05.03.2019 | Atle Abelsen

– En av grunnene til at jeg gikk over til Tokvam, er fjærutløseren som gjør at jeg ikke river freseren i filler om jeg treffer et kumlokk, sier entreprenør Gunnar Rese fra Spikkestad.

– Utstyret er pålitelig, Tokvam hører på kundene og forbedrer seg kontinuerlig, sier gårdbruker og entreprenør, Kristian Bakke i Asker.

– Spesielt brøytevakta til Tokvam og Felleskjøpet Agri er svært viktig for folk i vår bransje, assistansen er aldri langt unna når det kniper, sier vedlikeholdsansvarlig Hans Olav Hagen hos Hadeland Maskindrift.

Dette er et lite utvalg uttalelser fra entreprenører som er tunge brukere av snøryddingsutstyr fra den norske produsenten Tokvam. Samvirke har tatt pulsen på entreprenørene, og sjekket hvordan fresere, ploger og strøvogner fra Toten-bedriften hjelper dem til å løse viktige, vinterlige oppgaver fra krevende kunder.

Fjærutløser

Det er ikke veldig mange år siden Gunnar Rese (43) i Spikkestad mellom Oslo og Drammen gikk over til å bli en trofast Tokvam-bruker. Som grunn, peker han blant annet på fjærutløseren for trepunkt innfesting i freseren, som løfter rotoren når han kjører over kumlokk og andre alvorlige ujevnheter i veien.

– Før jeg gikk over til Tokvam, risikerte jeg å ødelegge utstyret. Som regel røyk det noe på freseren, andre ganger gikk det ut over festet på traktoren, sier han.

Han er også veldig fornøyd med kapasiteten på de nye freserne i BIG-serien.
– Nå slipper jeg å gå ut og hakke ut hardpakka snø fra tuten med en spade. Det øker ikke bare effektiviteten, det er også sikrere.

Men det er alltid en hake. Utkasteren til Tokvam er litt større enn de fleste konkurrentene, og tar noe av sikten.
– Det får vi tåle. Det går bra, så lenge vi tar hensyn til det.

Da Tokvam inngikk et samarbeid med Felleskjøpet Agri om salg, service og vedlikehold i 2016, kunne gamle og nye John Deere-kunder også notere seg en fordel som «totalkunder» når de velger Tokvam.

– Det er en klar fordel å ha alt samlet på en plass. Ett serviceapparat å forholde seg til, en salgsperson å holde kontakten med, og ikke minst at det alltid finnes en serviceavdeling i nærheten, påpeker Rese.

FORDEL: – Det er en fordel at alle koplinger og fester på ploger og annet utstyr fra Tokvam er nærmest identiske, så det går om hverandre, sier Gunnar Rese.

Fire John Deere

Gunnar Rese er en høyt kompetent, relativt liten entreprenør med tre fast ansatte og en tilkallingssjåfør, som har fire John Deere-traktorer med tilhørende Tokvam-utstyr tilgjengelig. Om sommeren er de fullt engasjert i alminnelig anleggsarbeid med graving og massetransport, mens vinteren går det mer i snørydding.

– Det er ikke bare når det faller snø. Det blåser så mye her, at snøføyka også holder oss sysselsatt. Ellers har vi mange oppdrag med strøing, sier han.

De største oppdragsgiverne er Røyken kommune og Avinor.
– Dette er sikre, men seriøse kunder med lite toleranse for avvik. Derfor er det eksepsjonelt viktig at utstyret holder mål hele tiden!

Trofast Tokvam-mann

I Asker treffer vi gårdbruker Kristian Bakke (49), som også har en liten entreprenørvirksomhet ved siden av gårdsdrifta som omfatter rundt 600 mål gras og ca. 60 storfe. Han har vært trofast Tokvam-kunde helt siden han startet med entreprenørvirksomheten i 1993, og har aldri vurdert noe annet.

– Jeg er veldig fornøyd. Det har sjølsagt vært noe småplukk innimellom, men folkene fra Tokvam har alltid vært på pletten når jeg har trengt dem. Og de har alltid vært lydhøre for de innspillene jeg har kommet med, fra toppledelsen helt ned til sveiserne på verkstedet, sier han fornøyd.

Bakke understreker at han ikke er en gammel og kjær kunde av Felleskjøpet.
– Men det er av historiske årsaker. Da Tokvam inngikk et samarbeid med Felleskjøpet Agri, valgte jeg å holde meg trofast til Tokvam likevel. Jeg har ikke angret, og i dag vil jeg si at jeg snakker greit med folkene i Felleskjøpet.

TROFAST TOKVAM-KUNDE: Gårdbruker og entreprenør Kristian Bakke har vært trofast Tokvam-kunde i flere tiår. Disse freserne og plogene er bare en liten del av utstyret han har til rådighet hjemme på gården i Asker. 

 

Bakke forteller at han har «alt» som kan fås fra Tokvam, inkludert en modell som egentlig var en prototype av U-plogen UT490.

