26.10.2022 | Håvard Simonsen

John Peder Gjerlaug kikker irritert på terminalen i traktoren. Her har han akkurat fått opp informasjonen fra traktoren til kollega Øystein Edvardsen som viser et snittforbruk på 9,6 liter diesel pr. time på «hans» John Deere 6215R. Selv har Gjerlaug et snittforbruk på 10,1 liter pr. time for alle de 4 500 timene han har brukt «sin» traktor siden den var ny i 2018. Gjerlaug kjører en større traktor, en John Deere 6250R, men skulle likevel gjerne ha slått kollegaen på dieselforbruk.

Sparer store beløp

– At sjåførene konkurrerer om å bruke minst mulig diesel er jo veldig hyggelig for meg som betaler regningene, sier Pål Helge Dobloug. Han driver jordbruks- og entreprenørbedriftene Pål H Dobloug Agro og Pål H Dobloug Maskin AS på Hedmarken med tre fast ansatte og opp mot et titalls årsverk i onner og travle perioder. Til sammen har han ti John Deere-traktorer i stallen med smått og stort – mest stort.

Salgskonsulent Kim Mangerud i Felleskjøpet konstaterer at sjåførene hos Dobloug lett kunne ha brukt to liter mer diesel i timen hvis de ikke hadde kjørt så bevisst som de gjør og utnyttet mulighetene med traktoren.

– Hvis vi antar at Gjerlaug har spart to liter i timen, blir det 9 000 liter på de 4 500 timene han har kjørt. Hvis vi litt forenklet sier at dieselen har kostet 10 kroner literen, er drivstoffkostnaden redusert med 90 000 kroner i løpet av 4-5 år. Det er gevinsten ved å ha god informasjon fra traktoren og kjøre bevisst, og den slår direkte inn på bunnlinja, påpeker Mangerud.

«Hvis traktoren går 1000 timer i året, kan du med dagensdieselpriser spare 30.000 kroner i året ved å utnytte traktorteknologien og kjøre bevisst.»

Mangerud understreker at økningen i dieselprisene gjør at besparelsene vil bli langt større framover. – Når prisen går opp mot 15 kroner literen og mer, blir tallene store. Hvis traktoren går 1 000 timer, som hos Dobloug, kan du med riktig bruk av John Deere-teknologien spare 30 000 kroner i året, sier han.

Med mange traktorer i drift, blir det snakk om store beløp for Dobloug.

720x464 Dobloug_202200509_8.jpg

KONKURRANSE: – At John Peder og andre sjåfører konkurrerer om å bruke minst mulig diesel, er hyggelig for meg som betaler regningene, sier Pål Helge Dobloug.

– Når gutta kjører på denne måten, er de også snille mot maskinene. Det ser du jo her, sier Dobloug, og peker på traktoren Gjerlaug kjører. Den ser nesten ny ut til tross for sine 4 500 timer.

Drivstoffgaranti ga full tenning

Det var John Deeres drivstoffgaranti, og deling av informasjon mellom traktorene med JDLink, som virkelig åpnet øynene for presisjonskjøring og effektiv bruk av traktorene.

– Vi sløste ikke med dieselen før, heller. Vi ble tidlig opptatt av kjøring og kjørmønster. Vi kjøpte den første amerikanske John Deere-traktoren i 1996 med fokus på turtall og forbruk. Så startet Kim det hele i forbindelse med at John Deere lanserte en drivstoffgaranti. Det gjaldt blant annet den 6250R som John Peder kjører. Da fkk vi en knagg å henge det på. John Peder ble opptatt av å kjøre dieseleffektivt fra dag én. Senere, da Øystein begynte å kjøre en 6215R, var han innstilt på å bruke enda mindre diesel, smiler Dobloug. Dermed oppsto konkurransen.

Kundene mer opptatt av presisjon

Gjerlaug har vært fast ansatt hos Dobloug siden 2009, men kjørte også en del før det, så han har levd 14 år i traktorene. Han har en muskelsykdom som gjør at han må ha hjelp og spesialutstyr, men når han først har kommet seg opp i traktorhytta, er han «sjefen». Blant annet styrer han flåten av traktorer og gjødselspredere.

– Det blir noen timer og kubikk med møkk. Men også andre ting som graskjøring, snøbrøyting og vintervedlikehold, forteller Gjerlaug. Gjerlaug kjører fast en av Doblougs tre vogner for tørrmøkk, mens Edvardsen kjører en av de to bløtgjødsel-vognene. Til sammen har de rundt 50 kunder på Hedmarken, i Solør og i Akershus. Det er desidert mest møkkjøring om våren, men stadig flere vil også ha ut bløtmøkk etter grasslått. De sprer også alt slam for Hedmarken interkommunale avfallsselskap (HIAS). For å få effektiv flyt i arbeidet samarbeider de med lastebiltransportøren Kildestuen & Dahl.

