Samarbeid med leverandørene

Siden februar har Felleskjøpet Agri, Trioplast på rundballeplast og Tama hatt gående en rosa kampanje for å bidra til brystkreftforskning. Dette må ikke forveksles med Rosa sløyfe-aksjonen, som foregår i oktober hvert år.

– Vi anbefaler som regel våre kunder å bruke hvit plast som er best på å reflektere sollyset. Alle tester – gjort i Sverige – viser at rosa plast har nær samme gode egenskap som den hvite, og noe bedre enn den grønne. I denne sammenheng vil Trioplast og Tama stå for produksjon og levering av plast og nett, mens Felleskjøpet tar seg av salg og overlevering av pengene til Brystkreftforeningen etter at salget er avsluttet, forteller Jan Håvard Kingsrød, produktsjef konservering i Felleskjøpet Agri.

Pengene er altså et bidrag fra tre parter - kunden/bonden, Trioplast eller Tama og Felleskjøpet - hvor alle bidrar med 10 kroner hver. For hver rull med rundballeplast eller –nett som selges gis totalt 30 kroner til brystkreftforskning.

Håper å skape en «snakkis»

Rosa rundballeplast og –nett er nært utsolgt i Felleskjøpets butikker. Nå går vi mot en tid hvor rosa ballene løpende vil bli synlig over hele landet.

– Tanken har siden oppstarten vært å spre rosa plast eller nett til flest mulig kunder over hele landet. Kunder ble derfor oppfordret til å kjøpe et mindre antall av rosa plast og komplettere med vanlig hvit eller grønn plast. For å få full effekt av kampanjen har vi anbefalt å legge de rosa rundballene godt synlig fra offentlig vei. På den måten kan norske bønder bli med og sette ytterligere fokus på brystkreftforskning. Når det gjelder rosa nett bør dette brukes hovedsakelig til baller som ikke plastpakkes i etterkant, for eksempel til halm, sier Kingsrød.

– Vi håper at dette blir en «snakkis», både blant norske bønder og folket generelt for å gi brystkreftsaken økt oppmerksomhet. Husk at dette er en god sak for alle parter i landbruket og ikke minst for brystkreftforskning, påpeker Kingsrød.

Rosa fokus siden februar

Produktene har vært tilgjengelig i Felleskjøpets butikker siden starten av februar. Dette fordi innkjøp og forberedelser til grashøstingen starter tidlig for mange.

– Rosa rundballeplast ble vist fram på Agroteknikk i slutten av 2015 og vi fikk mange positive tilbakemeldinger. Mange undret seg over hva dette var, men da de fikk forklart tanken bak var det tommel opp. For hver plastrull kan man presse 17-22 rundballer, avhengig av om man legger seks eller åtte lag. Det betyr at en rundballe vil få en ekstrakostnad på ca. 30 øre. Vi har alle råd til å gi en ti-er ekstra, noe bøndene virkelig har bevist ved å støtte denne kampanjen, sier Kingsrød.

Bli med å farge Instagram rosa

For å skape ytterligere oppmerksomhet om kampanjen arrangerer Felleskjøpet Agri en fotokonkurranse på Instagram. Ser du en rosa rundball? Ta et bilde og del det på Instagram med #rosaballer. Da er du med i trekningen av gavekort fra Felleskjøpet gjennom hele sommeren. Delta i konkurransen her