I kyllinghuset på Holleby gods i Sarpsborg spankulerer tusenvis av tolv dager gamle kyllinger bekymringsløst rundt i fjøset, uvitende om at Norge for tiden befinner seg midt i en dobbel pandemi.

Ikke bare setter covid-19 sitt preg på hverdagen, nå kaster også fugleinfluensaen skremmende skygger innover hverdagen til fjørfebonde Einar Høstbjør. Mattilsynet har erklært hele landet unntatt Nord-Norge som høyrisikoområde, og har innført portforbud for alle tamme fugler for å hindre at smitte spres via villfugler.

Ingen besøk i kyllinghuset

- Personlig er jeg mye mer redd for fugleinfluensa enn for korona. Denne fugleinfluensaen er ikke farlig for mennesker, men det er katastrofalt for oss som driver med fjørfe i stor skala om vi får smitte, sier bonden.

Tiden da han kunne invitere barnehagebarn og folk som kom til gården for å kjøpe juletre inn for å hilse på kyllingene, er definitivt forbi.

- Slike besøk tilhører historiebøkene nå. Ikke engang fôringsrådgiveren fra Felleskjøpet får komme inn i fjøset. Hun må følge opp kyllingene på Facetime, forteller Einar.

Biosikkerhet og smittevern tas på det dypeste alvor på gården. Tidligere bytta alle som skulle inn i kyllinghuset, sko i smitteslusa. Nå kommer ikke sko som har vært brukt ute, så mye som over dørterskelen.

Smittevernplanen er ikke bare et dokument som henger på kontoret fordi myndighetene krever at man må ha en slik plan, den er et høyst relevant hverdagsdokument, som Einar og de to ansatte både har lest svært grundig og oppdatert i det siste.

Ringerunde til naboer

Einar og de andre ansatte holder seg langt unna andre som driver med fjørfe. Einar har selv ringt rundt til folk i bygda som han vet har hobbyhøns, for å høre om de har fått med seg at fugleinfluensaen har kommet til Norge, og at det er innført portforbud for alle tamme fugler.

- Ingen av de jeg ringte til hadde fått med seg dette. For oss som driver profesjonelt er det skremmende å tenke over hvor store konsekvenser det kan få, dersom noen som har et par høner i hagen slurver med sikkerheten. Kommer det et utbrudd i tre kilometers radius fra gården, får jeg verken levert fôr eller slakta dyrene mine, sier Einar.

Tar nødvendige grep

Trude Ulven, markedssjef i Felleskjøpet Agri, forteller at Felleskjøpet tar fugleinfluensaen svært alvorlig. Organisasjonen har tatt nødvendige grep i hele verdikjeden for å unngå at smitte fra ville fugler kommer i kontakt med kraftfôr og andre produkter som skal til fjørfe.

- Vi har gode rutiner for hygiene til vanlig, men vi skrur opp beredskapen enda et par hakk nå som alle de store fjørfeområdene er erklært som høyrisikosone for fugleinfluensa. Bulktransporten er et lukket system fra før, men vi har gjort tiltak på alle produkter som skal til fjørfe. Alle produkter som skal til fjørfeproduksjon skal enten lagres inne eller dekkes til med plast, slik at det ikke er tilgjengelig for villfugl verken under lagring eller transport, sier Ulven.

Ingen unødvendige besøk

Alle som jobber med fjørfeprodusenter har fått beskjed om å holde seg unna gårdene.

- All rådgiving, salg og kontakt foregår over telefon eller nett. Skulle det oppstå noe akutt med eksempelvis fôringsanlegget, vil vi selvsagt rykke ut for å hjelpe kunden, men da tar vi alle nødvendige forholdsregler når det gjelder vask og desinfeksjon av nødvendig utstyr, og følger de lokale smittevernplanene, sier Ulven.

Hun påpeker at hele næringa må arbeide sammen for å unngå at smitten sprer seg.

- Det beste fjørfeprodusentene kan gjøre for oss, er å holde det reint for kraftfôrsøl rundt siloen, slik at villfugler ikke trekkes dit hvor våre sjåfører må bevege seg, sier Ulven.

Informasjon fra Mattilsynet

«Oppdaterte smittevernråd for kommersielle fjørfebesetninger og for deg med høner i hagen finner du her».