Å kjøpe ny traktor er en stor kostnad. Ofte kan det nærme seg millionen, og avhengig av ekstrautstyr også over den summen. Tryggheten for å velge rett traktor må være tilstede. Hva må til for å finne en løsning som både selger og kjøper er fornøyd med?
Les videre om hva maskinselger Ole Kolbjørn Brenn og to kunder med hver sin nyankomne John Deere 6125R på gården, tenker om dette.
Hva mener grasbonden?
Olav Andres Ådnegard på Gjeldokk Hestesenter ville ha en funksjonell traktor. Han er førstegangskunde på John Deere og hadde store forventninger til traktorens funksjonalitet.
– Hos meg skal traktoren fungere både i tradisjonelt landbruk, som til gras- og høyslåtten, samt til brøyting av veier og områder til hytter inne på fjellet. Med det som utgangspunkt, gjorde at jeg valgte John Deere 6125R med AutoPowr-transmisjon og fronthydraulikk med kraftuttak.
– Jeg ville ha en ny traktor med maskinskadeforsikring/garantiavtale og henvendte meg til ulike traktorleverandører. Inntrykket av John Deere var imidlertid meget bra, og når vi også kom frem til en god leasingavtale, var valget relativt enkelt. Selv om jeg nå har gått fra en 6-sylindret traktor til en 4-sylindret er jeg veldig godt fornøyd, sier Ådnegard, og avslutter:
– God dialog med selgeren, god leasingavtale og et godt serviceapparat i nærheten ble det som gjorde utslaget, nå har jeg en god traktor som jeg kan bruke i mange år fremover. Det betyr trygghet for meg i drifta her på gården.
– God dialog med selgeren, god leasingavtale og et godt serviceapparat i nærheten ble det som gjorde utslaget
Er du på jakt etter ny traktor - vi har tidenes prisfest på John Deere - klikk her!
Hva mener melkebonden?
Nils Kyrkjedelen er melkebonde og har god erfaring med John Deere. I vinter underskrev han kontrakt på sin femte nye John Deere.
– Jeg kikka på en del andre merker. Men holdt fast ved at de traktorene jeg har hatt har fungert svært bra, og du vet hva du får når du kjøper John Deere. Den tryggheten er mye verdt, sier han, og fortsetter med at et behovsprøvd valg var enda mer viktig nå når de skal endre fra ku- til geitemelkproduksjon.
– Jeg kjører i mye ulendt og bratt terreng, så at traktoren ble skodd med ekstra brede dekk er nyttig. Jeg bytta inn en John Deere 6430 og det økonomiske resultatet ble til å leve med. Jeg er veldig interessert i tekniske løsninger, men er likevel avhengig av et serviceapparat som fungerer. Det veier derfor tungt i en kjøpssituasjon å vite at jeg får hjelp om en kritisk situasjon skulle oppstå. På bakgrunn av dette valgte jeg å tegne service- og garantiavtale. Men les instruksjonsboka, det er et tips for å utnytte redskapen jeg gjerne gir videre, påpeker Kyrkjedelen.
– Det veier derfor tungt i en kjøpssituasjon å vite at jeg får hjelp om en kritisk situasjon skulle oppstå.
Er du på jakt etter ny traktor - vi har tidenes prisfest på John Deere - klikk her!
Hva mener maskinselgeren?
– Det er viktig å finne frem til kundens reelle behov, økonomi og ønske om type traktor. Dette bruker jeg som basis overfor kundene og så får de mer lystbetonte momentene komme i annen rekke. Skreddersøm er et viktig redskap som jeg bruker i alle salgssamtaler. Det er også blitt mer og mer viktig med service- og garantiavtale, noe som skaper trygghet for kunden etter at traktoren er kommet i arbeid, sier Ole Kolbjørn Brenn.
– Mange kunder vektlegger tryggheten Felleskjøpet representerer, med tanke på geografisk plassering av avdeling og verksted. Dernest er John Deere som produsent en viktig faktor. Man blir ikke verdens største traktorprodusent om man ikke har et godt produkt. Også sammenligninger av tekniske detaljer, som for eksempel dieselforbruk, betjening, utstyrsnivå og tekniske spesifikasjoner blir vektlagt, avslutter Ole Kolbjørn.
– Mange kunder vektlegger tryggheten Felleskjøpet representerer, med tanke på geografisk plassering av avdeling og verksted.