07.03.2024 | Håvard Simonsen

Til å takle de tøffe forholdene i fjellheimen, har de 11 egne og tre innleide John Deere-traktorer – de fleste med snøutstyr fra Tokvam.

– Det er jo litt moro å se denne grønne rekka, Ole Kolbjørn!

Filmfotografen har fått daglig leder Roger Kjenås og maskinselger Ole Kolbjørn Brenn i Felleskjøpet til å vandre langs den lange rekka med John Deere-traktorene som er linet opp utenfor kontoret til GTS på Geilo. GTS AS har fortsatt samarbeidet med Felleskjøpet som ble etablert under forrige eier da selskapet het Geilo Tomteservice AS. De siste investeringene er en ny 6R185 og en rekke Tokvam-fresere, som virkelig har fått prøve seg denne vinteren.

– Det er skikkelig moro at vi har kommet så langt og beholder samarbeidet, smiler Brenn.

Stiller krav

– Det vi krever av en maskinleverandør, er at teknologien er på plass og at det skal være god service og oppetid på utstyret. Og selvfølgelig skal det være riktig pris, poengterer Kjenås.

– Vi ser at dette er krav som går igjen hos entreprenører, og vi prøver å imøtekomme dem så godt vi kan med teknisk utstyr og hjelp fra verkstedet og våre mekanikerne ute, sier Brenn.

Brenn er maskinselger hos Felleskjøpet på Gol, og det er verkstedet her som server GTS.

– Med oppkopling via JDLink er John Deere-traktorene tilrettelagt for god oppfølging. I tillegg kan dere hente ut data som vil være interessante for å optimalisere bruken og få bedre resultater, som dieselforbruk, tomgangstid osv., fortsetter Brenn.

– Det er viktig for oss at Felleskjøpet kan bistå oss med innføring i og bruk av teknologien slik at vi kan bruke verktøyene som ligger der. Med god opplæring vil dette hjelpe oss i hverdagen, sier Kjenås.

Brenn viser til at Felleskjøpet stadig bygger opp kompetanse og kapasitet for å kunne hjelpe kundene til å utnytte mulighetene.

– Vi selger traktorer og utstyr med verdensledende teknologi, og da er det aller viktigste å hjelpe kundene med å dra nytte av den. Svært mye av bruksverdien ligger i riktig og effektiv kjøring, blant annet når det gjelde drivstofforbruk, som ofte utgjør halvparten av utgiftene i traktorens levetid, sier Brenn.

720x464 GTS_20240214_10.jpg

SAMARBEID: – Vi krever god service og oppetid på utstyret, sier daglig leder Roger Kjenås i GTS. Selskapet har tett samarbeid med Felleskjøpet på Gol, der maskinselger Ole Kolbjørn Brenn er stasjonert.

12 000-15 000 timer i året

Geilo Tomteservice AS ble etablert av Hans Petter Nässelqvist i 1978. I 2023 kom det inn seks nye eiere i bedriften, som alle arbeider i selskapet, og det ble omdøpt til GTS AS. Hovedkontoret er fortsatt på Geilo, men selskapet har også etablert seg i Hokksund.

– Det har vært positiv å få flere inn på eiersiden med stort kontaktnett og lang og god erfaring. Ambisjonen er å utvide virksomheten til større deler av Østlandet, sier Kjenås, som overtok som daglig leder i april i fjor og selv har kommet inn på eiersiden.

– GTS omsetter for litt over hundre millioner kroner i året. Vi har 40 ansatte og 30 innleide, så vi er totalt 70 på jobb så å si hver dag, forteller han.

– Vi har hele tiden utvidet virksomheten med stadig større behov for traktorer. Nå går traktorene 12 000-15 000 timer i året. Vi har hatt våre utfordringer, men etter hvert har vi fått et veldig godt samarbeid med Felleskjøpet og verkstedet på Gol. Servicen vi har fått i senere tid er veldig bra, og det er grunnen til at vi har samlet flåten med John Deere, sier Nässelqvist, som er glad for å ha fått Kjenås og de andre eierne med i bedriften.

imagevja8b.png

800 HYTTER: Knut Løvstuen er en av de nye eierne i GTS og forteller at de brøyter vei til 800 hytter på Geilo.

Må fungere

– Forholdene vi jobber under kan være ganske tøffe. Vi har brøytekanter som er høyere enn traktorene våre. Men det er vind som er den største utfordringen. Det går som regel bra når snøen detter rett ned, men når den kommer vannrett, er det utfordrende. Denne vinteren har John Deere-traktorene virkelig fått testet seg, sier Kjenås og understreker at det viktigste her i fjellheimen er at utstyret fungerer.

