30.10.2025 | Tekst og foto: Karstein Brøndbo

En rød låve med svart tak og hvite vindskier med mål og strategier skrevet på tak og vegg

FORNYELSE AV STRATEGILÅVEN: Skal låven bli en kornsilo, eller skal den først og fremst males i nye farger?


I 2022 ble strategien for Felleskjøpet Agri utforma som en rød norsk låve. Plakaten med forklaringer har vært et viktig dokument for driften i samvirkeselskapet i perioden 2022 – 2025. Dokumentet, som er godt kjent i organisasjonen, har fortalt hva vi skal gjøre og ikke gjøre. Det har vært viktig for retning, prioritet, styring og kontroll. Nå er det på tide å endre strategien og tilpasse den til den tida vi lever i. Dette lå bak når konsernsjef Svenn Ivar Fure og styreleder Jens Lippestad samla over 200 personer til å diskutere viktige spørsmål i to dager.

Svar på fire spørsmål rundt bordet

Tillitsvalgte for eiere og ansatte ble plassert i grupper rundt 25 bord, hvor de den andre dagen fikk fire spørsmål å diskutere. Svarene ble lagt fram i plenum. Gruppenes svar ble etterpå samlet sammen av organisasjonssjefene, som skal bearbeide innspillene sammen med styret og administrasjonen. Og så skal forslag til ny strategi legges fram på eiermøtene i februar og etterpå opp i årsmøtet i 2026.

– Vi ser ikke for oss å endre formål, visjon og grunnleggende verdier, men mål og strategiske posisjoner kan vi evaluere, oppdatere og forbedre med kvantifisering, konkretisering og tydelige tiltak, sa konsernsjef Svenn Ivar Fure. Han har i strategiprosessen fått tilnavnet «bussjåføren». Det snakkes både om hvilke folk man ønsker å ha med på bussen, og hvordan bussen eller organisasjonen bør innredes.

Blid mann foran buss med etterbrenner Mann i grønn skjorte

BUSSJÅFØREN OG PILOTEN: Konsernsjef Svenn Ivar Fure og styreleder Jens Lippestad.

– Vi forventer at våre tillitsvalgte tar utfordringene og kommer med sine meninger om hvordan Felleskjøpet Agri skal innrette seg for de neste fem årene, sa styreleder Jens Lippestad, den tidligere SAS- og jagerflygeren som ikke uventet blir omtalt som «piloten».

Folk rundt et rundt bord i en konferansesal


Spørsmål og svar

Spørsmålene og noen svar er referert nedenfor. Snakk med din tillitsvalgt, kommenter på Facebook-gruppa «Samvirke fra Felleskjøpet» og bli med på eiermøtene i februar om du mener noe om hvordan strategien bør være.

  1. Hvilket behov mener du Felleskjøpet skal dekke for deg som bonde i fremtiden, og hvordan ønsker du å bli betjent?
  2. Er Felleskjøpet riktig organisert rundt deg som bonde?
  3. Hva skal til for at Felleskjøpet skal øke lojaliteten til eget selskap i ditt område?
  4. Hva er bra med innholdet i dagens strategilåve? Hva kan forbedres/forsterkes? Hva bør endres?

Felles for mange svar var at de tillitsvalgte ønsker seg gode nettløsninger for enkel betjening i Min gård og på nettsiden, og at de i tillegg ønsker seg en eller flere kompetente kontaktpersoner som bryr seg når bonden har et behov eller spørsmål utover rene bestillinger. Organisasjonssjef Atle Roset og salgsjef landbruk Svein i region 5 på Vestlandet ble nevnt som eksempler på slike engasjerte problemløsere, som det er mange av i Felleskjøpet Agri. Svenn Ivar Fure lovte at listen «Mine kontakter i Felleskjøpet» skal prioriteres i Min gård, og at nye og bedre nettsider skal lanseres allerede i begynnelsen av desember 2025.

Trygghet for bondens drift i hele landet var et annet felles område mange var opptatt av. Det omfattet leveringssikkerhet, klar til sesong, verksteddrift, servicebiler og reservedeler, responstider og ulike former for beredskap fra varelager til lånetraktorer.

Blid mann med grønn genser

STYREMEDLEM: Sigbjørn Aurland

- Gode selgere og bra ettermarked selger flere traktorer. I tillegg er vi ledende på presisjon, og totalt er John Deere best, sier styremedlem Sigbjørn Aurland til spørsmålet om lojaliteten til eget selskap. Han mener at tillitsvalgte stolt må framsnakke selskapets produkter, og han nevner også satsing på unge bønder, sosiale arrangementer, god servicegrad og de riktige produktene på lager som lojalitetsskapere.


Vanskelige dilemmaer

Både Jens Lippestad og Svenn Ivar Fure takka de tillitsvalgte for gode innspill, og Svenn Ivar ba om unnskyldning for å ha vært litt kjekk for å utfordre forsamlingen til å tenke utenfor boksen. Men han påpekte også at det er flere vanskelige dilemmaer, som han mente vi må ta innover oss, når vi skal ta strategiske valg på vegne av samvirkebedriften.

  • Flere bestillinger over nett levert direkte kan gå utover omsetning og grunnlaget for lokale butikker.
  • Opplegg for både høy servicegrad og lav pris samtidig står ikke i noen lærebok.
  • Mer på lager og mindre mas om forholdstallet 3,5 står i motsetning til økt totalrabatt og medlemsbonus.
  • En kontaktperson for alle kunder som er kompetent på alle områder er selvmotsigende.
  • Økt beredskap får vi ikke gratis. Vi må betale for beredskapen sjøl, i tillegg til at forsvaret tar traktoren din hvis de må.
  • Lokale tilpasninger kan stå i motsetning til streng økonomistyring. Men nye sortimentsregler gir butikksjefene mulighet til å velge 300 lokale varer som de tror på utenom det kjedestyrte vareutvalget.