– Et spennende verktøy i Norge hvor vi har så store avstander, sier teknisk konsulent Lars Stokke.

Du har kanskje opplevd at en IT-konsulent har overtatt skjermen på datamaskinen din for å rette feil, installere ny programvare eller vise deg noen lure knep. Og du har sikkert hørt om fjerndiagnostikk i helsevesenet, der eksperter kan sitte hvor som helst og hjelpe til ved operasjoner, tolke bilder ol.

John Deere har tatt en tilsvarende teknologi inn i sine maskiner. Via mobilnettet kan en mekaniker i Felleskjøpet se det samme på sin PC eller smarttelefon som du selv gjør på GreenStar 2630 eller Gen4-display i traktoren, treskeren eller snitteren. Dersom du «står fast», kan du få veiledning om innstillinger og justeringer på skjermen for å utføre ønskede arbeidsoperasjoner og få maksimalt ut av maskinen.

Kunden kan enkelt sette opp hvor ofte maskinen sender informasjon tilbake til JDLink-serveren om bruk av maskinen og hvordan den presterer. Disse dataene kan kunden også gi forhandleren/Felleskjøpet tilgang til.

Verkstedet kan bruke informasjonen til å planlegge neste service. Fra verkstedet kan de sende forespørsel om et Service Advisor-opptak, som blir tatt opp neste gang maskinen starter og sendt tilbake til verkstedet uten at det påvirker bruken av maskinen. Kunden kan gi verkstedet mulighet til å se og slette feilkoder uten manuell oppfølging på maskinen. Verkstedet kan også sende over software til maskinen som kunden må godta nedlasting og installasjon av ved neste oppstart.

Svært nyttig

– Fjerndiagnostikk kan bli svært nyttig for oss. Vi kan løse noen problemer sammen med kunden uten å måtte reise ut, og vi kan være bedre forberedt ved reparasjoner og service. Det betyr mye når avstandene er store. Vi kan yte bedre service, planlegge bedre og bli mer produktive, sier Lars Stokke, som er teknisk konsulent i Felleskjøpet Agri med base på Klett sør for Trondheim.

Før jul har Stokke og kollega Morten Håvard Lyshaug kurset et stort antall mekanikere i JDLink og verktøyet for fjerndiagnose, som i John Deeres verden heter Service Adviser Remote.

– Systemet er basert på mobilnett ut til kundene og har ingen ting med GPS-antennen StarFire og autostyring å gjøre, påpeker Stokke.

Kan ettermonteres

Traktorer i 7R- og 8R-seriene og T- og S-modellene av John Deeres treskere har hatt fabrikkinstallert JDLink siden 2012. Nå er JDLink også på 6R-traktorene og John Deeres snittere.

– JDLink kan også ettermonteres på traktorer i 6020- og 6030-seriene, men det vil være noen begrensninger i informasjonen som kan hentes ut fra traktorene, sier Stokke.

To nivåer

JDLink kommer i to utgaver – Connect og Access. Begge har Service Advisor Remote, men representerer ulike nivåer for tilkopling og service.

Både Connect og Access viser for eksempel hvor maskinen er, hvor mange timer den har gått, vedlikeholdsbehov som skifte av filtre osv. Systemet har også en funksjon kalt Geofence, som varsler dersom traktoren kommer utenfor et definert geografisk område.

– Geofence forebygger og varsler tyverier og bør kunne være et godt argument overfor forsikringsselskapene, sier Stokke.

Viser bruken av maskinen

JDLink Access gir i tillegg «all» informasjon om maskinens utnyttelse og prestasjoner, som kan brukes til å sammenligne med andre.

– Brukeren får en interessant oversikt over hvordan utstyret brukes, sier Stokke og Lyshaug, og viser fram eksempler fra John Deere-treskere som går i Norge.

– Her ser vi at treskeren har høstet korn i 58 prosent av tida, brukt vel 11 prosent av tida til å snu på vendeteigene og at den har stått rolig og tømt korn i hengere i til sammen ni timer – altså mer enn en vanlig treskedag i løpet av sesongen. Grafen viser også hvor mye tid som er gått med til transport og andre forhold, forteller de.

– JDLink kan være til god hjelp når arbeidet skal planlegges. En kan vurdere andre måter å kjøre på og organisere logistikken bedre for å gjøre arbeidet mer effektivt. For eksempel ser vi at ved bruk av snitter i grashøsting er det svært viktig å ha stor nok hengerkapasitet så ikke snitteren blir stående og vente, sier de.

Som skapt for Norge

Det er også gjennom JDLink Access at kunden kan «dele» skjerm med mekanikeren og gjøre feilsøk og oppgraderinger, samt komme med forslag til innstillinger.

– JDLink er en del av John Deeres FarmSight-system, og er tenkt som en effektiv flåtestyring for maskinstasjoner og store bruk med mange maskiner. Det blir neppe den viktigste bruken i Norge, men hjelp og service via mobilnettet er jo som skapt for et langstrakt land som vårt, sier Stokke.

Saken står på trykk i Samvirke nr. 1 - 2016