Harald Mjølnerød og Petter Mjølnerød er far og sønn. I tillegg til å drive gården hjemme i Halden, jobber de som landbruksentreprenører. En stor del av virksomheten er å spre husdyrgjødsel med slangesprederanlegg for ulike kunder på Østlandet.
Vi møter dem på NMBU på Ås, som også er dagens oppdragsgiver. De har leid med seg to tankbiler og skal spre møkk fra buffercontainer.
– Det betyr at vi kan spre all gjødsel med slangesprederutstyr hos denne kunden. Det er positivt med tilskuddet de får, samtidig som vi unngår å kjøre med tunge vogner på jordet, sier Harald.
Fordeler med korrekt luftrykk:
- Lavere drivstofforbruk
- Redusert jordpakking
- Økt avling
- Bedre fremkommelighet
Dropper tvillinghjul
Mens tankbiler fyller opp containeren, triller den nye John Deere 6R 150 på jordet med spredebommen. Takket være PTG-systemet i traktoren har sjåfør Petter senket dekktrykket, uten å gå ut av førerhuset.
– Mange kunder er opptatt av jordpakking, og med riktig dekktrykk får vi redusert jordpakkingen og gitt et bedre vekstgrunnlag. Det betyr en del for de vi jobber for, sier Harald.
KJØREKOMFORT: Vi bruker denne traktoren omtrent 1500 timer i året, forklarer Harald Mjølnerød.
Siden det ofte er mye transport mellom ulike skifter, kan dekktrykket økes når de kjører på vei. Det gir redusert dieselforbruk og mindre slitasje på dekkene.
– Når vi er ferdige på det ene jordet og skal kjøre noen kilometer på asfalt, da øker jeg trykket fra 0,5 bar til 1,3 bar fra terminalen i traktoren, forklarer Petter.
Med PTG-systemet er ventilene på hjulene koblet til slanger som får luft fra kompressoren i traktoren. Disse slangene kan enkelt kobles fra hjulene dersom man skal kjøre på trange steder, eller ikke skal bruke systemet i en periode.
Harald nevner også en annen fordel. Da det var våronn hjemme på gården, droppet han tvillinghjul og senket heller dekktrykket.
– Det sparte meg for en del arbeid ved at jeg ikke trengte å bruke tid på å sette på tvillinghjul, sier han.
KJØREKOMFORT: Nye John Deere 6R 150 med PTG. På bakhjulet sitter slangene på innsiden.
Mindre sliten
Hjemme i Halden driver familien med gris, ammekyr og okser. Totalt har de seks John Deere-traktorer. Tre er eid av Harald og tre eies av sønnene.
– Mens noen traktorer brukes fast på gården, er det den nye 6R 150 som får flest driftstimer fremover. Slangesprederkjøring kan vare i opptil 24 timer i strekk, og da må traktoren være tilpasset lange dager, sier Harald.
Den nye traktoren er derfor godt utstyrt, blant annet med CommandPro kjørespak og GPS-styring. I tillegg har setet ventilasjon og en ny funksjon som gjør det mer behagelig å kikke bakover.
–Kjørespaken ligger jo så godt i hånden at du skulle tro den var plasstøpt. I tillegg kan setet legges enda lengre bakover enn på tidligere modeller, sier Petter.
KJØRESPAK: Kjørespaken ligger jo så godt i hånden at du skulle tro den var plasstøpt, sier Petter Mjølnerød.
Med denne traktoren kan de også arbeide om natta, fordi AutoTrac-systemet sørger for korrekt avstand mellom hvert kjørespor.
– Det er ikke alltid så lett å se stripene når det er mørkt, så vi er helt avhengige av autostyringen. I tillegg hadde man blitt mer sliten om man måtte styre selv, sier Petter.
Den nye traktoren har også fått svært god demping. Blant annet har de valgt trippel-link (TLS) framakselfjæring og hyttefjæring.
– Når du i tillegg senker lufttrykket i dekkene, gir det en svært komfortabel arbeidsdag i traktoren, avslutter Harald.
SJÅFØR: Petter Mjølnerød har ansvar for å kjøre traktoren med spredebommen ute på jordet.