Et sterkt Felleskjøp

Felleskjøpet fyller 120 år i 2016. Ingen selskap blir så gamle uten at det drives godt og fornuftig. For Felleskjøpet har alltid fellesskapet og tett kontakt med næring og medlemmer vært en av grunnpilarene i driften. Samtidig som røttene og samvirkeorganisasjonen er ivaretatt har Felleskjøpet tilpasset seg, utviklet produkter og tjenester tilpasset endringene i næringen og slik sikret bonden lønnsomhet på kort og lang sikt. Norsk landbruksnæring trenger et sterkt og fremtidsrettet Felleskjøp.

Et Felleskjøp for alle

Felleskjøpet skal være en konkurransedyktig leverandør for alle. Det er det bred enighet om i arbeidet med konsernets strategi. Evnen til å omstille seg for å møte ulike kunders behov blir avgjørende i årene som kommer.

Store handler stadig mer

Forskjellene mellom Felleskjøpets landbrukskunder blir stadig større. I 2015 sto 11 prosent av kundene for 70 prosent av driftsmiddelomsetningen. Mange av disse handler for ere millioner kroner i året. Den store kundemassen som utgjør de resterende 30 prosent av omsetningen, handler i gjennom- snitt for under 100 000 kroner.

Felleskjøpet Agri startet i 2015 en ny gjennomgang av selskapets strategi. Rammen for arbeidet har vært en analyse av hvordan norsk jordbruk vil utvikle seg fram mot 2025 og hvilke produkter og tjenester bøndene vil ha behov for. Felleskjøpets tillitsvalgte har deltatt i prosessen gjennom åtte regionale strategisamlinger og distriktslederkonferansen høsten 2015. Prosessen har vist stor enighet om å ta vare på alle kundegrupper for å styrke Felleskjøpet og medlemmene økonomisk, men også for å bidra til landbruk i hele landet og størst mulig norsk matproduksjon.

Målene er nådd

I en evaluering av oppfølgingen av forrige strategiplan (2011-2016), konkluderer styret og konsernledelsen med at målene som ble satt i all hovedsak er nådd. Hovedpunktene i planen har vært konsentrasjon om konsernets kjernevirksomhet og å skape bondenytte gjennom god drift og aktivt medlemsengasjement. I perioden er det foretatt betydelige investeringer i kjernevirksomheten, iverksatt effektiviseringsprogrammet Samkjørt og solgt og avviklet ca. 50 store og små selskaper. På medlemssiden har satsingen på unge bønder vært svært vellykket.

– Skal Felleskjøpet være konkurransedyktig overfor alle, må våre betingelser være tilpasset markedet. Felleskjøpets tilbud til både store og mindre kunder må være minst like gode som det de kan få andre steder. Vi må gi uttelling for at stordrift gir mer rasjonelle løsninger i samhandlingen med Felleskjøpet. Samtidig må vi ha så god inntjening at vi kan gi tilbud til mindre produsenter som ingen kan gjøre bedre, sier konsernsjef John Arne Ulvan.

Bondenytte i bunn

Strategiarbeidet har ikke handlet om noen stor kursendring. Felleskjøpets formål om å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt står fast.

Etter tillitsvalgtsamlingene og videre behandling i styret er det gjort en prioritering av flere strategiske tema for Felleskjøpets virksomhet, der disse er høyest prioritert:

  • Bidra til økt bondenytte – bonden er Felleskjøpets viktigste kunde
  • Politisk påvirkning og arbeid med rammebetingelser
  • Videreutvikle Felleskjøpets digitale kanaler
  • Kompetanseutvikling
  • Verdikjede korn kraftfôr
  • Framtidens forbruker
  • Lede an i forskning og utvikling
  • Samvirke som organisasjonsform
  • Medlemsarbeid
  • Bærekraft – herunder økologisk produksjon

Fusjon styrker selskapet

Fusjonen med Felleskjøpet Nordmøre og Romsdal gjør Felleskjøpet Agri til et enda sterkere selskap.

På et ekstraordinært årsmøte i Felleskjøpet Nordmøre og Romsdal 22. juni 2015 ble det enstemmig vedtatt å inngå fusjon med Felleskjøpet Agri. To dager senere ble fusjonen også enstemmig vedtatt på et ekstraordinært årsmøte i Felleskjøpet Agri. De to organisasjonene var fullt integrert fra 1. september. Fusjonen kom i stand etter kort tids forhandlinger etter at Felleskjøpet Nordmøre og Romsdal vinteren 2014/2015 rettet en henvendelse til Felleskjøpet Agri med tanke på en mulig fusjon. De to Felleskjøpene har lenge samarbeidet om blant annet butikk, transport og Møre og Romsdal Kornsilo på Vestnes.

