Rosa rundballer er et symbol på, og et bidrag til brystkreftforskning fra bonden, Felleskjøpet og plast- og nettleverandørene Trioplast og Tama. Kampanjen har ingen sammenheng med Rosa sløyfe-aksjonen, som foregår i oktober hvert år.

– I tillegg til å samle inn penger til brystkreftforskning har vi som mål å skape oppmerksomhet på en viktig og alvorlig sak. Vi har derfor oppfordret bønder til å legge de rosa rundballene så nær offentlig vei som mulig og så synlig som mulig, sier Jan Håvard Kingsrød, «rosa plast-general» og ansvarlig produktsjef i Felleskjøpet.

Ved kjøp av en rull rosa plast eller nett doneres 30 kroner til brystkreftforskning – bonden betaler 10 kroner ekstra samt at Felleskjøpet og Trioplast eller Tama donerer 10 kroner hver.

300 000 kroner til brystkreftforskning

Den rosa plasten vekket stor interesse og ble utsolgt i løpet av få uker. I løpet av sommeren og høsten vil rundt 200 000 rosa rundballer bli å se på jorder over hele landet.

– Mange ønsket seg mer rosa plast, men vi måtte begrense volumet per kunde. Dette fordi vi hadde et begrenset opplag og ønsket størst mulig geografisk spredning for å nå flest mulig med budskapet. Nett er det imidlertid noe igjen av om flere ønsker å støtte kampanjen. Det totale bidraget til Brystkreftforeningen er på rundt 300 000 kroner og vil bli overlevert over sommeren, sier Kingsrød.

Gode tiltak

– Dette synes jeg var et veldig godt tiltak, og vi ønsket å bidra med rosa baller. Jordet vårt ligger helt inntil E18 – slik at de er godt synlig for trafikantene. Pakkingen med rosa plast gikk også veldig bra. Det er et godt poeng at vi som bønder gir vårt bidrag til et så viktig tema som kreftforskning er, forteller Jon Ansten Johansen, Kråkstad i Akershus, og sier videre at han i første slåtten har pakket 70 baller med rosa plast, men at han har «gjemt» unna plast til bruk i 2. slåtten. – God PR både for oss bønder og Felleskjøpet, sier han.

Vekker interesse og nysgjerrighet

Rosa rundballer vekker stor nysgjerrighet offentlig. Både NRK og TV2, samt landbruksmedier og lokalaviser har dekket saken. På Facebook og Instagram kjører Felleskjøpet selv en konkurranse hvor publikum oppfordres til å dele bilder fra hele landet og tagge dem med: #rosaballer.
– Hjelp oss å vise frem rosa rundballer og sikre enda større oppmerksomhet om dette viktige temaet. Ta bilde og tagg det med #rosaballer – og du kan vinne gavekort fra Felleskjøpet, avslutter Kingsrød.