I 2014 startet Felleskjøpet etableringen av kjøpesenterbutikker under konseptet Felleskjøpet Fôr & Fritid. I dag finnes det syv slike butikker med lokasjoner i blant annet Bergen, Hamar og Tønsberg. Nå åpner den åttende.

– For mange er Felleskjøpet bondens butikk. Det stemmer, men vi er også for vanlige folk som har kjæledyr, balkong, hus og hage og trenger skreddersydde produkter og råd. Med våre senterbutikker ønsker vi å overføre det bonden kan til forbrukere, og på Stovner vil vi se en mer spisset satsing på kjæledyr, sier Eivind Torkildsen, direktør detaljhandel i Felleskjøpet.

Norsk fôr for norske kjæledyr

Fôr og utstyr til hund, katt og kanin er det største satsningsområdet i senterbutikkene. I dette segmentet har Felleskjøpet en sterk posisjon med blant annet egenprodusert norsk fôr med høy andel norske råvarer. I tillegg er den norske forbruker kvalitetsbevisst når det kommer til utsyr til kjæledyrene sine.

– Norske forbrukere og kjæledyr krever kvalitet. Med en sterk merkevare, god markedsposisjon og stor tillit hos kundene skal vi møte disse kravene. Vi kjenner markedet og norske kjæledyr godt, noe vi ser på som et stort fortrinn i konkurransen med utenlandske aktører, sier Torkildsen.

Etablerer på bakgrunn av behov

Åpningen av Felleskjøpet Fôr & Fritid på Stovner er basert på flere faktorer. Groruddalen som område har alt fra blokk- og villabebyggelse, og ligger tett på marka med et rikt utvalg turmuligheter. Området huser i tillegg et rikt utvalg kjæledyr, fra typisk «innekatt» og kanin, til jakthunder.

– Vi har gjort en rekke undersøkelser i området og konkluderte med at Groruddalen trenger et dedikert og godt tilbud av fôr og utstyr til norske kjæledyr. Nå gjenstår det å se om vår konklusjon stemmer, og vi håper mange legger turen innom butikken de første dagene for å se og oppleve vårt tilbud, sier Torkildsen.

Butikken åpner torsdag 29. september, kl. 12.00. De som kommer før kl. 14.00 er med i trekningen av gaver med verdi fra kr. 600,- til 2490,-. I tillegg blir det timetilbud og dagskupp denne torsdagen, samt tredagerstilbud gjennom helgen.