Effektiv drift

Felleskjøpet tok i 2015 tilbake posisjonen som suveren markedsleder på traktor. En viktig årsak til veksten i maskindivisjonen var nye digitale løsninger som forenkler og perfeksjonerer driften og gir bedre oversikt. Presisjonsjordbruk og bærekraftig intensivering kom inn som nye begreper i næringen for bare få år siden. Teknologi og effektivisering av landbruket går hånd i hånd og åpner for nye løsninger i samhandlingen mellom kunde og leverandør. Felleskjøpet og våre leverandører er i fronten av utviklingen.

Fjerndiagnostikk inntar landbruket

Service på traktor og tresker via mobilnett er på fullvei inn i landbruket. Teknologien er som skapt for et land med lange avstander.

Fjerndiagnostikk, slik vi blant annet kjenner det fra dataverdenen og helsevesenet, er på full fart inn i landbruksmaskinbransjen. John Deeres JDLink med Service Adviser Remote er et «trådløst verktøy» som gjør at mekanikerne i Felleskjøpet kan bistå kundene med innstillinger og justeringer, lokalisere feil og oppgradere programvare uansett hvor maskinen befinner seg.

– Dette er spennende verktøy i Norge. Hjelp og service via mobilnettet er jo som skapt for et langstrakt land som vårt. Dersom vi kan gjøre feilsøking på maskinen, løse enklere dataproblemer og gi kunden veiledning for å få en optimal utnyttelse av maskinen uten å måtte reise milevis, sparer vi masse tid både for kunden og Felleskjøpet. Etter hvert som disse verktøyene tas i bruk, vil vi bli mer effektive og produktive i ettermarkedet, sier teknisk sjef Helge Malum.

JDLink er en del av John Deeres FarmSight-system, og tenkt som hjelp til å styre bruken av maskinflåten hos store driftsenheter og maskinstasjoner. I Norge blir den nye teknologien trolig mer aktuell til «fjern-mekking».

Mer effektiv service


JDLink Access, som er den mest avanserte utgaven av systemet, viser informasjon om maskinens utnyttelse og prestasjoner. En kan for eksempel se hvor stor andel av tiden en tresker faktisk går i åkeren og høster korn og hvor mye tid som går med til tømming, transport osv. Informasjonen kan brukes til å sammenligne med hvordan andre utnytter sine maskiner, og gi tips om hvordan en bør organisere arbeidet for å bli mer effektiv.

Verkstedet kan bruke informasjonen fra maskinen til å følge opp nødvendig vedlikehold og planlegge neste service. Fjerndiagnostikk kan dermed bli et svært nyttig verktøy. Mekanikere kan løse noen problemer sammen med kunden uten å måtte reise ut, og være bedre forberedt ved reparasjoner og service. Det betyr mye å unngå «bomtur» når avstandene er store. Slik vil Felleskjøpet kunne planlegge og yte bedre service og øke produktiviteten.

John Deere tilbake på toppen

John Deere tok solid revansj i det norske traktormarkedet i 2015. Med 28,6 prosent markedsandel er John Deere og Felleskjøpet tilbake på traktortronen.

– Vi er kjempefornøyd, sier direktør maskin Frode Dahl i Felleskjøpet Agri.

Dahl kunne knapt fått en bedre start i sitt første år i Felleskjøpet. Riktignok er totalsalget av traktorer i Norge markert lavere enn for bare få år siden, men John Deere og Felleskjøpet hadde til gjengjeld en solid framgang. Med 883 nyregistrerte «hjorter», er de grønne og gule traktorene tilbake som markedsleder på samme nivå som i 2013. Det er et sterkt comeback etter et skuffende år i 2014.

– Det er en prestasjon å øke antall nyregistreringer med 292 og gå fra 18,8 til 28,6 prosent markedsandel på ett år, sier Dahl, som legger til at det er et klart mål for Felleskjøpet at John Deere skal være markedsleder også framover.

Allerede i et introduksjonsintervju i medlemsbladet Samvirke i mars signaliserte Dahl økt «trøkk» fra Felleskjøpet.

– Framgangen kommer som følge av en serie tiltak. De viktigste har vært gode kampanjer på viktige modeller og en aktivt salgsarbeid. Det handler om å være mye ute hos kundene med et godt produkt. I tillegg har vi fått god hjelp fra John Deere, sier Dahl.

Toppmodell

John Deere 6125R har de siste årene vært Norges mest solgte traktormodell, så også i 2015. I løpet av året introduserte John Deere en oppgradert versjon – 6130R, der leveringene kommer for fullt i 2016. Modellskiftet er en av forklaringene på at registreringene av John Deere-traktorer var høyest i begynnelsen av året.

En viktig grunn til den høye markedsandelen i 2015, er at John Deere-traktorene har solgt godt i de fleste modellkategorier. Felleskjøpet opplever ingen store endringer i trendene i traktormarkedet hverken når det gjelder størrelser eller utstyrsnivå. Fortsatt selges det en forholdsvis stor andel Premium-modeller.

Mer effektiv kornstrøm

Felleskjøpet vil stimulere kornbøndene til å tørke og lagre mer korn på gårdsanlegg, bruke økonomiske incentiver for å rasjonalisere transport og kornhåndtering, samt investere i nøkkelanlegg og «rydde» i egen mottaksstruktur.

Tiltak i kornstrømmen

Virkemidlene Felleskjøpet Agri benytter i kornhandelen skal være transparente, motivere til å utnytte lokal lagerkapasitet på gården og stimulere til rasjonell transport. I rapporten som styret behandlet i desember 2015, foreslås en del endringer overfor kornprodusentene for å oppnå dette, blant annet:

  • Prisen på leielagring (bonden lagrer kornet hos Felleskjøpet fra innhøsting til nytt kalenderår) økes fra kornsesongen 2016/2017. Inneværende sesong er prisen 9 øre/kg korn og dekker ikke de reelle kostnadene.
  • Det tilbys hente- og leveringsavtaler for kornprodusenter for å stimulere til bruk av egne gårdsanlegg. I avtalen tilbys en samkjøringsrabatt når frakt av korn kan kombineres med vareleveranser til gården.
  • Stedstrekk for korn levert til lokale mottaksanlegg i innlandet økes, slik at trekket blir mer i samsvar med reelle frakt- og håndteringskostnader ved å få kornet videre til kraftfôr- og matmelfabrikker. Økningen vil fases gradvis inn. Plan for gjennomføring vil bli lagt fram for styrebehandling i løpet av første halvår 2016.

Felleskjøpet Agri foretok i 2015 en grundig analyse av varestrømmen i kornmarkedet gjennom prosjektet «Verdikjede korn kraftfôr». Målet er å gjøre Felleskjøpet rustet til å ta vare på bondens avlinger på en god måte i framtida, sørge for at vi dyrker de arter og sorter som kraftfôr- og matmelindustrien etterspør, og at Felleskjøpets kornhandel er bærekraftig både økonomisk og miljømessig.

– Dette må vi få til i fellesskap. Tiltak og virkemidler må stimulere til best mulig arbeidsdeling mellom kornprodusenten, Felleskjøpet og industrien. Da oppnår vi en mer rasjonell vareflyt og over tid en mer kostnadseffektiv verdikjede, sier direktør landbruk, Trond Fidje.

Arbeidet har omfattet tre hovedområder: Anleggsstruktur, transport og logistikk, samt hvordan virkemidler og økonomiske incentiver kan stimulere til rasjonell adferd som tjener fellesskapet.