– Det er noe heter at alt som går rundt, går sundt. Når det skjer, må vi få hjelp fort. Da er det bra at vi har Felleskjøpet i ryggen. Vi har ikke tid til å vente, og hytteeierne har i hvert fall ikke tid til å vente. Dette er en viktig del av valg av traktor og utstyr for oss, fortsetter Kjenås.

Knut Løvstuen, som er ansvarlig for traktordrifta i GTS, bekrefter de røffe forholdene.

– Når vinden står på som mest, er det bare så vidt du ser panseret på traktoren, og vi må kjøre gang på gang fordi det føyker igjen. Jeg er imponert over mannskapene våre som stiller opp til alle døgnets tider og kjører dag og natt for å holde alt oppe. Under sånne forhold er vi dønn avhengig av at utstyret fungerer til enhver tid. Vi har gått for John Deere med Tokvam fresere til hver traktor. Det er utstyr som funker for oss, sier han.

imaget819a.png

VALGTE TOKVAM: Det meste av snøutstyret hos GTS er fra Tokvam, som de også har fått mye hjelp fra.

Foran 2023/2024-vinteren investerte GTS i flere Tokvam snøfresere.

– Her har vi hørt på hva erfaringene sier og Tokvam har vært et førstevalg for oss i forhold til snøbrøyting. Jeg tror det er riktig å kjøre mest mulig på én type utstyr, sier Kjenås.

Nässelqvist legger ikke skjul på at det har vært mye utfordringer i forhold snøutstyr.

– Vi har erfaringer med hvilke deler på utstyret som kan være for svakt. Da har folk fra Tokvam vært her, også de som driver med produktutvikling, og tatt med våre innspill og prøvd å hjelpe oss. De skal ha skryt for å ha stilt opp, sier han.

image8zys6.png

MED PÅ Å BESTEMME: Sjåførene er også med på å bestemme traktorvalgene hos GTS. Her er sjåførene Hallgeir Kronstad (t.h.) og Tore Skogheim i samtale med Felleskjøpets Ole Kolbjørn Brenn.

Teknologien stadig viktigere

GTS legger stor vekt på at de ansatte skal ha trygge og gode arbeidsplasser.

– Det er ikke tvil om at komfort og brukervennlighet er viktig. Sjåførene er med på å bestemme litt hvilke traktorer og traktortyper vi skal ha. I dag er det veldig mange traktorer som er bra, men John Deere har kanskje vært litt «Rolls Royce» når det gjelder komfort og brukervennlighet, sier Kjenås. Han understreker at nytt og moderne utstyr må til både for å tilfredsstille kundekrav til miljøstandard og oppetid, og for å tiltrekke seg flinke arbeidsfolk.

– Våre kunder stiller krav til motorteknologi som tilfredsstiller utslippskrav innenfor Steg 5 og 6, eller Euroklasse 6, og de stiller krav til at maskinene går uten unødige stopp. Det er derfor viktig å ha moderne og nytt utstyr.

Kjenås og Nässelqvist innrømmer at de ikke benytter alle mulighetene som John Deere-teknologien byr på, men tror det blir viktig i framtida.

– Det er tøffere tider og mindre marginer, og det betyr at vi må ha drivstoffgjerrig utstyr samtidig med at vi må redusere tomgang og være bra på kjørestil. Føreropplæring blir viktig både for sikkerhet og kostnader, slik at vi unngår feil bruk og ødeleggelser. Planlegging og dokumentasjon er også veien framover, og vi er nødt til å følge opp. Teknologien går fort og det handler om opplæring, så vi må bare henge på, sier Kjenås.

Entreprenører rullerer traktorparken hyppig og Kjenås viser til at bruktpris derfor er viktig. – Det sier noe om hvor mye en traktor koster oss den tiden vi har den. Innkjøp minus salgspris delt på antall timer, i tillegg til driftskostnader underveis, blir viktigere for oss. Derfor er det avgjørende av apparatet rundt John Deere ikke priser seg ut, poengterer han.

720x406 GTS_20240214_28.jpg

STÅR PÅ: Sjåførene i GTS står på til enhver tid for å holde veiene åpne. Da må også utstyret fungere. F.v. Hallgeir Kronstad, Tore Skogheim, Ola Øen, Sevat Øen og Knut Løvstuen.

For tida er dette John Deere-flåten hos GTS


Egne John Deere traktorer:

  • 1 stk. 6125R (2014)
  • 3 stk. 6130R (2019-2022)
  • 5 stk. 6155R (2017-2020)
  • 1 stk. 6R185 (2023)
  • 1 stk. 6250R (2022)

Innleide John Deere traktorer:

  • 1 stk. 6120M
  • 2 stk. 6155R

720x397 GTS_20240214_16.jpg

STOR FLÅTE: Det blir lang rekke når GTS stiller opp sine John Deere-traktorer, selv om ikke alle de 11 egne og tre innleide maskinene er med på bildet.