Etter at nærmere 800 unge bønder ble nominert og både det norske folk og juryen hadde sagt sitt, var det Henning Holand (35) og Dina Fonn Sætre (29) som dro i land den høythengende tittelen «Årets unge bonde 2020». Prisen, som vanligvis deles ut på gallamiddag med flere hundre unge bønder på Bedre Landbruk, ble i år delt ut på koronavennlig vis med et direkteoverført arrangement fra Bogstad gård i Oslo.

Reduserer matsvinn

Juryen bestod blant annet av mat- og landbruksminister Olaug Bollestad og styreleder i Felleskjøpet Agri, Anne Jødahl Skuterud. Skuterud sier det er flere årsaker til at valget falt på planteprodusentene fra Nord-Norge.

-De driver gården sin på en innovativ måte, blant annet ved å rette fokus mot matsvinn. Ved at de har klart å få små mandelpoteter, som tidligere bare ble liggende på jordet, inn i butikkhyllene på Coop under eget merkenavn, viser de stor evne til å utnytte gårdens ressurser på en best mulig måte, sier Skuterud.

Framsnakke bondeyrket

Styrelederen håper de unge gårdbrukerne vil bruke posisjonen de nå har fått, til å framsnakke bondeyrket.

-Jeg vet at det er så mange unge mennesker som teller på knappene om de skal satse på landbruk eller ikke. De trenger forbilder som Dina og Henning, som viser fram fordelene ved bondeyrket og hvor mye man kan få til ved å søke kunnskap og utnytte teknologi, samtidig som man følger hjertet og går sin egen vei, sier Skuterud.

Bærekraft

Vinnerparet har tre traktorer med GPS og et hjerte som banker for presisjonslandbruk og bærekraftig matproduksjon.

-Jeg kommer ikke fra gård selv og ble helt sjokkert første gang jeg var med på potetopptakeren og så hvor mange poteter som ikke ble høstet, fordi de ikke passer inn i en mal. Samtidig har jeg vært på nok restauranter i Oslo til å vite at de minste potetene presenteres som gourmetmat der. Vi tente at dette må vi gjøre noe med. At vi har klart å få de små delikatessepotetene ut i butikkhyllene på Coop, er kanskje det vi er aller mest stolte over å ha fått til. Vi har også investert i presisjonsutstyr, noe som gjør at vi utnytter innsatsfaktorene våre mest mulig effektivt, forteller Dina.

Likestilt lagseier

Det er første gang et par har blitt kåret som vinner i Årets unge bonde.

-Egentlig var det bare jeg som ble nominert, men det syntes jeg ble helt feil. Vi eier gården sammen og driver sammen som likeverdige parter. Derfor skrev vi til juryen og spurte om vi kunne stille som kandidater begge to. Dina er like mye bonde som meg, sier Henning, som mener at hvis man skal oppnå likestilling i landbruket kan man ikke dele ut individuelle medaljer når det i realiteten er snakk om en åpenbar lagseier.