Kundeservice
Nettsvindel og falske annonser
Vi opplever dessverre at useriøse aktører misbruker Felleskjøpet sitt merkenavn og logo til å utføre svindelforsøk. Svindlere bruker ofte falske annonser, meldinger, e-poster og nettsider for å lure til seg sensitiv informasjon som ID- eller bankopplysninger. Vi oppfordrer alle til å være ekstra oppmerksomme.
Hva skjer?
Svindlere kan forsøke å lure deg ved å:
-
Legge ut falske annonser som ser ut som våre, til urimelig lave priser.
-
Sende e-poster, SMS eller meldinger på sosiale medier som ser ut til å komme fra oss – men som ikke gjør det.
-
Lage falske nettsider som utgir seg for å være vår nettbutikk eller del av vår bedrift – for å få deg til å logge inn, oppgi kort-/bankopplysninger eller «bekrefte» din konto.
-
Be om personopplysninger, kortnummer, BankID eller passord – slik informasjon vil vi aldri be deg om gjennom uoppfordret melding.
Slik handler du trygt
Følg disse rådene for å øke sikkerheten når du handler eller mottar meldinger:
-
Stopp – tenk – sjekk. Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det.
-
Besøk alltid vår offisielle nettside (www.felleskjopet.no) for å sjekke produkter og priser.
-
Sjekk avsender og nettadresse.
-
E-postadressen eller SMS-nummeret bør være tydelig knyttet til oss – er det ukjent eller med utenlandsk domene, vær skeptisk
-
Nettadressen til nettbutikken eller siden du lander på, bør være riktig – ikke en «look-alike» adresse som forsøker å skjule seg.
-
-
Del aldri sensitiv informasjon som: personnummer, BankID-informasjon, kortnummer eller passord via e-post, SMS eller direktelenke.
-
Ved betaling: Bruk trygge betalingsløsninger som er anbefalt på vår side. Unngå betaling via ukjente lenker eller direkte overføring til privat konto uten bekreftelse.
-
Er du usikker? Kontakt vår kundeservice før du handler eller gir informasjon – vi hjelper deg gjerne.
Har du blitt utsatt for svindel?
Hvis du har mottatt en mistenkelig e-post, SMS, annonse eller besøkt en side som ser ut som vår, men som gir deg dårlig følelse – gjør dette:
-
Ikke oppgi mer informasjon. Avslutt kommunikasjonen eller lukk siden.
-
Kontakt din bank dersom du har oppgitt kort- eller kontoopplysninger – be om å sperre/stoppe betalinger.
-
Rapporter svindelen. Du kan tipse oss via kundeservice, og vi vil undersøke saken.
-
Be også om råd hos forbrukerrådet eller politi dersom det er aktuelt.