– Det er mye åpen åker i våre områder og det er stor etterspørsel etter møkk. Vi kjører møkk fra Norsvin og andre som selv ikke disponerer spredeareal. Tidligere ble denne møkka spredd for nesten symbolske summer, men nå er det annerledes. Møkka har fått større verdi. De som mottar møkka, har også fått et annet fokus. Før skulle alt være så billig som mulig, men nå er de mer opptatt av at vi kjører med autostyring, sprer nøyaktig og dokumenterer det vi har gjort. Folk har fokus på å få full utnyttelse av møkka, sier Dobloug.

– Dere ligger dere langt framme når det gjelder presisjon og dieselforbruk. Et godt eksempel er at dere ser hverandre i skjermene i traktrorene og kjører med delte spor, altså i samme spor. Da kjører dere riktig på jordet, samler alt i samme databasen og deler dokumentasjonen med kunden etterpå, kommenterer Mangerud.

Gjerlaug forteller at de ofte kjører med 2-3 ekvipasjer sammen på hvert sted, og han synes det har vært greit å ta i bruk.

– Med litt hjelp av Felleskjøpet kommer du i gang. Og når du først har satt deg inn i systemet, er det enkelt å bruke. John Deere har alltid ligget langt framme. Det er mange som kjører med teknologien i området her, så det er mange kolleger å diskutere utfodrringer og løsninger med, sier han.

imagetkg3.png

LAVT FORBRUK: På skjermen i traktoren kan man hente opp gjennomsnittsforbruk for ulike tidsperioder og arbeidsoperasjoner.

Lar traktoren tenke selv

Doblougs egen jordbruksdrift er også stor. På gården Gilemoen har de smågrisproduksjon i purkering. Gården er på ca. 400 dekar jord, men med leiejord driver han i alt 2 000 dekar. I tillegg har Pål H Dobloug Agro ansvaret for jordbruksdrifta for Geno på Store Ree i Stange. Denne gården er på 600 dekar. De har også mye annen leiekjøring i jordbruket.

«De nye traktorene skal gå billigere, for de har et dreiemoment som er helt vilt i bunnen av turtallskurven.»

– De nye traktorene skal gå billigere, for de har et dreiemoment som er helt vilt i bunnen av turtallskurven. De går lett og på lavt turtall. Bruker du en 6250R riktig, skal den ikke bruke mer drivstoff enn en 6215R. Vi bruker mulighetene til å innstille traktorene til riktig kjøring, og så lar vi traktoren tenke selv. Det er fasinerende med denne teknologien. I tillegg prøver vi i onnene å unngå for mye kjøring etter veg. I stedet frakter vi mye møkk med lastebiler. Da kan vi kjøre med lavt trykk i dekkene som både er riktig og mer økonomisk ute på jordet, sier Dobloug, og understreker at de har sterkt fokus på lufttrykk.

Får gjort mye

Det ble ikke ført statistikk over dieselforbruket før de tok i bruk John Deere-teknologien som kontinuerlig registrerer forbruket. Nå kan informasjonen enkelt hentes fram i Operations Center på nettstedet MyJohnDeere både på skjermen i traktoren, mobiltelefon og PC. Her kan man se forbruket opp mot arbeidsoppgaver, kjøremønster og hvordan traktoren har vært brukt.

– Nå er det blitt mer interessant å følge med på forbruket, fastslår Dobloug.

– Det blir store tall, men vi får gjort vanvittig mye med dette utstyret. Derfor er ikke forbruket pr. time så interessant. Du må se det opp mot det du får gjort og arealet du kjører over. Når vi deler dieselforbruket ut på arealet, blir det veldig effektivt, sier Gjerlaug.

«Forbruket pr. Time må ses opp mot det du får gjort og arealet du kjører over.»

På terminalen i traktoren kan han hele tiden følge med på snittforbruket under møkkjøring eller andre arbeider, og i Operations Center kan han også se hva forbruket er hos de andre som kjører traktorer med JDLink.

Styrer turtallet

– Veldig mye av kjøringen foregår med pto-drift, som møkkkjøring, grashøsting eller snøbrøyting. Da må en rett og slett velge høyt nok gear på pto-en, som gjør at kan holde lavt turtall på motoren. En må la girkassa jobbe i stedet for å jage turtall. Det er ikke mange timer denne traktoren har vært over 2000 omdreininger, sier Gjerlaug.

Han forteller at han nå stort sett velger økonomiinnstillingene på pto-en, 540e og 1000e.

– Når utstyret krever 800-1000 omdreininger, kjører jeg med 1000e for å få ned turtallet. Når jeg kjører med gjødselvognene og har arrondering som tilsier det, kjører jeg med 1000e-innstillingen og låser på pto-en på 800 omdreininger og ligger med 1500 omdreininger på motoren. Det blir det hyggelig drivstofforbruk av, sier Gjerlaug.

Stor John Deere-park

Virksomheten hos Dobloug er omfattende både i jordbruket og entreprenørdriften. Til å håndtere oppdragene, er det en imponerende samling med ti John Deere-traktorer, fra en gammel 940 2-hjulstrekker til en stor 8360T beltetraktor.

720x426 Dobloug_202200509_6.jpg

HUNDRETUSENER: Pål Helge Dobloug kan spare hundretusener på effektiv kjøring med den store John Deere-parken, konstaterer Kim Mangerud.