– De anser meg som en så god kunde, at jeg får teste en del nytt utstyr før det endelig lanseres. Nå har jeg testet en tallerkenspreder i en ny 0-serie, der jeg gir innspill om forbedringspotensialet. Den er i handelen nå, etter hva jeg forstår.

Han peker på at tallerkensprederen har mer «mikkmakk» som kan krangle og gå i stykker i forhold til konvensjonelle strømaskiner.
– Men de kan være nødvendige for folk som må dokumentere nøyaktig hvor mye de strør, hvor, når og hva de strør.

Brøytevakt

Sjøl om sommerens oppgaver med graving og transport kan være hektisk nok, er det ekstra viktig at alt utstyret fungerer når det skal på de mest pressede tidspunktene under vinterens snørydding. Entreprenørene har veldig strenge avtaler med privatkunder, bedrifter og offentlige etater om at veier og plasser skal ryddes for snø innen gitte tidspunkter straks himmelens sluser åpner seg. Om man da står fast med utstyr som krangler, er det svært viktig at Tokvam og Felleskjøpet Agri står parat både på telefon, eller stiller med mekaniker på stedet om nødvendig, bokstavelig talt døgnet rundt.

Gunnar Rese i Spikkestad forteller at han hadde bruk for brøytevakta natta før han fikk besøk av Samvirke.

– Jeg hadde faktisk en situasjon i natt, og fikk hjelp av en servicemann på telefonen da en feilkode førte til at utstyret ikke fungerte slik det skulle. Sikkerhet om at vi har slik hjelp nærmest på minuttet midt på natta er av uvurderlig betydning, når avtalen med kunden er at veiene skal være ryddet til klokka sju og folk skal komme seg på jobb og skole.

Det er en vurdering vedlikeholdsansvarlig Hans Olav Hagen hos Hadeland Maskindrift deler fullt ut. Med rundt 140 kjøretøyer, nesten halvparten av disse John Deere, er de kanskje den største snørydderen på Østlandet.

– Vi er såpass store at vi til enhver tid har en del reserveutstyr på lager. Det hender faktisk ikke så sjeldent at mindre entreprenører ringer oss og spør om å låne om det kniper. Men vår erfaring med Brøytevakta er svært gode. De er alltid tilgjengelig døgnet rundt, og det meste ordnes over telefonen. Vanligvis stiller en mekaniker hos oss dagen etter, men det har også hendt at de har rykket ut midt på natta.

Tokvam og Felleskjøpet Agri har i dag etablert brøytevakt i tre områder: Stor-Oslo, Vestfold/Drammensregionen, og Trondheimsregionen.

Flere steder

– Vi etablerte dette servicetilbudet da vi inngikk avtalen med Felleskjøpet Agri i 2016, forteller daglig leder Finn Kristian Tokvam på hovedkontoret på Bøverbu på Vestre Toten.
– Vi er så fornøyd med ordningen, og det er også responsen fra kundene, at vi nå vurderer å etablere liknende tilbud flere steder i landet.

Han vil ikke konkretisere dette nærmere akkurat nå, men er enig i at Vestlandet og Nord-Norge peker seg ut.

– Dette må vi ta en grundig vurdering av først, sammen med vår samarbeidspartner, Felleskjøpet Agri.

Tettere på markedet

Han kan for øvrig fortelle at de er veldig godt fornøyde med erfaringene fra to og et halvt års samarbeid med Felleskjøpet.
– Vi gikk fra å samarbeide med flere titalls forhandlere over hele landet, til bare én. Det forenkler mye, sier han.

Tokvam er Norges største og en av Europas ledende produsenter av snøryddingsutstyr i sin nisje, en posisjon de har holdt stabil over flere år. Markedsandelen i Norge ligger på rundt 30 prosent. Selv fjorårets sesong med rekordomsetning endret ikke på det.

– Totalvolumet i hele markedet økte, slik at de fleste produsentene opplevde et rekordår, sier han.

Tokvam-sjefen peker på Felleskjøpet Agris kompetanse på salg, service og vedlikehold, og ikke minst den tette kontakten med markedet, som en verdifull ressurs inn i Tokvams virksomhet.

– Tilbakemeldingene vi får fra markedet gjennom Felleskjøpet Agri er av høy kvalitet. Det er uvurderlig for oss i utviklingen av både forretningsvirksomheten, men også i produktutviklingen, påpeker han.

Han viser til at de har hatt spesielt mange lanseringer av nye modeller de snart tre årene de har samarbeidet med Felleskjøpet Agri, men at de nå kommer til å ta en liten pause i lanseringene.

– Men vi har flere nyheter på lur. Vi har nettopp lansert en veibørste, og kommer om ikke så lenge til å følge opp den med en oppsamler, sier Finn Kristian Tokvam.

 

GODT FORNØYD MED KAPASITETEN: Entreprenør Gunnar Rese er spesielt godt fornøyd med kapasiteten på Tokvams nye fres 256 BIG. – Den tetter seg aldri, sier han.