26.06.2025 | Felleskjøpet

Yung Even Fjellstad fra Rennebu kjører de fleste traktortimene sine på Oppdal og områdene rundt. Og det blir mange av dem. 

– Jeg kjører fra 90 til 130 timer i måneden, sier han. 

Det er faktisk beskjedent tatt i. For da vi besøkte Yung på Oppdal 4. april, hadde hans nye John Deere 6R155, som han fikk overlevert 16. desember i fjor, gått 518 timer. 

Yung er fast innleid hos entreprenørselskapet Wolden Melhus AS på Oppdal som driver innen landbruk og anlegg. 

– Om vinteren går det i brøyting og strøing. I sommerhalvåret er det i hovedsak gjødselhåndtering, steinplukking, massetransport og litt grashøsting, forteller Yung. 

Yung er fra gård på Nerskogen i Rennebu og startet anleggskarrieren allerede som 18-åring. Han tok fagbrev som anleggsmaskinfører og drev som gravemaskinsjåfør i fem år før han bestemte seg for å satse fullt og helt på hobbyen: Traktor. 

– Hobbyen skulle være litt jobb på sommeren og snøbrøyting, men den eskalerte ganske mye, ler den blide rennbygg'n. 

– Jeg kan ikke tenke meg noe annet

nå. Traktoren er godplassen, og jeg prøver å kjøre så lenge jeg kan om dagen. Selv om det kan være aktuelt å overta gården i Rennebu, tror jeg uansett jeg kommer til å drive som entreprenør. Det handler om å ta vare på og serve kundene du har fått så lenge du kan, sier han.

Entusiastiske Yung valgte John Deere traktor

– Så mye positivt

Da han kjøpte sin nye John Deere-traktor av Felleskjøpet på Agroteknikk i fjor høst, betydde det et stort skifte for Yung, som tidligere hadde sverget til et annet merke. Erfaringer med John Deere hos Wolden Melhus AS og god kontakt med maskinselger Gjermund Strand og folkene på verkstedet hos Felleskjøpet på Oppdal, var med på å påvirke beslutningen. 

Så hva er dommen etter 500 timer i hans 6R155? 

– Det er så mye positivt. Men for min del er kanskje den største forskjellen en ordentlig girkasse, begynner Yung. 

Traktoren er spekket med det meste, blant annet John Deeres trinnløse AutoPowr. 

– Jeg er positivt overrasket. Girkassa og bremsingen er det som har gjort mest inntrykk når en tenker på traktorens «personlighet». Du får stoppet når du må stoppe, enten  det er en nødsituasjon eller vanlig oppbremsing. Jeg føler girkassa jobber godt sammen både med motoren og meg som sjåfør, forklarer traktorentusiasten ivrig. Han viser blant annet til kjøring med plog på travle veier vinterstid, der han både må stoppe, slippe andre forbi og kunne dra raskt i gang igjen for ikke å hindre trafikken. 

image6uju.png

UTSLAGSGIVENDE: Kontakten med maskinselger Gjermund Strand og god kjennskap til folkene på Felleskjøpets verksted på Oppdal var viktig da Yung byttet traktormerke. 

Fant den gode fjæringa 

Yung beskriver førermiljøet som «helt prima» og trekker fram et godt sete, CommandPro-spaken og armlenet. 

– Du har alt innenfor håndsrekning med riktig ergonomi. Og lasterspaken med vendegir er genial. Den har jeg forelska meg i. Det er sånne «små» ting som du begynner å bruke og ikke skjønner hva du skal gjøre hvis du blir dem foruten, sier han. 

Yung forteller imidlertid at det kom noen saftige gloser helt i startfasen. – Jeg fant ikke innstillingene på noen ting. Men det handler selvfølgelig bare om hva du er vant til. Nå har jeg justert og lagt inn oppsett for å gjøre det enkelt for meg selv, og det er ingen problemer. 

Noe tok lengre tid å finne ut. Men Yung er ivrig, leter ofte på nettet for å lære mer og får noen aha-opplevelser. 

– Jeg hadde en følelse av at hyttefjæringen var stiv. Da jeg en kveld satt i sofaen og så videoer på nettet, så jeg en 6R som fjæret veldig med hytte og panser i samme bevegelser. Jeg tror jo jeg vet det meste, men så leste jeg i «den store kloke boken» (instruksjonsboka som følger med, og som nå også kan hentes opp på norsk i traktorskjermen), og fant innstillingene for hyttefjæring. Etter at jeg fikk satt opp riktige innstillinger, ble det en helt annen traktor. Det var som natt og dag. John Deere har en mye bedre kombinasjon av hytte- og framakselfjæring enn hva jeg har vært vant til, sier han. 

Valgte 6-sylindret 

– Jeg valgte 6-sylindret motor med tanke på moment. Den tidligere traktoren jeg hadde var en 4-sylindret og den gikk for fullt helt tida. Jeg ville knekke myten om at traktor med 6-sylindre bruker mye mer drivstoff, for det er feil! Traktoren går så mye lettere. Jeg prøver å redusere tomgangskjøring, men det er ikke like lett med en traktor som går i mye forskjellig arbeid og der en må kople om mye utstyr. Dessuten er det ofte 20 minus her og da går det egentlig ikke an å stoppe. Jeg har ikke kjørt lenge nok til å ha så mye å sammenligne med. Det eneste jeg vet, er at jeg har brukt ca. fire liter mindre diesel pr. time under brøyting enn tidligere, sier Yung, som også har fått seg en annen positiv overraskelse. 

– AdBlue-forbruket er betydelig lavere i forhold til hva jeg har vært vant til. Det har jeg spart ganske mye på, sier han. 

Kula skal på 

Da vi besøkte Yung var den velkjente gule og grønne AutoTrac-kula ennå ikke kommet på taket. 

– Men den skal på, og jeg ser fram til å begynne og bruke autostyring aktivt til sommeren. Det er det behov for spesielt under gjødselkjøring i landbruket. Vi kjører med en 13 m3 vogn med 8,8 meter bred nedfeller. Vi har sterkt fokus på å unngå overlapp og minst mulig kjøring på enga. Vi kjører også mye steinplukker og da er det fint med rette drag. Dessuten kan jeg konsentrere meg om det som skjer bak traktoren, sier han. 

Til å begynne med har Yung brukt John Deere Operations Center til å overvåke traktoren, samt fakturering. 

– Vi har hatt kontroll fra oppdragsgiver, og da kan vi dokumentere fakturagrunnlaget ved å vise loggen med timer og hvor vi har kjørt. Jeg har også lekt meg med å sette opp kundene i Operations Center, slik at de popper opp i skjermen. Da er det bare én touch med 1-Click-Go, så er du i gang. Når teknologien ligger der, er det bare å ta den i bruk. Det er nesten bare fantasien som setter grenser, poengterer Yung, som bruker mye tid på å oppdatere seg om mulighetene.  

Ambassadør 

Yung legger nesten daglig ut poster på sosiale medier om det han driver med. Han er på Instagram, Snapchat og TikTok. Han har rundt 1 300 følgere på Instagram og over 2 200 på TikTok. 

– Det er morsomt. Yung er blitt en John Deere-ambassadør. Vi ser virkningene av  at han er så framme i skoene på sosiale medier. Det genererer flere kundeforespørsler på traktor, forteller maskinselger Gjermund Strand. 

720x540 Fjellstad_20250404_5.jpg

VEKKER OPPSIKT: Yung dokumenterer nesten hver dag hva han driver med på sosial medier, og det har vakt oppsikt at han nå kjører John Deere.