For å nå dette målet må vi i framtida produsere mer mat på norske ressurser og videreføre den geografiske produksjonsfordelingen. Disse ordningene har i sterk grad bidratt til å opprettholde et stort omfang av norsk matproduksjon gjennom et aktivt landbruk i alle deler av landet.

- Sikkerhet for avsetning av bondens produkter i markedet og lønnsomhet for bonden gjennom uttak av målpris avtalt i jordbruksforhandlingene er en viktig forutsetning å videreføre kanaliseringspolitikken. Dette har vært hensikten med markedsordningene fra de ble etablert, sier Anne Jødahl Skuterud, styreleder i Felleskjøpet Agri og Norske Felleskjøp.

Regjeringen foreslår i dag endringer på markedsordningen for geitemelk, svin, egg, korn, epler og poteter. I tillegg foreslås det å fjerne en rekke enkeltordninger som i sum vil svekke norsk matproduksjon, særlig i distriktene.

- Vårt utgangspunkt er at vi skal bruke jorda der jorda ligger og ha produksjon i hele landet. Da trenger vi hele verktøykassen, i tillegg til markedsordningene, avslutter Skuterud.