– Norges mest solgte traktormodell kommer til å hete John Deere 6130R, spår produktsjef Gjermund Tømte hos Felleskjøpet.

Den nye modellen, som erstatter bestselgeren 6125R, ble først vist på Agroteknikk i høst. De største modellene i 6R-serien fikk sin oppgradering høsten 2014, og i august 2015 presenterte John Deere de samme nyhetene på de mindre modellene.

John Deere 6R-serien er norges mest solgte traktor-serie og John Deere endte totalt sett på topp som markedsleder for traktor i 2015.

Komplett modellutvalg
6R-serien består av ni modeller inndelt i tre størrelsesgrupper basert på John Deeres unike helramme-chassis. Alle modeller har fått 5 hk økt nominell effekt i forhold til sine forgjengere. Boost-effekten ved hjelp av IPM er 20 hk på de minste modellene og hele 40 hk på de mellomste og største modellene.

Modellutvalget med nominell effekt/boost, antall sylindre og akselavstand oppgitt i parentes:

• 6110R – 110/130 hk, 4 syl, 2580 mm
• 6120R – 120/140 hk, 4 syl, 2580 mm
• 6130R – 130/150 hk, 4 syl, 2580 mm
• 6135R – 135/165 hk, 4 syl, 2765 mm
• 6145R – 145/185 hk, 6 syl, 2765 mm
• 6155R – 155/195 hk, 6 syl, 2765 mm
• 6175R – 175/215 hk, 6 syl, 2800 mm
• 6195R – 195/235 hk, 6 syl, 2800 mm
• 6215R – 215/255 hk, 6 syl, 2800 mm

Mer kraft
– Den store boost-effekten er en av de virkelig spennende nyhetene, og mest imponerende er makseffekten. 6155R har for eksempel en makseffekt på 202 hk med IPM, mot 175 hk på forgjengeren 6150R. I tillegg til økt effekt, gir ny motorteknologi også en mer optimal momentkurve. Traktorene er vesentlig sterkere ved lave turtall og vil oppleves som mer seigdragende, sier Tømte.

Effekten er 33 hk/tonn, en kraftpakke knapt noen kan matche.

Teknologien for å tilfredsstille Stage IV-kravene er basert på at eksosgassen først går gjennom en katalysator (DOC) og et partikkelfilter (DPF) før den gjennomgår en katalytisk reduksjonsprosess (SCR) som nøytraliserer skadelige nitrogenoksider. Dette har åpnet for mer kraft og bedre drivstofføkonomi.

– Det spesifikke drivstofforbruket er oppgitt å være lavere på de nye modellene. Forbruket av AdBlue er også lavt, oppgitt til 2-3 prosent av dieselforbruket, forteller Tømte.

Partikkelfiltrene er konstruert for å holde i motorens normale levetid. Skifte av filter er derfor uaktuelt. Dette gjelder også 6R-traktorene som allerede er levert.

Presisjonstraktorer
– 6R-serien tilbyr nå alt av John Deeres ledende utstyr for presisjonsjordbruk, sier Tømte.

I basismodellene som Felleskjøpet selger på det norske markedet, har traktorene ISOBUS-tilkopling, mens AutoTrack er tilvalg. Basismodellene er også forberedt for JDLink – John Deeres online-løsning for dataoverføring, flåtestyring og nettbasert diagnostisering, service og praktisk hjelp.

– De som har JDLink-abonnement får en gunstigere serviceavtale fordi våre teknikere enklere kan yte rask hjelp og service til kunden direkte via nettet, sier Tømte.

Kjent transmisjon
6R-traktorene byr på John Deeres velkjente transmisjoner.

– Hos vår kunder er AutoPowr (trinnløs) mest populært. Alle de 6-sylindrede modellene kan også leveres med DirectDrive. Traktorer med disse transmisjonene leveres med CommandARM, der du kan velge mellom 7 og 10 tommers skjerm. Alle modeller kan leveres med de manuelle transmisjonene PowrQuad Plus og AutoQuad Plus. Da sitter CommandCenter med 7 tommers skjerm i høyrekonsollen på traktoren.

R-laster
Hvis traktorene bestilles forberedt for laster, vil 6R-modellene være tilpasset John Deeres nye R-lasterserie for raskere av- og påmontering.

 

Her kan du laste ned brosjyren for John Deere 6110R-6155R

Her kan du laste ned brosjyren for John Deere 6175R-6215R

John Deere 6155R på vei