Det har vært knyttet store forventninger til høstens nyheter. Innen traktor vises en helt ny serie - 5R. I tillegg er det presentasjon av et helt nytt rundballepresseprogram, hvor både kombipresse og fastkammerpresse kommer i ny versjon.

5R – en av de største traktornyhetene på lenge

Den nye 5R-serien fra John Deere lanseres i høst som en av de største traktornyhetene på lenge for det norske markedet. Liten, lett og kompakt premium-modell som har vært ute av sortimentet en stund.

Nye 5R kommer i fire motoralternativer. 5090R, 5100R, 5115R og 5125R med henholdsvis 100, 110, 125 og 135 hk. Noe av det mest spennende med den nye modellen er en automatisk transmisjon med redusert turtall ved transporthastigheter, samt at den har en oppgitt vekt til 4300kg med en effekt på 135hk.

Opplev 5R på Bedre Landbruk i november

Om ikke lenge kan den etterlengtede nye 5R-serien tas i nærmere øyesyn i Norge, nærmere bestemt på Bedre Landbruk på Lillestrøm i november. Den vil også bli vist på AgroVisjon i slutten av oktober. Salget starter i høst, full produksjon og levering blir i 2. halvår 2017.

Spekket med ny teknologi

Selv om denne modellen har blitt utviklet på rekordtid for å møte kravene til markedet, spesielt i Norge, har ikke John Deere spart på de teknologiske løsningene. 5R-serien er blant annet utviklet slik at den oppfyller de strenge avgasskravene uten bruk av AdBlue. Tekniske spesifikasjoner er som følger:

• Tre modeller: 5090R, 5100R, 5115R og 5125R
  • Henholdsvis 100, 110, 125 og 135 hk som makseffekt
  • 117 l/min. oljepumpekapasitet. Load sense hydraulikk.
  • Tre transmisjonsalternativer. Command8 med Ecoshift
  • 4 dobbeltvirkende hydraulikkoljeuttak bak og 3 for laster eller fronthydraulikk. El-betjente.
  • Vekt på 4300kg og tillatt totalvekt på 8600kg
  • 2,25m. akselavstand. (Lik som den tidligere 5R serien). 3,75 meter svingradius
  • Diesel Only

F441R og C441R med etterspurte oppgraderinger

Dagens fastkammerpresser F440R og C440R får nå sine etterfølgere med mange store endringer som har vært etterspurt i det norske markedet. De nye pressene får et helt nytt pressekammer der bredden økes til 1,2 meter, noe som gir økt volum på ballen. Det er dermed også nye ruller som er mer aggressive for oppnå hardere rundballer. For å øke driftssikkerheten er det økt diameter på akslene fra 30 til 50mm. Det er dermed også helt nye lagerløsninger med nye tetninger.

I tillegg er det nå oppgradert med to-radig rullelager, noe som får stor betydning for driftssikkerheten. Resten av drivlinja er også oppgradert med sterkere kjeder og PTO-aksel. Pressene har også fått en ny nettbinding som skiller seg ut fra tidligere system ved at det nå er ballen som mater på nettet. Tidligere var det rullene som matet inn nett. Dette vil gi et strammere nett i vanskelige forhold som f.eks. ved tørr halm.

C441R med nytt og moderne design

Den nye kombipressa har fått et helt nytt og moderne design med deksler i komposittmateriale. Men de virkelig store nyhetene ligger under dekslene. Den har det samme kammeret som F441R, men selve rammekonstruksjonen og pakkeren er fullstendig redesignet. Her er det gjort plass til helt nye hjulløsninger. Som den eneste leverandøren kan John Deere nå tilby enten singelaksel med dimensjoner opp til 750/45R-22,5 eller boggiaksel med dimensjoner opp til 620/45R-22,5. Pressa har i tillegg blitt betydelig kortere enn forgjengeren, noe som betyr at den blir svært lettkjørt.

I forbindelse med den nye rammekonstruksjonen har det vært stort fokus på omlasting av ball fra kammer til pakkebord. Her har John Deere beholdt sin anerkjente løsning med pakkebord som henter ballen. Men den har fått en betydelig forbedring av omlasting i bratt terreng, i tillegg til lavere avlastingshøyde for ballen. Når det gjelder pakkeren har den fått økt kapasiteten med ca. 15% takket være høyere rotasjonshastighet.

Mange kunder har etterspurt enklere bytte av plastfolie. På de nye C441R-pressene lanseres derfor et nytt patentert folielager som hydraulisk svinges ned mot pakkearmen og gjør den tidligere tunge jobben betydelig lettere.