Finske Avant lanserer i vår en ny serie kompaktlastere, ett hakk større enn deres eldre «småsøstre». Den nye 800-serien lanseres med to modeller; 850 og 860i. Avant mener selv at begivenheten er såpass stor, at de slo på stortromma i februar og inviterte forhandlere og store kunder fra hele verden pluss et titall europeiske anleggs- og agrojournalister til lansering med røyk, bulder og brak.

– Disse maskinene representerer noe helt nytt på det internasjonale markedet, hevder executive vice president Jani Käkelä hos Avant. – Den økte kapasiteten er vårt svar på nye krav fra markedet. Ett eksempel er at nye rundballepressere har fått større kapasitet, dermed blir også rundballene litt større og tyngre, sier han.

Introduksjonen av den nye toppmodellen 860i fortjente litt finsk røyk, bulder og brak med «verdenspressen» til stede, mente Avant. Foto: Atle Abelsen

1900 kg løft

Avant har siden starten i 1991 utviklet en rekke modeller i spennet fra 350 kg løftekapasitet til 1,4 meters høyde, til nå 1900 kg løftekapasitet til 3,5 meters høyde.

– Det er en helt unik løfteevne, rekkevidde og fleksibilitet, sett i forhold til hvor kompakt, smidig og lettmanøvrert den er. Jeg tør påstå at dette kan ingen andre maskiner på markedet konkurrere med, hevder Jani Käkelä.

Han viser spesielt til at den største 800-maskinens teleskopbom kan plassere en pall med last på hele 1,9 tonn på motsatt side av et lasteplan. – Det gjør at en bil kan lastes og losses fra ­en side. Det går mye raskere, og man er ikke avhengig av tilgang med hjullasteren fra begge sider av lasteplanet, påpeker han.

Senior vice president Jani Käkelä i Avant mener økt løftekapasitet, høyde og rekkevidde er nødvendig for å henge med på markedets nye krav. Foto: Atle Abelsen

Turboladet diesel

For Norge og EU er det Avant 860i som er aktuell. Den har en Kohler KDI 1903 TCR 42 kW/57 hk common rail turboladet dieselmotor som oppfyller utslippskravene til EU steg 5 og US TIER 4 final. For markeder utenfor EØS-sonen og USA har Avant utviklet modellen 850 med en annen motor med litt svakere ytelse og slakkere utslippsprestasjoner.

Jani Käkelä peker på manøvrerbarheten er som skreddersydd så vel for å operere inne i trange driftsbygninger, som i parkanlegg og på plener. – Vi har fått stor oppmerksomhet fra gartnere og driftsansvarlige for parkanlegg over hele Norden, hevder han.

Med en relativt lav vekt for en slik løftekapasitet, bare 2550 kg (uten hytte, med bøyle) og relativt store, breie hjul er den ganske snill mot de aller fleste underlag. Framkommeligheten sikres ved rammestyringsløsningen, lengde og bredde på 3395x1490 mm og chassisklaring på 373 mm.

Avant 860i har hydrostatisk transmisjon og hydrauliske drivmotorer i hvert nav. Disse har to hastighetsområder, der topphastigheten er 30 km/h. Maskinen har en oljestrøm på opptil 80 l/min tilgjengelig for redskap. Teleskopisk lasteapparat med utskyt på 825 mm er standard. Et hydraulisk nivelleringssystem holder lasten rett når du løfter eller senker bommen. Hydraulikkslangene er festet til en hurtigkobling, slik at du kan kople av eller på alle slangene i én håndbevegelse.

Noe for alle

Hovedideen bak utviklingen av Avants designprogram er at alle kategorier brukere skal kunne finne en maskin som oppfyller nettopp deres behov, enten de er gårdbrukere, entreprenører, gartnere eller nær sagt hvilken som helst annen kategori som kan ha behov for en kompakt hjullaster. De er blitt veldig attraktive i entreprenør- og anleggssektoren som en ettertraktet maskin i demoleringsjobber både ute, inne og i tunneler. Også utleiere melder om god etterspørsel etter disse maskinene.

Avant har rendyrket sitt en- boms maskinkonsept ved å utvikle eller tilpasse over 200 forskjellige redskap til maskinene, en nøkkelfaktor for å få bredde i brukerområdene. Den nye 800-serien kan selvsagt ekviperes med det meste av denne redskapen.

Industrihovedstad

Avant Tecno Oy har hovedkontor i Finlands første og største industriby Tammerfors (Tampere på finsk), Nordens største innlandsby på størrelse med Trondheim. Her har de selskap med noen av Finlands og Nordens største og mest moderne industriselskaper, blant annet Nokia. Det var Jani Käkeläs far Risto som kjøpte et konkursbo og etablerte bedriften i 1991.

Etter å ha kjøpt lokalitetene etter nabobedriften, den store glassprodusenten Pilkington, har Avant nå samlet all produksjon i på ett sted. De vil øke produksjonstakten fra 100 til 110 maskiner i uken, og innen 2021 til 150 i uken. Planen er at blant annet den nye 800-serien skal produseres i de nye, luftige lokalene etter Pilkington.

Avant Tecno OY har kjøpt de romslige lokalene etter glassprodusenten Pilkington på nabotomta. Foreløpig har de vært brukt som delelager, men nå skal nye produksjonslinjer inn, og serieproduksjonen av de nye toppmodellene 860i (for Europa og USA) og 850 (for resten av verden) skal starte til høsten. Foto: Atle Abelsen

Avant Tecno Oy passert i 2018 for første gang 100 millioner euro i omsetning, etter en vekst på 17 prosent fra 2017. Totalt omsatte Avant Tecno Group for 123,5 millioner euro i 2018. I dette ligger også tre salgsselskap, løfteutstyrsprodusenten og datterselskapet Leguan Lifts Oy. Totalt 80 prosent av produksjonen går til eksport. Målet er fortsatt 10 prosent årlig vekst.

Viktig samarbeid med Felleskjøpet

– For oss har samarbeidet med Felleskjøpet i Norge vært svært viktig og fruktbart, sier Jani Käkekä. – Den landsdekkende forhandlerkjeden og et svært godt serviceapparat med høyt kompetente servicefolk likner det vi har her i Finland med Hankkija Machinery OY. Dette er en samarbeidsmodell vi har som forbilde for de fleste internasjonale markedene der vi er til stede, men ofte er det dessverre ikke mulig. Vi forholder oss ofte til 2–3 forhandlerkjeder i samme marked. Det er ikke noe problem, men heller ikke optimalt, sier Jani Käkelä.

Selv om Norge er et relativt lite marked, er det viktig for Avant av flere årsaker. – Vi lanserte vår serie elektriske hjullastere, Avant e5 og e6 tidlig i Norge. Grunnen er blant annet den høye bevisstheten omkring klimaspørsmål, men også fordi forhandlerkjeden har veldig høy teknisk kompetanse. Det norske markedet er også kjent for å være tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi, dere er jo kjent for å være kanskje det fremste elbil-landet for tiden.

Både 800-serien, de elektriske maskinene og de øvrige modellene blir tett fulgt opp av salgssjefen Markku Kahari, som flere av Avant-brukerne i Norge har stiftet et hyggelig bekjentskap med. – Markku bruker tilbakemeldingene fra de norske kundene for å spille inn til våre produktutviklere or å sikre en kontinuerlig forbedring av våre produkter. Denne feedback-en fra de høyt kompetente norske kundene er gull verdt for oss, understreker Jani Käkelä.