Fliegl Agrartechnik har siden 1975 bygd seg opp til å bli en av Europas største leverandører av gjødselsvogner, hengere og transportløsninger til landbruk, anlegg og transportsektoren.

Virksomheten er kjent for kvalitet og stor bredde i sitt sortiment, og er en betydelig aktør innen landbruk og transport over hele Europa og i andre deler av verden.

– Fliegls utvalg av gjødselvogner er stort – med et svært godt utvalg av vakuumvogner og gjødselvogner i stål og glassfiber. En fordel er at både tank og ramme leveres galvanisert som standard. Med deres utvalg av tørrgjødselvogner ser vi igjen frem til å kunne tilby våre kunder gode løsninger også innen dette segmentet, sier Dagfinn Sand, sjef for traktor og redskap i Felleskjøpet Agri.

– Vi gleder oss til å kunne presentere et bredere sortiment innen gjødsel og enda bedre løsninger for gjødselentreprenørene. Under Agrisjå i Stjørdal 25.-27. august og på Dyrsku'n i Seljord 8.-10. september legger vi til rette for at kundene kan melde sin interesse. Selve startskuddet for visning av produkter og salg er Bedre Landbruk i Lillestrøm 10.-12. november. Her er det mye spennende i vente, fortsetter Sand.

Fliegl tilbyr også spennende logistikkløsninger for anlegg og landbruk – med blant annet maskintraller, skruevogner og avskyvervogner. Virksomheten har hatt stor suksess med sistnevnte.

For norske forhold

Fliegls fabrikk i Mühldorf i Bayern ligger tett oppunder Alpene – og utvikler utstyr som er tilpasset et vidt spekter innen klima og topografi.

– Det har vært viktig å finne en leverandør med utstyr som er godt tilpasset norske forhold – med et godt og bredt spekter av modeller og tilleggsutstyr. Som eksempler kan vi nevne at Fliegl har et utvalg av vakuumvogner fra 3000 L til 28 000 L, og tørrgjødselvogner kan leveres fra 6 til 20 tonn, sier Hans Petter Eik, kategorisjef for redskap i Felleskjøpet Agri.

I tråd med tiden

Det er flere grunner til at Felleskjøpet Agri valgte Fliegl som ny leverandør. Kvalitet, utvalg og profesjonalitet sto høyt på listen, men også produktutvikling i tråd med tiden. Produktsjef for redskap i Felleskjøpet Agri, David Eik, utdyper hvorfor valget falt på Fliegl:

– Presisjonsjordbruket gjør inntog på alle områder. Innenfor mineralgjødsel er presisjonen ekstrem, og vi forventer at utviklingen vil gå i samme retning når det gjelder naturgjødsel. Her ligger Fliegl i front teknologisk, med mulighet for å utstyre vognen med full ISOBUS hvor du eksempelvis kan legge inn aktuell spredemengde eller automatisk vektoverføring til traktoren.

– Fliegl har også spennende samarbeid med John Deere på flere områder. NIR-sensor til John Deere bør nevnes. Dette er en sensor for måling av næringsinnhold i fôr og gjødsel, fortsetter David Eik.

Ønsker å ivareta Moi-kunder

Avtalen med Fliegl er kommet i stand de siste månedene, etter at Moi sa opp forhandleravtalen med Felleskjøpet Agri på forsommeren. Dette innebærer at produkter fra Moi ikke vil være tilgjengelig i Felleskjøpet Agri etter 30. november.

Opp gjennom årene har Felleskjøpet Agri solgt en betydelig andel gjødselsvogner og annet Moi-utstyr. Det jobbes nå med å sikre gode løsninger for disse kundene.

– Vi vil følge opp dette tett og ønsker å ivareta våre kunders interesser på best mulig måte, men vi er avhengig av at Moi er villig til å selge oss deler. Kunder som har behov for hjelp og deler må ta kontakt med oss, sier Hans Petter Eik.

Et viktig samarbeid for Fliegl

Salgssjef i Fliegl, Mikkel Gasbjerg, sier følgende om avtalen med Felleskjøpet Agri:

– Det har vært viktig for oss å finne en samarbeidspartner som kjenner det norske markedet godt og som har kapasiteten til å representere hele Fliegls store portefølje. Med Felleskjøpet Agri har vi fått en sterk samarbeidspartner med unik erfaring og stor kompetanse på det norske markedet. Vi har laget en strategisk avtale slik at vårt produktprogram kan markedsføres og service ytes. Sammen med vår andre norske forhandler, Felleskjøpet Rogaland Agder, er Fliegl solid representert i hele det norske markedet med alle våre produkter.

– Fliegl er i dag verdens største vognprodusent til landbruket. Vi ønsker naturligvis å intensivere innsatsen av vårt program spesielt innen avskyver -og gjødselvogner, hvor vi allerede er godt inne på det norske markedet. Vår ambisjon er å bli ledende innen disse segmentene, fortsetter Gasbjerg.

– Vi har også produkter som inntil nå ikke er blitt markedsført i tilstrekkelig grad i Norge. Vi ser derfor frem til å kunne innføre en lang rekke nye spennende produkter i tiden som kommer, avslutter Gasbjerg.