18.10.2019 | Håvard Simonsen

– Det har vært en enorm utvikling, sier Johannes Haukåssveen, og mimrer tilbake til «den spede begynnelse» for tretti år siden.

– Vinteren 1983/84 kjøpte jeg inn 50 sekker bjørkeved og fikk solgt 40 av dem. I 1988 fikk vi lov å brøyte fram til hyttene, og jeg brøytet inn til 11. I dag selger Anders 30 000 vedsekker og vi brøyter til 2500 hytter, forteller han.

Vi sitter i et av to nye store verksted-, lager- og administrasjonsbygg på Natrudstilen sammen med Johannes, Anders Haukåssveen og Svein Erik Syljuåsen, som er eiere og krumtapper i Ringsakfjellet Drift AS, Fjellved AS og Fjellved Service AS. Til sammen sysselsetter de 25-30 personer og omsatte for nesten 75 millioner kroner i 2018. Det går «i hundre» med anleggsvirksomhet om sommeren og snøbrøyting, løypekjøring og mye annet om vinteren.

NYBYGG: Entreprenørene på Sjusjøen har tatt i bruk to nye næringsbygg på Natrudstilen.

Felleskjøpet med på utviklingen

Utenfor står noen av selskapenes John Deere-traktorer klare for fotografering. Helt siden Johannes Haukåssveen i 1988 kjøpte sin første John Deere, en 3050, har de konsekvent holdt seg til samme merke. Og til Felleskjøpet.

– Vi har fått veldig bra service opp gjennom tidene. Ja, helt enestående, egentlig. Her må det gå døgnet rundt, og har det røket noe ei helg, har Felleskjøpet stilt med lånetraktor og reparert. Vi har hatt våre faste kontakter ved Felleskjøpet på Hamar, hvor de har hatt en kolossalt flink og trofast verkstedgjeng. Sånt er veldig personavhengig. Og skal vi selge noe, hjelper Felleskjøpet med å finne løsninger. Det har vanket mange tilbud opp gjennom tidene, men når du får slik behandling sitter det langt inne å bytte, sier de tre.

Slik har også Felleskjøpet og John Deere vært med på den fantastiske utviklingen på Sjusjøen, som jevnt og trutt kåres til landets (noen sier til og med verdens) flotteste langrennsdestinasjon med sine 35 mil med proffpreparerte løyper.

– Hvorfor ble det John Deere?

– Der jeg kommer fra har det vært samvirkefolk. Vi ble lært opp til at det skulle være samvirke og fellesskap. Derfor var det bare Volvo på gården hos oss da jeg vokste opp, for det var det Felleskjøpet solgte. Men så kjøpte far sin første John Deere 2030 i 1978, og siden er det blitt det.

12-15 000 timer pr. år

I dag består traktorparken av to 6130R, en 6145R, seks 6155R og to 6215R. Til sammen går de 12-15 000 timer i året. Det tar for eksempel 12 timer å rydde et snøfall, eller vel 130 timer til sammen for alle traktorene. Vintrene varierer mye, og mens de i den svært snørike vinteren 2013/14 hadde 8 100 brøytetimer, ligger gjennomsnittet rundt 4-5 000 timer.

– Ingen av traktorene er over fem år gamle. Vi bytter dem når de har gått i fem år eller pluss/minus 5000 timer. I gjennomsnitt har vi tre traktorer i innbytte hvert år, forteller Anders.

– Hva krever dere av en traktor?

– Kjørekomfort er viktig, ikke minst gode seter, og godt lys. I tillegg kommer god service og at de er enkle å bruke. Vi har med oss reservesjåfører og da blir det innviklet med mye innstillinger, men vi føler at John Deere er veldig brukervennlig, sier Anders.

– Hestekrefter og størrelse på traktoren må matcher våre formål. Kjører du en diger dumperhenger kan det være greit med en kjempestor traktor, men den vil ikke være godt tilpasset snøbrøyting, særlig ikke ved brøyting inn til hyttene. For store traktorer passer heller ikke til prisene vi operer med. 6155 er for oss en veldig anvendelig traktor som passer både dumperhenger og snøfres, sier Svein Erik Syljuåsen.

De spekker ikke opp traktorene i særlig grad ut over standard utstyr.

– Vi gjorde mer av det før, men vi har mange traktorer og det koster penger. Nå kjører vi bare R-utgavene og da får vi stort sett det vi har behov for. Felleskjøpet ønsker at traktorene er ISOBUS-forberedt, for da er de enklere å selge igjen, forteller de tre, som mener det er en stor fordel at de alle er med for fullt i drifta.

Kjører nesten aldri sunt

De trekker igjen fram Felleskjøpets service. Johannes forteller om toppakningen som røk på en 6400 under brøyting i 1996. Det var sent på ettermiddagen og traktoren ble stående midt i vegen. Da han startet opp klokka sju neste dag hadde en Felleskjøpet-ansatt på Hamar med egen lastebil vært på Kongsvinger og hentet en demotraktor med fullt snøutstyr og tatt med seg den andre til reparasjon. Og så var det en 1. juledag at turboen røk på en 6170. De fikk erstatningstraktor mens ny turbo ble hentet på Kløfta og mekanikerne fikk 6170'en i gang igjen etter 4-5 timer.

– Da blir du imponert og veldig fornøyd og det styrker forholdet til leverandøren du har, sier Johannes.

Nå kjører de med JD Link som gjør at verkstedfolkene i Felleskjøpet kan gå inn på skjermen i traktorene via mobilnettet og hjelpe til med innstillinger eller se hva som er feil. JD Link forteller også hele tiden verkstedet om statusen til traktoren, om noe skal byttes osv.

– De siste årene har det vært veldig, veldig lite galt med traktorene. Det har blitt mye bedre etter at vi begynte med service- og garantiavtaler. Vi er flinke med vedlikeholdet selv også, men nå får vi en helt annen oppfølging. Også her betyr det mye med faste servicefolk som er interessert og flinke til å se og forebygge. Nå blir ting tatt før det ryker. Vi kjører nesten aldri sunt lenger, sier Anders og Svein Erik.

MONSTER: Ringsaker Fjellet Drift og Fjellved Service har to snøfresere – en for tørr og en for bløt snø – til hver traktor. Her er Svein Erik Syljuåsen med rekken av Tokvam Monster-freser.