Boksen går i melhyllene

Møllerens nye melbokser har gjort hverdagen enklere for hjemmebakerne, revolusjonert en tradisjonell varekategori og løftet melsalget. Mel på boks er et av de mer enn 60 nye produktene som ble lansert fra Møllerens, Mesterbakeren og andre varemerker i Felleskjøpets næringsmiddelindustri i 2014.

Kornbaserte matvarer er en del av kjernevirksomheten i Felleskjøpet Agri, som har samlet sin næringsmiddelindustri i datterselskapet Cernova. Cernova omfatter flere selskaper, der de største er Norgesmøllene, Mesterbakeren og Norgesbakeriene. Norgesmøllene er Norges største produsent av matmel og leverer mel- og bakeprodukter under merkevaren Møllerens til bakerier, storhusholdning, industri og dagligvare. Mesterbakeren er hovedleverandør av brød og bakevarer til Rema 1000 i hele landet. Norgesbakeriene omfatter seks bakerier/bakerikjeder som leverer til dagligvarekjeder over hele Norge. Til sammen gjør dette Cernova til Norges ledende leverandør av kornbaserte matvarer.

«Dagens forbrukertrender passer våre kjerneprodukter svært godt. Korn og kornbaserte matvarer inneholder mange av de riktige næringsstoffene vi trenger, og er i seg selv en sunn del av et balansert og riktig kosthold.»

Mona Spjelkavik som er direktør for innovasjon og produktutvikling i Cernova.

Mindre salt i brødet

Det blir mindre salt i norske brød. Mesterbakeren, Norgesbakeriene og de andre store bakeriene er enige om å senke saltinnholdet i Norges 30 mest kjøpte brød. Nordmenn spiser mye brød, og en reduksjon i saltinnholdet vil ha gunstig effekt på nordmenns helse. Saltinnholdet i de vanligste brødene er ca. 1,1 gram per 100 gram brød. Brødbransjen har satt et felles mål om gjennomsnittlig 0,9 gram salt per 100 gram brød for «hverdagsbrød» innen 2017. Dette tilsvarer en reduksjon av salt på ca. 18 prosent og er svært godt mottatt av helsemyndighetene.

Vil redusere matsvinn

Vi kaster mye mat, og brød er en av matvarene som oftest forsvinner i søpla. I løpet av et år kaster nordmenn 63 millioner brød. Cernova tar dette svært alvorlig og har startet et treårig forskningsprosjekt, blant annet i samarbeid med Østfoldforskning og Nofima, for å finne løsninger på problemet. I forbindelse med prosjektet er det opprettet en såkalt nærings-PhD i Norgesmøllene, som blant annet skal kartlegge forbrukertrender, se på nye emballasjeløsninger, produksjonsmetoder og nye produkter. Det vil være av stor interesse for leverandører, produsenter og dagligvarehandelen å komme opp med nye bærekraftige løsninger for ferske bakevarer.

Med Felleskjøpet som partner Nytt kraftsenter i landbruket