De store endringene og nyhetene finner vi i selve treskeverket og i chassie, samt drivlinje og motor. Den nye T-serien tilfredsstiller nå de strenge FT4-kravene. I selve treskeverket er det meste fra loelevatoren til halmkutteren nytt. Dimensjoneringen på broer og utskillingsrotor er økt betydelig. Noe som har gitt opp mot 15% kapasitetsøkning. I tillegg er renseverket helt nytt med unike løsninger i aluminium. Også halmkutteren har fått en helt ny type oppbygging som gir mer effektiv kutting. Når det gjelder transmisjon kan treskerne nå leveres med 40km/t transmisjon, i tillegg med motorstyringsautomatikk som sørger for at dette kan skje ved redusert turtall. Noe som er betydelig drivstoffbesparende. Den nye T-serien leveres også med en helt ny bakaksel som kan utstyres med 4wd som har antispinn-funksjon både i form av differensialbrems og antispinn mot framaksel. Dette er en løsning som har vært savnet i treskermarkedet i mange år. Når det gjelder kornbehandling kan de nye modellene nå leveres med en tanktømmekapasitet på hele 125 l/sek.

Hva er nytt?

Loelevator
Økt hastighet på loelevatoren fra 2,8 til 3,6 m/s for å generere tynne sjikt for halm inn til slager. I tillegg er det en rekke nye endringer som er gjort for å tilpasse den høye kapasiteten.

Slager/bro
Slageren er lik dagens utgave, men broen er forlenget fra 116 til 124 graders omslutningsvinkel. Dette gir slageren større areal å jobbe på. Broen har fått en nydesignet Boosterbar, dvs. en aggressivt inngang på broa som gir ekstra god effekt på uttresking. Denne kan nå enkelt svinges ut og inn. I tillegg sitter den vesentlig nærmere slageren for å kunne gi større effekt.

T-serie utskillingsrotor
T-seriens utskillingsrotor har økt sin diameter fra 660 mm til 800 mm. Dette har gitt muligheten for ei betydelig lengre utskillingsbro. Resultatet har blitt hele 18% større aktivt utskillingsareal, henholdsvis 3,3/4,0 m2 (5 rister/6 rister maskin). Den nye broa har helt ny oppbygging med vesentlig større åpninger og mer aggressive brolinjaler, noe som gir større utskillingskapasitet.

Renseverk
Renseverket er totalt nydesignet med markedets største areal på hele 5,2/6,3 m2. Her er det tatt i bruk teknologi fra flyindustrien da soldkassa skulle designes. Det betyr ei soldkasse i aluminium uten skrudde eller sveiste forbindelser, kun naglede sammenføyninger. Det gir lav vekt som tåler store belastninger uten fare for sprekkdannelser. De ny soldene krever også ei vesentlig større vifte. Den nye vifta har en luftmengde som er 40% større enn tidligere, med fem luftinntak for optimal luftfordeling. Det nye renseverket har fått betegnelsen DynaFlow Plus. For dem som skal treske grøder som trenger lave luftmengder, kan det leveres en luftviftevariator med to hastighetsområder.

Drivverk
Den nye T-serien kan nå leveres med en ny 40km/t transmisjon. I tillegg kan den også leveres med belter med samme topphastighet. Det er den første ristermaskinen på markedet som kan utstyres med belter, tidligere har dette kun vært forbeholdt rotormaskiner. Det betyr blant annet at de store 6-risters maskinene kan komme under 3,5 m i transport.
Den nye FT4-motoren er utstyrt med motorstyringsautomatikk som reduserer motorturtallet til 1600 omdr. under transport i 40 km/t og ned til 1250 når treskeren står rolig i transportmodus. Dette gir en betydelig drivstoffbesparelse.
Bakakselen er ny og bygger på prinsippene fra John Deere sin nye 8000-serie selvgående snittere. Dvs. akselen ser ut som en framaksel på traktor. Den har et økt svingutslaget på 6 grader og økt førerkomfort. Når den leveres uten firehjulstrekk er den uten differensial og drivaksler. Leveres den derimot med firehjulstrekk, er det montert en hydraulikkmotor inn på differensialen, som også er utstyrt med differensialbrems for å øke framkommeligheten som automatisk kobles inn og ut ved svingutslag over 10 grader.
Det nye firehjulstrekket kan også leveres med et nytt antispinnsystem som sørger for at akselen som har størst behov for trekkraft får det. Den nye bakakselen har fått navnet X-Steer og X-Traction når den er utstyrt med 4wd.

Kutter
Den nye kutteren har fått et helt nytt design med forbedrede kutteregenskaper. En av de viktigste endringene er at kutterhuset er nærmere knivene over et større område. Og dermed et lengre område å kutte halmen på.

Connected Combine
Dette er en helt ny generasjon teknologi til å følge opp deg som kunde. Her kan du eller Felleskjøpet veilede treskersjåføren online ved hjelp av pc eller nettbrett/mobil. I tillegg kan alle høstedata trådløst overføres til nettportalen MyJohnDeere.com. Denne nettportalen er gratis og har din personlige side der du kan få full oversikt over hele jobben du har utført gjennom hele vekstsesongen.
I tillegg inneholder alle Connected Combine en trådløs forbindelse med Felleskjøpet sitt verksted, som kan analysere og oppgradere din maskin «uten stopp».


Håper vi ses på Agroteknikk for en hyggelig treskerprat rundt vårt nye flaggskip, John Deere T670. Velkommen!