Felleskjøpet støtter Ramirent og indirekte også anleggsbransjen med å skaffe til veie elektriske versjoner av markedets mest fleksible og anvendbare kompaktlaster.

Utslippsfrie anlegg

Oslo kommune har gått i bresjen med å stille krav om utslippsfrie anlegg i flere av byggeprosjektene som er ute på anbud nå. Dette ser anleggsbransjen på som både en mulighet og en utfordring. Norges største utleiefirma, Ramirent, støtter disse ambisjonene ved å legge til rette for en «grønn linje» med utleieprodukter. 

– Vi er veldig spent på hvordan den elektriske kompaktlasteren fra Avant vil passe inn her, sier produktsjef Tore Selfors i Ramirent til Samvirke.

De nye elektriske Avant-modellene, e5 (med blybatterier) og e6 (med litiumbatterier) er såpass ettertraktet at det ikke lykkes Felleskjøpet å skaffe til veie et eksemplar når vi besøker Ramirent på deres kundesenter, lager og verksted på Alnabru i Oslo.

– Vi skal jo helst ikke ha noen av disse maskinene inne. Alle skal være i utleie, sier kundesenterleder på Ramirent Alnabru, Arne Tønsberg.

Økende etterspørsel

Tore Selfors bekrefter at stadig flere kunder etterspør de elektriske variantene. – En ting er de nye kravene fra byggherrene, med Oslo kommune i spissen. En annen ting er at de elektriske maskinene betyr en solid forbedring av HMS på anleggsplassene. Det sparer anleggsarbeiderne for eksosen, er positivt for miljøet forøvrig, og – ikke minst – man eliminerer plagsom motorstøy. Sistnevnte bidrar til et godt arbeidsmiljø, men medfører også økt grad av sikkerhet ved at maskinføreren både kan høre hva som foregår rundt maskinen og enkelt kan kommunisere med kollegene på en trygg måte.

Arne Tønsberg legger ikke skjul på at det er flere enn Avant som nå tilbyr elektriske modeller, spesielt minihjullastere. Men han fremhever det kompakte designet og fleksibiliteten som et av de store fortrinnene Avant kan tilby for deres kunder, ikke bare i anleggsbransjen, men også i andre markeder som offentlig sektor og i landbruket.


– Ved å vri hele hjulsettet er den ekstremt smidig med stor fremkommelighet på små områder. Våre kunder setter dessuten veldig stor pris på det store sortimentet med redskap du kan sette på den, sier Tønsberg.

POSITIVE: Tore Selfors og Arne Tønsberg hos Ramirent tror elektrisk kompaktlaster blir populært hos kundene. 


Driftstid og batterilevetid er spørsmålene som kommer først opp når kundene blir stilt overfor valget om elektriske maskiner. Avants modell e5, med AGM blybatterier, har nominelt 2,5 timers driftstid og tåler rundt 2000 ladesykluser. Varianten med litiumbatterier skal klare det dobbelte, både når det gjelder driftstid og antall ladesykluser.

– Fem timers driftstid er uansett mer enn nok for de aller fleste av våre kunder. Jeg har svært stor tro på at den kommer til å bli veldig godt mottatt av kundene når den blir tilgjengelig, sier Tønsberg.

Kompakt, sterk og rask

På et rehabiliteringsprosjekt i Oslo sentrum treffer Samvirke anleggsleder Kristian Lading hos MA Totalbygg, som er en fast kunde hos Ramirent. Han forteller at de har valgt Avant fordi den er kompakt og sterk, og samtidig rask – som er viktig når de bruker den kontinuerlig hele dagen.

– Å leie en elektrisk Avant kunne absolutt vært aktuelt på prosjekter der vi har litt kortere driftstid enn her, hvor maskinen går i skytteltrafikk hele dagen med å rydde unna rivningsskrot. Så her må vi bruke en konvensjonell dieselvariant. Men vi er veldig opptatt av aspektene rundt helse, miljø og sikkerhet, og vil vurdere den elektriske varianten der den er hensiktsmessig, sier han.

Også verneleder Mats Molstad hos hovedentreprenøren Veidekke er opptatt av HMS-aspektene.

– Vi bruker også Ramirent til mange av våre oppdrag. Elektrisk drift vil forbedre forholdene rundt eksos og støy betydelig på anleggene. Jeg kan ikke svare på vegne av Veidekke i hvilken grad for eksempel elektriske kompaktlastere vil bli aktuelt å vurdere, men ut fra et HMS-perspektiv er jeg positiv, sier han.

Mest sjauing

Tilbake på Ramirents kundesenter på Alnabru, forteller Tønsberg at kundene bruker Avant mest til sjauearbeid. 

– Spesielt der det er trangt og mindre fremkommelig, er denne maskinen uslåelig. Våre kunder jobber mye inne på trange og uoversiktlige anleggsplasser, som ofte kan bli ganske rotete, og i trange bygater.


Andre steder i landet leier Ramirent ut mye også til landbruket og offentlige etater som park- og idrettsetater.

– Jobber man med fôrkjøring og småsjauing i fjøs, er driftstiden ofte kortere. Da er varianten med blybatterier glimrende med 2,5 timers driftstid. Den kan også passe for etater som har ansvaret for å sjaue og gjøre andre småjobber på idrettsanlegg, i parker og på kirkegårder. Har man behov for litt lengre driftstid, kan e6-modellen med litiumbatterier og fem timers driftstid være et godt alternativ, sier han.

 

GÅR OG GÅR: Avant-en er smidig, og kommer seg fram forbløffende mange steder. Arbeidshesten Avant 755 er dieselversjonen av kompaktlasteren som går og går på byggeplasser og i landbruket over hele landet. Snart kommer den ettertraktede elektriske versjonen. 


Med det store sortimentet av forskjellig utstyr og redskap, kan Avant brukes til et utall forskjellige arbeidsoppgaver. Dersom enkelte av arbeidsoppgavene ikke krever at maskinen må kjøres noe vesentlig, for eksempel pigging av gulv, kan den også koples til nettet og i prinsippet ha ubegrenset driftstid.

– Ved pigging må det bli gulv der piggingen foregår vertikalt rett ned i gulvet. Den blir dessverre litt for lett og ustabil til pigging på skrå, i vegg eller i taket. Men for pigging av gulv, og andre stasjonære oppgaver, er det absolutt en interessant variant, sier Tønsberg som har solid erfaring med nettopp pigging og annet rivningsarbeid.

Størst i Norden

Ramirent er ikke størst bare i Norge, men i hele Norden. Konsernet er representert i ti land i Norden, Mellom-Europa og Baltikum, med hovedkontor i Finland. Bare i Norge betjener rundt 420 ansatte hele 42 utleiesteder fordelt over hele landet.

– Det betyr at vi har mange avdelinger å veksle på. Trenger man utstyr man kanskje ikke har tilgjengelig akkurat på det aktuelle kundesenteret, er sjansen stor for at det kan skaffes raskt til veie gjennom et av de øvrige senterne i nærheten, sier Tønsberg.


Avant har selskapet leid ut siden 2007. Produktsjef Tore Selfors berømmer samarbeidet med Felleskjøpet, som har vært flinke til å etterkomme deres kunders ønsker om produkter, og å levere produkter med høy pålitelighet. – Vi skal ikke legge skjul på at dette ikke er det billigste utstyret i vår portefølje. Men vi tjener penger på dette, og våre profesjonelle og krevende kunder er svært godt fornøyde med både påliteligheten, effektiviteten og brukervennligheten. Nevnte jeg at Avant også har et veldig godt ergonomisk førermiljø? spør Selfors til slutt.