- Vi som er traktorselgere er nå mindre på kundebesøk og bare etter nærmere avtale, sier Andreas Hagset, som er salgsjef for Vestland og Møre og Romsdal. - Det meste blir håndtert på telefon og e-post. Kontraktene blir signert med bank-id, og så selger vi traktorer og maskiner like mye som før. Vi selger mest lagervare og anbefaler i mindre grad skreddersøm fra fabrikk, sier han på telefon fra hjemmekontoret på Heggem i Gjemnes kommune i Møre og Romsdal.

Gunstige priser på maskiner fra lager
- Lavere kronekurs vil etter hvert gi høyere priser på import, men Felleskjøpet har et rikholdig lager med traktorer og landbruksmaskiner som er kjøpt inn til gunstig valuta. Disse selger vi nå til gunstig pris, sier Hans Petter Eik. Felleskjøpets markedssjef på traktor og tresker er godt rigget med nye kvalitetsprodukter fra John Deere, Väderstad, Kverneland, Fliegl, Tume, Einböck, Kivi-Pekka med flere. Hengere har han både fra Metsjö, Fliegl og Norwegian Trailer System, samt en liten rest med prisgunstige hengere fra Orkel.

- I tillegg har vi gode muligheter innen vårt lager av brukte maskiner. Vi gjør det vi kan for å være operative for våre kunder både innen salg og ettermarked, og vi er i tett dialog med våre leverandører for å finne løsninger hvis og når det oppstår utfordringer, sier Hans Petter Eik.

- Så langt så er John Deere en av få fabrikker i Europa som holder åpent og produserer for fult. Det er vi veldig takknemlige for – vi håper å kunne levere maskiner ut over våren som avtalt.

- Noe lengre leveringstid kan bli en realitet etter hvert som tiltakene mot virusspredningen tiltar. Vi er avhengig av transport mellom land i Europa både på deler og maskiner. Hvis transporten forsinkes, påvirker det også oss, sier markedssjefen.

Gode HMS-rutiner i maskin og ettermarked
- Vi følger helsemyndighetenes anbefalinger, og vi har laget gode rutiner for å beskytte våre ansatte og kunder mot mulig smittefare, forteller Roar Kongsten som er ettermarkedssjef.

- Vi holder smittefri avstand til kunder, og kundene får ikke tilgang til verkstedet. Vi har mekanikere som har en fast bil som sin arbeidsplass. De starter og avslutter jobben hjemme og skal ikke inn på verksted eller avdeling. Kommunikasjonen skjer med PC og telefon. Mekanikere skal heller ikke ha fysisk kontakt med kunde, og de skal unngå bolighus og spiserom.

- Traktorhytter skal luftes grundig, og demotraktorer får tre døgns karantene før de leveres til en ny kunde. Vi bruker vann og såpe, og så vasker vi dørhåndtak, ratt, spaker og andre flater som andre kan komme i kontakt med. Våre verksteder passer på at mobile mekanikere kan hente reservedeler eller spesialverktøy på et hentested ute, på samme måte som vi gjør dette for våre kunder.

- Vi har to hentesteder på Hamar, et for varer som skal hentes og et for maskiner som skal leveres eller hentes fra verkstedet, sier Tomas Høybakken på Hamar.

Tilhenger med reservedeler

HENTEPUNKT: Mekanikere som har servicebil kommer ikke inn på avdelingen. De får deler som de trenger til sine oppdrag levert i henger utenfor avdelingen. Foto: Heidi Evensen.

Blå eske ved husvegg utendørs

HENTEPUNKT: Kunder som ikke å hente etter stengetid eller ikke ønsker å gå inn i butikken, kan forhåndsbestille og hente varer ute på anvist sted.

Vask av traktor innvendig med såpe og vann

TRAKTORVASK: Demotraktorer vaskes innvendig før utlån til ny kunde. Foto: Kenneth Strand.

Desinfisering av traktorhytte med ozon

DESINFISERING: Traktorhytter desinfiseres med Ozon-apparat etter vask.