blir kjøringen silkemyk. Det merker jeg veldig godt etter en lang dag i førerhuset, jeg blir mye mindre sliten av det.

At førerhuset dessuten er veldig godt støydempet bidrar også til mindre slitsomme arbeidsdager. Med funksjonen VRS – Variable Ratio Steering – kan han få fullt rattutslag med færre omdreininger. Det kan spare armer og skuldre ved enkelte oppgaver.


– Det er egentlig ganske bemerkelsesverdig at denne traktoren allerede nærmest er tilrettelagt for maskinførere med min type bevegelseshemming, hvis du ser bort fra heisen. Det er bra for meg, og ganske sikkert også en fordel for førere med full førlighet i alle lemmer, sier han.

Sjefen, Pål Helge Dobloug, skyter inn at de også har en hjullaster som Gjerlaug betjener, med kjørespak.
– Også på den har vi spesialkonstruert og montert en heis til John Peder, sier han.

Aldri for mye hestekrefter

John Peder Gjerlaugs arbeidsoppgaver hos Dobloug Maskin for det meste er snøbrøyting og strøing om vinteren, og gjødselspredning og andre gårdsoppgaver om sommeren.

– Strengt tatt kunne vi klart oss med en modell som var ett trinn mindre – og billigere. Men skulle vi ha kjørespak denne våren, måtte det bli en 6250. Og hestekrefter får man strengt tatt aldri for mye av i denne jobben, sier Gjerlaug.

Han er også veldig fornøyd med brukervennligheten til kjørespaken og CommandCenter, der han kan programmere de forskjellige funksjonene.

– Jeg hadde ingen spesielle kunnskaper om hvordan man programmerer slike systemer i utgangspunktet. Men jeg forstår veldig lett ut fra skjermbildene hvordan jeg skal gjøre det. Den ene gangen jeg har stått fast, ble det løst raskt og greit med en telefon til Felleskjøpet.

 

HEIS: Den eneste modifikasjonen av John Deeres modell 6250R som John Peder Gjerlaug trengte, var en spesialkonstruert heisanordning så han kommer seg ut og inn av førerhuset.