Spader, greip, river, spett, økser, slegger, håndsager, ljå – og til og med ei trillebår. Alt dette hadde Bård Hauge og Arnfinn Kopperud med seg da de dro til Erling Vold på Stange. Målet var å få ærlige tilbakemeldinger fra dem som faktisk bruker utstyret – og som møter kundene ansikt til ansikt hver eneste dag.
Arnfinn er kategorisjef for butikkvarer, mens Bård er produkt- og utviklingssjef for egne merkevarer og strategisk innkjøp i Felleskjøpet. Han jobbet også med den nye Felleskjøpet-kjeledressen, og at Weenas fra Romsdal tok over produksjonen av det velkjente plagget i 2024.
– Vi er helt avhengige av innspill fra dem som kjenner produktene best – både de som har kjeledressen på kroppen, og de som står i butikken og snakker med kundene, sier Bård.
Han legger til med et smil: – Men helt ærlig – hvor mange forskjellige spader trenger vi egentlig i butikken?
Helt rå øks og snedig spade
– Har du sett? Dette var helt rått! Jeg kunne slått halvparten så hardt. Butikksjef Bjørn Botten på Kløfta er helt over seg etter å prøvd ei sprettende god kløyveøks på de groveste vedkubbene til Erling. Denne øksa vil han selge mange av. Men plastriva som knakk på første forsøk blir ikke med videre i konkurransen.
– Jeg er imponert over det utvalget som Felleskjøpet har funnet fram av ulikt utstyr fra ulike leverandører av redskap som er både billigere og bedre, sier Ole Simen Baldishol, som er bonde og tillitsvalgt på Nes. Hans favoritt etter dagen er en smal spade tilpasset drensrøret ved drenering.
– Vi har prøvd ulike merker i dag, greip og gafler og mye annet som vi bruker til daglig, og jeg ble veldig begeistra for den John Deere-rangen, sier Mats Ole Brydalseggen, og peker på en rekke med spader med innpressa logo i bladet. Melkeprodusenten på Tynset kjører større John Deerer ganske ofte, og er derfor ikke helt upåvirka.
Lang prosess for nytt sortiment
– Gode innkjøp er grunnlaget for Felleskjøpet. Bondens kunnskaper er viktige når det gjelder jobben som skal gjøres og hva som er riktig kvalitet. Så skal vi i tillegg gjøre en hel del andre vurderinger ut fra hva som er god butikkdrift, slik at vi totalt sett får styrka bondens økonomi på kort og lang sikt, sier Bård Hauge. Han legger til at det ofte tar 12-15 måneder fra det blir bestemt endringer i sortimentet til vi andre får se nye produkter i butikken.
SMAL SPADE: – Her har vi en liten luring, som er fin når du skal grøfte, og du vil pusse ut av grøfta der røret skal ligge, sier Ole Simen Baldishol.
GREIP OG SKUFFE: Erling Vold fikk velge seg to håndredskaper som kompensasjon for at gjengen langt på vei hogg ned feil prydbusk da de fikk lov til å teste håndsager og greinsakser i hagen hans.