02.12.2022 | Håvard Simonsen

Dobloug har byttet inn en 6155R med en 6R185 i John Deeres nye modellserie.

– Jeg valgte traktoren på grunn av motoreffekten og blant annet bedre sikt når dashbordet nå er flyttet til hjørnestolpen i hytta. Det gir bedre oversikt når jeg skal inn på trange plasser, selv med en 6-sylindret traktor, sier han.

Den nye 6R185 er den 10. John Deere-traktoren Christian Dobloug (25) har investert i siden han som 18-åring startet som maskinentreprenør i 2015. Brumunddølen har hovedbase på Rudshøgda.

– Det er to ting som er avgjørende: Kjørekomfort og verkstedapparatet rundt. Det er hovedgrunnene til at John Deere «går igjen» her. Når du har 12 timers dager, er det greit å ha en traktor som er komfortabel å kjøre og et behagelig førermiljø. Så har vi en fast mekaniker på Hamar som kjenner utstyret og verkstedet følger opp traktorene på eget initiativ. Det er en stor fordel med Felleskjøpet, sier Dobloug.

Optimist

Det startet med snøbrøytinger og noen «attåtjobber» ved siden av skolegangen. Planen var å fortsett utdanningen, men i sommerferien etter tre år på Jønsberg, ballet det på seg med jobber. I løpet av noen måneder var 18-åringen i full drift som maskinentreprenør. De første årene gikk det mest i massetransport og kosting. I 2018 tok virksomheten et stort skritt med kontrakter for Veidekke og Skanska, blant annet på E6-utbyggingen langs Mjøsa og riksveg 3 mot Elverum. Driften er nå konsentrert om traktorservice for Skanska og store brøytekontrakter. Det siste er at han har etablert et aksjeselskap med tanke på snøbrøyting sammen med en kollega på Hedmarken. Dobloug har én fast ansatt og baserer seg for øvrig på innleie av sjåfører. På det meste er de 4-5 personer.

– Hva tenker du om framtida?

– Det er spennende tider nå med økte kostnader. Det kan hende vi må tenke litt kreativt framover. Men jeg er fortsatt optimist, sier Dobloug.

Spreke i trafikken

Traktorene hos Dobloug går 2-3 000 timer i året. Han har ingen fast mal på når han bytter. Det har variert fra 3 500 til 7 000 timer. Stort sett disponerer han tre traktorer. Foruten den nye 6R185, har han nå to 2021-modeller 6250R. Han har allerede bestilt en ny 6R250 som erstatning for en av dem.

– Med så mye vegkjøring som vi har, blant annet i Oslo, er det viktig at traktorene er så spreke og kvikke at vi kan følge trafikken selv med tunge lass, sier Dobloug, som roser sine 6250R for å takle trafikkbildet. Han viser til at traktorene er relativt lette i forhold til å yte 300 hk og kan ha stor nyttelast på tilhengeren. Han sier de samtidig har god framkommelighet og fungerer godt også utenfor veg.

Skreddersydd for transport

Dobloug har store forventninger til at den nye 6R185 som arvtaker for den litt mindre 6155R.

– Vi har savnet noen flere hester i 155-en. Derfor er det spennende at John Deere har fått ut mer effekt og ytelse på den nye 6R-serien. Jeg har fått prøvd den litt, og traktoren virker veldig bra og står til forventingene, sier Dobloug.

6R185 yter 204 hk, men har en boost-effekt (IPM) på 234 hk, som blant annet kan utnyttes under transport og gi rask akselerasjon. Boost-effekten kan også tas ut på kraftuttak og hydraulikk. John Deere trekker fram 6R185 som en lett og sterk traktor i dette segmentet, skreddersydd for transport. Dobloug trekker også fram at nye 6R har fått bedre bremsesystem. Bremsefunksjonen i girkassa er koplet mot turtallet på motoren og holder mer igjen enn tidligere modeller.

– Jeg har kjørt litt hardt med gravemaskin på hengeren, og har merket stor forskjell. Det er mye bedre bremsing som sparer bruk av fotbremsen og gir mindre slitasje på utstyret, sier Dobloug.

Han liker også den nye løsningen med at dashbordet er flyttet til et display i høyre stolpe i hytta. – Det er litt uvant til å begynne med, men jeg synes det er veldig fint. Du får bedre sikt, ikke minst når du bruker frontlaster, sier han.

800x480 6R185_Dobloug_20221021_9.jpg

Trådløs oppfølging

Dobloug er ganske aktiv bruker av skyløsningen MyJohnDeere og fjernbetjening av traktorskjermen via RDA.

– Jeg er innom 2-3 ganger i uka. Traktorene er såpass spredd at det er veldig lettvint å kunne overvåke dem. Oppstår det feil, kopler jeg meg opp til traktorterminalen fra telefonen min og kan være med å «trykke», sier han.

– Jeg synes også JDLink fungerer veldig bra i forhold til verkstedet. Når servicefolka kan sitte på Hamar og feilsøke, sparer de mye tid. Da kan de møte opp forberedt og med riktige deler. Det betyr mye for oss å slippe og stoppe traktoren mer enn nødvendig. Tapte timer er tapte inntekter, sier Dobloug.

Han roser både sjåførene og mekanikerne hos Felleskjøpet for at de er flinke til å ta vare på traktorene. – De har god kommunikasjon, og ofte hører jeg ingen ting før problemene er løst, smiler han.

Den gode oppfølgingen har nok bidratt til at Dobloug hittil ikke har opplevd noen ekspertalarmer fra John Deere og Felleskjøpet.

Gullrekka

  • 6250R (2017)
  • 6250R (2018)
  • 6155R (2018)
  • 5125R (2018)
  • 6930 (2018) brukt
  • 6155R (2020)
  • 7R290 (2020)
  • 6250R (2021)
  • 6250R (2021)
  • 6R185 (2022)