Finske PEL-Tuote Oy har eksistert i 30 år. Det første og største skrittet mot landbruket gjorde de for 20 år siden med steinplukkere. Siden den gang har virksomheten utviklet produkter og løsninger tilpasset et utfordrende nordisk landbruk. I dag eksporterer de produkter til 43 land.

Skal dekke bredden

Felleskjøpet Agri inngikk nylig et samarbeid med finske PEL-Tuote Oy som produserer KIVI-PEKKA steinplukkere.

– Vi gleder oss stort til igjen å kunne tilby gode steinplukkere i vårt sortiment. Som bondens viktigste partner og leverandør skal vi dekke et bredt behov med høykvalitets produkter og løsninger, sier Hans Petter Eik, kategorisjef redskap i Felleskjøpet Agri.

Felleskjøpet Agri tar inn hele KIVI-PEKKA-sortimentet av steinplukkere fra PEL-Tuote Oy. Det betyr tre forskjellig modeller med henholdsvis 4, 5 og 6 meter arbeidsbredde tilpasset flere behov.

Steinplukking på høyt nivå

Med løsningene til KIVI-PEKKA utføres raking og plukking av stein i samme operasjon. Med samleriver ranker man effektivt, og steinene plukkes deretter opp, soldes og fraktes inn i en oppsamlingsbeholder. Med den høyt tippende beholderen, tippes stein raskt og enkelt opp i henger for bortfrakting.

– Våre løsninger er effektive og robuste. Utgangspunktet for vår produktutvikling er typisk steinrik finsk jord. Dette er en velkjent utfordring flere steder i Norge, og nå ser vi frem mot å hjelpe Felleskjøpets kunder og medlemmer med skreddersydde løsninger, sier Mikko Lappalainen, administrerende direktør i PEL-Tuote Oy.

KIVI-PEKKA steinplukkere kjennetegnes ved høy effektivitet, robust og driftssikker konstruksjon og ikke minst lavt trekkraftbehov. Teoretisk kapasitet på KIVI-PEKKA sine steinplukkere er på hele 1000 til 1200 kilo per minutt. Dette er definitivt utstyr som vil bidra til å redusere skader og slitasje på øvrig redskap.

– Nydyrking og utvidelse av dyrkbar mark er i vinden. Dette er arbeid som setter store krav til redskap. Med KIVI-PEKKA og Cat i porteføljen har vi produkter som våre kunder trenger for denne jobben, avslutter Hans Petter Eik.

KIVI-PEKKA steinplukker vil være på plass under landbruksmessen Bedre Landbruk som Felleskjøpet arrangerer i Lillestrøm fra 10. – 12. november.