08.02.2023 | Felleskjøpet

Tirsdag denne uka ble den nye trekkvogna av typen Volvo FMX Electric avduket utenfor Felleskjøpet i Steinkjer. Deretter ble det første lasset med kraftfôr kjørt til Mære landbruksskole – helt utslippsfritt.

– Reduksjon av utslipp er viktig for Felleskjøpet, og transport står for nesten 70 prosent av våre totale utslipp. Vårt mål er å følge Paris-avtalen, noe som innebærer å redusere utslippene med 50-55 prosent innen 2030. Da er elektrifisering helt essensielt. Dette er starten på framtidens transport for oss, sier Ada Schjelderup, konserndirektør Drift og utvikling i Felleskjøpet Agri.

Til kunder i Trøndelag

Hun hadde æren av å avduke bilen sammen med varaordfører Øystein Bjørnes i Steinkjer.
Den elektriske trekkvogna skal frakte kraftfôr ut til kunder i området nord for Trondheim. Lastebilen har et batteri på 540 kWh. Bilen vil være stasjonert i Verdal, og skal fullades hver natt. I tillegg er det inngått avtale med Trondheim kommune, slik at bilen kan hurtiglade på 250 kW ved deres ladestasjon i Losgata, hvor det er plass til lastebil.

– Vi er svært glade for at Børstad Transport og Felleskjøpet har valgt en Volvo FMX Electric som selskapets første elektriske lastebil for transport av kraftfôr. Vi ser at store transportselskaper har satt seg ambisiøse mål om å redusere sine klimaavtrykk. Sammen med våre kunder og deres kunder gleder vi oss stort til å være med på det videre arbeidet. Det skjer mye i framtiden på utvikling og satsing fra Volvo på transportløsninger som gir nullutslipp. Med våre elektriske lastebiler blir det enklere for kundene å gå over til nullutslippskjøretøy for flere transportoppdrag, sier Morten Johnsen hos Wist Last & Buss AS, som driver salg og service av lastebiler og busser fra Volvo i Midt-Norge.

CO2-reduksjon

Den elektriske trekkvogna har en rekkevidde på 320 kilometer, og med en times lading i Trondheim sentrum vil dette forlenge rekkevidden med 100 kilometer. Etter hvert som Felleskjøpet får flere elektriske lastebiler i drift, vil det vurderes å etablere en egen infrastruktur for lading.

Selve traileren som frakter kraftfôret bak trekkvogna har en egen dieselmotor som er i bruk kun når kraftfôret blir overført fra bilen og over i kraftfôrsiloen.

– Målsettingen er at vi skal kjøre 80-100.000 utslippsfrie kilometer i året etter veien, noe som utgjør en reduksjon på cirka 100 tonn CO2 årlig. Traileren bak trekkvogna fyller vi med HVO-diesel, slik at hele settet blir så nært nullutslipp som mulig, sier Sverre Myrvold Bjerve, daglig leder i Børstad Transport.

– Dette er en viktig milepæl, og samtidig et startskudd på en mer bærekraftig verdiskapning for oss som transportselskap. Vi har allerede planer om å sette flere nullutslippsbiler i drift, og vi har ambisiøse mål for hvordan vi skal bidra til å løse det grønne skiftet innenfor alle våre forretningsområder, sier Bjerve

Levere på visjonen

Børstad Transport med base i Stjørdal er hovedtransportør for Felleskjøpet i Midt-Norge, og har 24 vogntog i fast oppdrag for samvirkekonsernet. I tillegg har de biler i beredskap for å sikre optimal levering.

Mye av trafikken til Felleskjøpet er distribusjon til landbruket fra lagre og fabrikker. Bilene som benyttes er i stor grad innenfor en definert region, og mange av kjøretøyene kan sannsynligvis elektrifiseres.

– Felleskjøpet har for det meste tunge transporter, og vi har ventet lenge på at de tunge lastebilene skal komme. Denne bilen er først og fremst en test, vi har ikke mange semitrailere i trafikk. De fleste vogntogene for Felleskjøpet er bil og hengere. Når disse også blir tilgjengelig, ser vi på alvor at vi kan starte å fase ut diesel til fordel for elektrisk fremdrift. Dette vil være en av flere løsninger som trengs for å redusere utslippene og levere på Felleskjøpets visjon om å ta vare på dyra, jorda og framtida, sier Per-Kenneth Øye, Sjef Transport konsern i Felleskjøpet Agri.

Fakta Volvo FMX Electric:

• Akselkonfigurasjon: Trekkvogn: 6×2
  • Vogntogvekt: Opptil 52 tonn
  • Batterikapasitet: 540 kWh, 6 batterier
  • Rekkevidde: Opptil 320 kilometer
  • Ladetid (fulladet): 9,5 med AC (43 kw), 2,5 timer med DC (250 kw)
  • Drivlinje: 3 elektriske motorer
  • Ytelse: 490 kW (666 hk) kontinuerlig effekt