For syvende året på rad skal Årets unge bonde kåres. Det er Norges Bygdeungdomslag, McDonald's og Felleskjøpet Agri som står bak kåringen. Blant over 400 nominerte bønder, kom 19 videre til semifinalen. Nesten 8 000 nordmenn har vært med på å stemme frem sin favoritt. Fem bønder står nå igjen somfinalister.

Finalistene til Årets unge bonde 2016 er:

Anne Diset (31) fra Åmot

Geir Ove Mannsverk (31) fra Alta

Ingve Berntsen (30) fra Hå ved Jæren

Knut Halvor Aschjem (28) fra Ås

Ekteparet Mina (28) og Anders (30) Klaseie fra Eidsvoll

Prisen deles ut på Felleskjøpets Ung bonde-samling 12. november

Neste steg nå er at fagjuryen diskuterer seg frem til hvem av de fem finalistene som går av med seieren. Vinneren av Årets unge bonde offentliggjøres under Felleskjøpets Ung bonde-samling 12. november. I tillegg til heder og ære mottar vinneren 20.000 NOK som kan brukes på en drømmereise, med avløser i inntil en uke, sponset av Norske Landbrukstenester.

Årets jury ledes av John Georg Dale, mat- og landbruksminister, og består av Arne Hjeltnes, tv-personlighet, forfatter og matkjenner, Dag Jørund Lønning, forfatter og rektor ved Høgskulen for landbruk og bygdeutviking, Anne Jødahl Skuterud, styreleder i Felleskjøpet Agri, Lauren Cody Källén, administrerende direktør i McDonald's i Norge, og Tora Voll Dombu, leder i Norges Bygdeungdomslag.

Om Årets unge bonde:

• Årets unge bonde er et samarbeid mellom Norges Bygdeungdomslag, McDonald's i Norge og Felleskjøpet Agri for å øke rekrutteringen til norsk landbruk og sette fokus på norsk kvalitetsmat.
• Kåringen er en del av rekrutteringskampanjen Grønn Utdanning som har pågått siden våren 2010.
• Årets unge bonde skal være 35 år eller yngre, matprodusent og et sunt forbilde som kan inspirere flere kloke hoder og driftige hender til å finne veien til norsk landbruk.
• Tidligere vinnere har vært Roar Lima Grødeland fra Rogaland (2010), Elisabeth Holand fra Nordland (2011), Per Magnus Værdal fra Nord-Trøndelag (2012), Terje Uv fra Rennebu (2013), Tor Jacob Solberg fra Østfold (2014) og Mats Hegg Jacobsen fra Troms (2015).