Til årsmøteutsendinger

Området som tidligere ble dekket av Felleskjøpet Nordmøre og Romsdal får ti medlemsvalgte og to ansattvalgte årsmøteutsendinger i «nye» Felleskjøpet Agri. De ti medlemsvalgte utsendingene velges fra seks valgkretser. I tillegg er konsernstyret utvidet med ett medlem fra dette området. Felleskjøpet har ca. 2 000 medlemmer i området.

De tillitsvalgte fra området har deltatt i konsernets strategiarbeid høsten 2015.

Styrelederne Olav Håkon Ulfsnes og Einar Enger uttrykte begge overfor sine årsmøter at fusjonen var en riktig og god løsning for medlemmene. Samtidig la de vekt på å håndtere alle som blir berørt av fusjonen med ryddighet og respekt.

Solid markedsposisjon

Felleskjøpet Nordmøre og Romsdal har hatt en sterk markedsposisjon i sitt område både innenfor tonnvarer og maskin. Størrelsen på virksomheten har imidlertid gjort det utfordrende å drive med en forsvarlig økonomi.

Bøndenes oppslutning om samvirke er også sterk i regionen, og det er lagt sterk vekt på at det skal bygges videre på denne tradisjonen etter fusjonen.

Sterkere konkurransekraft

Fusjonen vil gi Felleskjøpet sterkere konkurransekraft gjennom økt samlet volum, enda bedre samordning av produksjon og logistikkfunksjoner og en mer enhetlig opptreden i markedet som vil styrke handelsvirksomheten. I sum gir dette også enklere drift og lavere kostnader.

– Fusjonen er en naturlig og svært god løsning. Nå er det opp til styre og ledelse og sørge for at medlemmene får økt bondenytte av fusjonen. Alt ligger til rette for det, sier styreleder Einar Enger.

Såkorn – digital møteplass for unge bønder

Felleskjøpet lanserte i 2015 Såkorn som en del av vår satsing på unge bønder. Gjennom Såkorn tilbyr vi unge bønder en digital møteplass for kunnskapsdeling og inspirasjon.

Om Såkorn

SÅKORN er Felleskjøpets digitale satsing på unge bønder. Programmet skal styrke Felleskjøpets merkevare gjennom konkrete og målrettede tiltak og aktiviteter for bønder opp til 35 år.

SÅKORN skal sikre at Felleskjøpet Agri er en relevant og god samarbeidspartner for yngre medlemmer. Såkorn skal vise at Felleskjøpet aktivt arbeider for et levende og sterkt norsk landbruk der unge bønder er en bærebjelke.

SÅKORN skal være en arena for å utveksle kunnskap gjennom arrangementer, aktiviteter og digitale møteplasser.

Felleskjøpet Agri er opptatt av fremtidens landbruk og dermed de unge bøndene. Dette er grunnen til at vi nå starter opp Såkorn-satsingen. Dette skal være en arena for å utveksle kunnskap, diskutere aktuelle temaer og mulighet for å gi innspill til Felleskjøpet Agri.

Vi er veldig glade for at 10 engasjerte unge mennesker har sagt ja til å delta i vårt Såkorn-panel, som blir vår viktigste samarbeids- og læringsarena for våre yngste medlemmer.

– Det er mange dyktige unge mennesker som gjør en fantastisk jobb. Såkorn skal bidra til økt stolthet blant unge bønder for den viktige jobben de gjør med å sikre norsk matproduksjon og forme fremtidens landbruk, sier konsernsjef John Arne Ulvan.

BLOGG OG FACEBOOK

Gjennom Såkorn-bloggen og en egen Facebook-side ønsker Felleskjøpet Agri at unge bønder skal kunne dele sine erfaringer, løse felles utfordringer, ta del i debatter og inspireres til felles innsats for fremtidens landbruk. Innleggene på bloggen vil skrives av unge bønder, fagfolk, politikere, samfunnsdebattanter og andre som har meninger om norsk landbruk.

Vi kommer til å ha noen faste bloggere og mange ulike gjestebloggere. Har du lyst til å bidra med blogginnlegg, så ta gjerne kontakt med oss på kommunikasjon@felleskjopet.no.

Vi heier på unge bønder og norsk matproduksjon!

Disse treffer du på Såkornbloggen

Fra venstre: Arne Elias Østerås (32), Bodhild Fjelltveit (31), Dag Fredrik Eftedal (36), Gjermund Ruud Skjeseth (24), Gunn Jorunn Sørum (24), Vegard Smenes (28), Marthe Bogstad (25), Mats Hegg Jacobsen (30), Tor Jacob Solberg (34), Kjersti Ellingsgård (29)

Har du innspill til Såkorn eller Felleskjøpet Agri, kontakt oss på e-post: hanne.lauritzen@felleskjopet.no eller telefon 03520.