31.10.2022 | Sigbjørn Vedeld

AutoPowr er et kjent John Deere-begrep, og den hydrostatisk-mekaniske tranmisjonen ble lansert allerede i 2001. I flere år har John Deere utviklet og testet en elektrisk løsning, og i 2019 fikk innovasjonen eAutoPowr gullmedalje under Agritechnica, verdens største landbruksmesse.

Tidligere i høst inviterte John Deere både tysk og internasjonal presse til en storgård utenfor Magdeburg. Her viste leverandøren fram hvordan produksjonen kan økes med moderne teknologi og innovative løsninger, noe som vil gi enda bedre bærekraftige løsninger.

John Deere viste fram presisjonsløsninger både på gjødsling og såing, men det var muligens innovasjonen i selve traktoren som skapte mest oppmerksomhet. Nå blir nemlig John Deeres nye trinnløse girkasse eAutoPowr satt i serieproduksjon.

Verdens første

Dette er ifølge John Deere verdens første elektriske, trinnløse girkasse med elektromekanisk fordeling, og er nå mulig å bestille for toppmodellen 8R 410. Den vil også være tilgjengelig for modellene både med hjul og belter. Nyvinningen omtales som et betydelig framskritt i John Deeres utvikling av elektroniske løsninger.

imagefycfe.pngTILKOBLINGEN: Med kabelen tilkoblet kan systemet også generere strøm for tilkoblede redskaper.

Med nye eAutoPowr har John Deere erstattet hydrauliske komponenter med en elektrisk drivlinje. Denne drives av to børsteløse, nærmest slitasjefrie elmotorer.

720x400 elektrisk.jpg

UT MED HYDRAULIKK: I nye eAutoPowr har John Deere byttet ut hydrauliske komponenter med en elektrisk drivlinje.

eAutoPowr er laget slik at den ikke bare leverer strøm til selve kjøringen, men den kan også generere opp til 100kW for tilkoblede redskaper via en 480V trefaset vekselstrøm med variabel frekvens. Den første tilkoblingen er utviklet av John Deere sammen med Joskin. Under bærekraftdagen i Tyskland fikk de frammøtte demonstrert den elektriske overføringen i praksis. På gjødselvogna er to av akslingene drevet elektrisk. Vekten til gjødselvogna kan dermed brukes for å gi økt drivkraft.

Med hjelp av eDrive aktiveres elektrisk kjøring for å minske risikoen for sluring og lage spor. Under demonstrasjonen med den tunge gjødselvogna fikk de frammøtte sett i praksis den store forskjellen på framkommelighet med og uten eDrive. Systemet kan brukes for å gi traktoren konstant hjelp, eller begrense til bestemte situasjoner, for eksempel kjøring i motbakker.

MultiFuel

Under bærekraftdagen presenterte også John Deere forskningen og innovasjonen som gjøres på alternative drivstoffkilder. John Deere annonserte at de jobber med den såkalte «Stage V Multifuel». Denne inkluderer en såkalt «én tank-løsning», som vil passe ethvert drivstoff i både ren og blandet form. Det forskes blant annet på bruk av rapsolje.

John Deere tror at rapsolje i drivstoff har et potensiale til å redusere utslippet av CO2 med 91 prosent sammenlignet med ordinær diesel. Professor Peter Pickel i John Deere forklarte de frammøtte om forskningen som gjøre på området, og på bærekraftdagen var det utstilt en 6155R med Multifuel-løsning.

Pickel uttalte at det fortsatt er et stykke opp og fram før MulitFuel lanseres kommersielt og biodrivstoff brukes i landbruket i Europa. Før det skjer må det politiske rammeverket på plass for å skape en rettferdig beskatning av biodrivstoff kontra fossil diesel.

Biodrivstoff kan bli realiteten som en overgang til elektrifiseringen av landbruksmaskinene. John Deere forteller selskapet innen 2026 vil lansere elektriske alternativer til kompakte nyttekjøretøy. For landbruket er planen å lansere en helt autonom, batteridrevet elektrisk traktor i klassen under 100hk innen 2026.


imagekpeqf.png

MULTIFUEL: Framtidens traktoren kan gå på mer enn diesel. John Deere ligger langt framme i forskningen på alternative drivstoffkilder.

 

image5dc9.png

FORKLARTE: Professor Peter Pickel i John Deere er blant dem som jobber tettest på utviklingen av blant annet Multifuel-teknologien.