Felleskjøpet flytter inn på kjøpesenter

(11.11.2014) Bøndene kommer til byen og nå finner du dem på kjøpesenteret. Tirsdag 11. november klokka 11.00 åpner verdens første Felleskjøpet Fôr & Fritid på et kjøpesenter når CC Stadion på Hamar åpner dørene for første gang.

Bilde av fasaden til Fellekjøpet For og fritid på Hamar

Felleskjøpet har de siste årene satset på flere sentrumsnære butikker for å nå den vanlige forbruker bedre i tillegg til å være bondens faghandel. Nå kommer et helt nytt butikk-konsept som heter «Felleskjøpet Fôr og Fritid» som er mindre butikker spesialtilpasset for kjøpesentre.

-Våre nye senterbutikker satser spesielt på kjæledyr med fôr og utstyr til hund, katt og kanin. Felleskjøpet er allerede markedsledende på hundefôr i Norge med norskprodusert fôr, og vi ser et stort potensiale i å komme nærmere forbrukerne gjennom det nye butikk-konseptet, sier Henrik Thoresen som er handelsdirektør i Felleskjøpet Agri.

I tillegg til fôr og utstyr til kjæledyr skal senter-butikkene selge et utvalg av klassiske Felleskjøpet-produkter som klær, fritidstøy og John Deere-effekter. Det vil også være mulig å handle på nett fra hele vårt sortiment via egne terminaler i butikkene.

50 nye butikker

Felleskjøpet har gjort mye med sin butikkvirksomhet de siste årene. Et av satsningsområdene har vært store sentrumsnære butikker lett tilgjengelig for den vanlige forbruker. Dette har resultert i store flaggskipbutikker både i Bergen og Trondheim. Med «Fôr & Fritid»-butikkene blir Felleskjøpet enda mer synlig og det skal satses mye på konseptet.

-Vi har ambisjoner om å etablere 50 nye «Fôr & Fritid»-butikker de neste 5 årene og er i dialog med flere kjøpesenter i hele landet. Men vi er kresne og skal bare ha lokaler med god beliggenhet i sentre som har et stort nedslagsfelt.

-Felleskjøpet har en god markedsposisjon og nyter stor tiltro hos kundene. Det vet også kjøpesentrene og vi opplever stort engasjement rundt konseptet. Vi ønsker oss inn på de største sentrene i både i Oslo, Trondheim og Bergensområdet, sier Thoresen.

Felleskjøpet Agri har i dag rundt 100 butikker i hele Norge og siden 2012 er det etablert 8 nye butikker. Samlet utgjør dette over 35 000 kvm med butikklokaler. I 2013 hadde butikkene en omsetning på 2,1 milliarder.

Kontaktpersoner:

• Henrik Thoresen, divisjonsdirektør handel – 905 79 710