22.10.2018 | Atle Abelsen

– Det har aller mest med tilgjengelighet å gjøre, forklarer daglig leder Tom Karsten Garen hos Hardangervidda Hytteservice AS om hvorfor han forlot John Deere som maskinleverandør for noen år siden. Nå er han tilbake for fullt som kunde i Felleskjøpet, og «kliner til» med fire nye, kraftige JD-maskiner pluss en Avant kompaktlaster med snøfreser i ett jafs.

FIKK NØKLENE: Tom Karsten Garen (t.h.) fikk overrakt nøklene til traktorene på John Deere-fabrikken i Mannheim av salgskonsulent Inge Ygre. Foto: Tore Glærum

Han forteller at han tidligere har hatt fire John Deere-maskiner, og hadde sikkert brukt samme merke hele tiden om det ikke hadde vært så langt til nærmeste avdeling.
– Men nå har jeg endelig fått aksept fra Felleskjøpet om at kontakten kan gå gjennom avdelingen på Voss, og dit er det «bare» åtte mil. Det er akseptabelt.

De fire maskinene han har investert i foran vinterens brøytesesong, er en 6115RC, en 6215R og to stykker 6250R. I tillegg har han også investert i en liten Avant (diesel) med en tilhørende Tokvam-freser.

Spesialtilpasninger

Men snøbrøyting på Hardangervidda og i Måbødalen er ingen spøk, så Garen måtte få en del spesialtilpasninger på de tre største maskinene. I tillegg til å få maskinene ekvipert med omtrent alt ekstrautstyr som det var mulig å få i katalogen, hadde han også ønsker om et par spesialtilpasninger.

– Jeg måtte få doblet effekten på kraftuttaket i fronten. Det originale er beregnet på slåmaskiner, og ikke brøyting av hardpakket snø i åtte meters høyde og bratte vestlandske veier, sier han.

Den andre spesialtilpasningen var å få montert på Telma-bremser.
– Traktorene er antakelig beregnet for det tyske flatlandet, men her på Vestlandet rekker ikke det, sier han. Telma-bremser er en elektromagnetisk brems som monteres på traktorens front-PTO. Den bidrar til en effektiv brems ved at en såkalt retarder øker motstanden i motoren, og gjennom girkassa bremser hjulene.

– Med disse tilpasningene har John Deere-maskinene blitt veldig bra til det vi skal bruke dem til, håper jeg.

Brøyting etter GPS

Muligheten for å bruke GPS-systemet for å finne veien var et annet argument for å velge John Deere. Det er ikke sjeldent at snødybden kan komme opp i seks til åtte meter. I tillegg bidrar mørke og snøfokk til å begrense sikten, ikke rent sjeldent helt ned mot null.

– Jeg er litt spent på om dette systemet virker så godt som det lover, men det ser lovende ut, sier han. Med en hastighet på tre kilometer i timen kan nøyaktigheten på GPS-kjøringen komme helt ned i to centimeter. Det er til god hjelp når snøen står langt over toppen på brøytestikkene, og snøfokk og mørke gjør det umulig å se noen ting av landskapet.

Garen kjører først opp løypa for å kalibrere systemet for å fortelle det nøyaktig hvor grøftekantene går. Samtidig tar han opp en film av veien mens den er bar på en iPad. Den er til god hjelp i traktoren, og kan fortelle nøyaktig hvordan veien ser ut under maskinene.

– Det er ikke minst viktig for at jeg skal kunne unngå å kjøre på steiner og fjellutspring. Jeg har ødelagt litt slikt utstyr opp gjennom årene, sier Garen.

Men selv med nøyaktig GPS-sporing og film, hender det at det blir umulig å følge nøyaktig det sporet han ønsker.
– Vinden og værforholdene pakker ofte snøen så steinhard, at det er snøen som bestemmer hvor jeg kan kjøre. Da blir jeg nødt til å frese opp et spor midt i veien, og heller komme tilbake straks det blir vær til det og ta kantene, forteller han.

God serviceavtale

Et annet poeng, som bidro sterkt til at han igjen ble en John Deere-kunde, var serviceavtalen han ble tilbudt. 

– Jeg er lovet 24 timers service, med telefonsupport og online hjelp via JDLink om det skulle være behov for det. Dette er et tilbud som ingen andre leverandører kan matche. Det gjenstår å se om Felleskjøpet holder hva de lover, men jeg har full tiltro til dem i utgangspunktet, sier Garen, som liker å kalle seg en krevende kunde.

– Jeg har sjøl hundrevis av krevende hytteeiere som kunder, og må derfor få lov til å være litt krevende overfor mine egne leverandører. Tilgjengeligheten er svært viktig, når mine egne kunder krever av meg at jeg skal stille opp for dem til alle døgnets tider, helligdag som hverdag.

Han er ikke bekymret for å legge alle eggene i en kurv, når han nå kjøper hele fire maskiner fra Felleskjøpet i en smekk.

– Min beslutning er svært veloverveid. Jeg viser med dette overfor Felleskjøpet at jeg har økonomiske muskler og handlingsfrihet, og kan stille strenge krav til leveransen. De er slett ikke de eneste som var i stand til å gi meg et godt tilbud. Men denne gangen var Felleskjøpet best, og jeg er veldig godt fornøyd med at de var villige til å strekke seg langt for å komme meg i møte med mine behov, sier han.

Sikkert marked

Garen startet allerede som tolvåring i 1976 som maskinentreprenør, og omsatte det første året for hele 200 000 kroner. Han opprettet det første aksjeselskapet i 2006, og begynte da å utvide og ansette folk. I dag har han fem heltidsansatte, og omsatte i 2017 for om lag ni millioner kroner. Virksomheten har han etter hvert splittet opp i flere selskaper, med et holdingselskap på toppen. Maskinentreprenørvirksomheten går i dag gjennom Hardangervidda Hytteservice.

Hver vinter har han oppdraget med å rydde snø på nærmere 45 kilometer vei i Måbødalen fra Eidfjord opp mot Hardangervidda, rydde stikkveier til nærmere 600 hytter og rundt 80 leiligheter, et skisenter og noen store parkeringsplasser tilknyttet hyttefeltene. Eidfjord kommune er også en viktig kunde.

Om vinteren er det snørydding i et av Norges mest krevende områder som er hovedoppgaven, mens om sommeren blir det mye opparbeiding av nye hyttetomter, massetransport og vedlikehold av vei.

– Det popper opp mellom 50 og 70 nye hytter hvert år nå, så det blir nok å gjøre også de neste årene, tror han. Om det skulle knipe, har han et toveis samarbeid med en større maskinentreprenør, Flage Maskin.

SNØBRØYTING: Det trengs skikkelige maskiner når Hardangervidda skal brøytes. Fjellområdene på Vestlandet kan være ekstremt krevende både for mannskap og utstyr. Foto: Samfoto/Scanpix