0

Kjøpsbetingelser

Fraktbetingelser

Gratis frakt

I nettbutikken tilbyr vi gratis frakt på ordre over 1500 kroner på handlevogner med totalvekt under 35 kg. Dette gjelder kun Postkontor eller Post i butikk.

Levering og fraktkostnad

Postpakke

Alle ordre med totalbeløp under 1500 kroner der handlevognens totale vekt er under 35 kg, vil bli belastet fra 79 kroner i frakt når vi leverer til nærmeste Postkontor/Post i butikk.

Hjem på dør

Dersom man velger levering hjem på døren er fraktkostnaden fra 119 kroner. Handler man for mer enn 1500 kroner, koster det fra 59 kroner.

Hent i butikk

Dersom man velger å hente varene i valgt butikk, er det ingen fraktkostnad. Vi sender ikke varer til butikkene, og vi sender ikke varer til deg fra butikken. Du må selv hente varene i butikken.

Ordre over 35 kg

Dersom man handler varer som veier mellom 35 kg (og enkelte varer som er for store for postpakke) koster det fra 599 kroner.

Ordre som ikke hentes

Dersom pakken ikke hentes slik at den blir returnert til oss - belaster vi en avgift som tilsvarer kostnadene for returfrakt og håndtering; kr 199. Dette trekkes fra beløpet som refunderes.

Angrerett og retur

Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp gjennomført i vår nettbutikk. Du har kun angrerett når du handler utenfor fast utsalgssted. Angreretten forutsetter at du overholder angrefristen, altså at du senest innen 14 dager etter at du har mottatt leveransen gir oss melding om dette. Alle produkter skal leveres tilbake til oss innen rimelig tid, og senest innen 14 dager etter at du benyttet angrefristen.

Angrerettskjema

Dersom du ikke mottok angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av produktene, utvides denne fristen til tre måneder. Du skal motta angrerettskjema som vedlegg til e-postkvitteringen du mottar når kjøpet er gjennomført.

Du er selv ansvarlig for trygg retur. For at angreretten skal gjelde, må produktet være levert oss i samme mengde og stand som du mottok den.

Unntak fra angreretten

  • Angreretten gjelder ikke ved næringskjøp. 
  • Angreretten gjelder ikke ved kjøp av tilhenger, etter at registreringen har forekommet. Vi anbefaler derfor at du sjekker, bruksområde størrelse og vektklasse nøye før kjøp. 
  • Angreretten gjelder ikke for undertøy som er tatt ut av forpakningen
  • Angreretten gjelder kun for produkter kjøpt i nettbutikken

Vi er forpliktet til å betale tilbake til deg det du har betalt, inkludert utsendelsesportoen. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres. Returnerer du deler av en ordre, betaler vi kun verdien for varene som returneres. Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg, eller henteseddel eller produktet er stilt til rådighet for oss.

Kostnaden for retur er 95 kroner, dette trekkes fra beløpet du får tilbakebetalt når returen er godkjent. Vær oppmerksom på at dette gjelder kun ved retur av hele ordren. Retunerer du deler av kjøpet, vil du få tilbakebetalt ordrekjøpet, minus porto.

Viktig! Ved retur må varen være ubrukt og om mulig pakket inn i original produktemballasje. Emballasjen må være uskadet. Legg ved angrerettskjema og kopi av ordrebekreftelse eller faktura. Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet. 

Angrerett for Hent i butikk

Har du kjøpt på nett og hentet i butikk? Da må du returnere varen i butikken du hentet varen i innen 14 dager. Benytt angrerettskjema du fikk tilsendt på mail ved kjøpet, eller last det ned her. Trenger du hjelp, kontakt kundeservice på telefon 72 50 50 50.


Følg disse stegene for å returnere ett eller flere produkter:


Klikk på bildet for større versjon




Ble produktet skadet under transport?
Ta kontakt med Posten, som har transportert pakken.

Er produktet blitt ødelagt ved normal bruk?
Da er det en reklamasjonssak. Slik reklamerer du.

Generelt

Disse salgsbetingelsene gjelder for alle salg av varer og tjenester (produkter) fra felleskjopet.no til forbruker.

Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Dette blir bekreftet gjennom en ordrebekreftelse.

Vi leverer kun til fastlandet Norge og Svalbard. 

Sendinger til Svalbard
Dersom du ønsker momsfritak for ordre sendt til Svalbard må det dokumenteres med blankett RD-0032B, som må være påført tollmyndighetenes utførselsattest senest én måned etter at varen ble levert til kjøper. Vi sender ikke pakker over 35 kg til Svalbard.

Informasjon fra Sysselmannen
Mange kommer til Sysselmannen for å få stemplet skjema for momsrefusjon for varer som er kjøpt på fastlandet. Vi presiserer at varen skal være ubrukt og ligge i emballasjen, og den skal vises fram i skranken på sysselmannskontoret.

Last ned skjema fra Toll.no og besøk Sysselmannen på Svalbard for stempel og underskrift.

Skjemaet kan skrives ut og skannes, og deretter sendes pr e-post til kundeservice@felleskjopet.no - eller sendes som brevpost til:

Felleskjøpet Agri
Postboks 469, Sentrum
0105 Oslo

Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Følg lenkene til disse lovene dersom du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp.

Der det i disse salgsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post.


Definisjon av parter

Selger er:
Felleskjøpet Agri SA, Depotgata 22, 2000 Lillestrøm,
Registrert i Brønnøysundregistrene med organisasjonsnummer 911608103,
og blir i det følgende benevnt som "vi" eller "oss".

Kjøper er:
Den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt som "du", "deg", "din" eller "ditt".


Gjennomføring av kjøp i vår nettbutikk

For at du skal føle deg trygg på hvordan man bestiller/handler i vår nettbutikk, har vi beskrevet kjøpsprosessen, som består av følgende punkter:

  • Orientering
  • Valg av produkter
  • Handlekurven
  • Valg av forsendelses- og betalingsmåte
  • Eventuell registrering
  • Kontroll av bestillingen
  • Bekreftelse av bestillingen
  • Valg av betalingsmetode
  • Mottak av ordrebekreftelse på e-post

Bestillings- og avtaleprosess

Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert på vår server (datamaskin). Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett.

Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.

Avvik mellom din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan akseptere eller takke nei til. Du har likevel rett til å gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling såfremt denne er i samsvar med det vi har tilbudt. Unntak kan forekomme.


Opplysninger gitt i nettbutikken

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.

Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom et eller flere av produktene du har bestilt er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen.


Priser

Alle priser er inkludert merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før betaling, og inkluderer alle utgifter forbundet med kjøpet som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m. Vi sender dessverre ikke til norsk kontinentalsokkel eller andre fjerntliggende norske landområder.

Prisene er i stadig endring, og vi tar derfor forbehold om prisendring som følge av endrede priser fra våre leverandører.


Salgspant

Vi har salgspant i de leverte produktene inntil kjøpesummen inkludert renter og omkostninger er betalt i sin helhet. Felleskjøpet har salgspant i de solgte varer som sikkerhet for sitt krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger, jfr. pantelovens 3-14 flg. Dette gjelder kun medlemmer i Felleskjøpet Agri.


Salgsforbehold

Nettbutikken tar forbehold om prisendringer, samt trykkfeil og endringer i tekst, bilder og linker på våre nettsider.


Nettpris

Produkter merket med "Nettpris" har egen pris på nett, som kun gjelder i nettbutikken. 

 

Leveringsinformasjon

Leveringstider og fraktregler for bestillinger i nettbutikken

Postpakke og Hjemlevering småpakker - inntil 35 kg: 2-5 virkedager.

Hjemlevering på dagtid - tyngre på dør gjelder for forsendelser som veier mer enn 35 kg. Dette går i en annen varestrøm enn postpakke, og leveringstiden vil variere etter hvor i landet varene sendes. Vi sender ikke pakker over 35 kg til Svalbard.

Vi benytter oss av tjenestene til Bring for distribusjon av varer. Bring utleverer forsendelser over 35 kg kun mellom 08:00 og 16:00 i ukedagene. Dersom huset/oppgangen er inne i et borettslag/område der bilen ikke kommer til, leverer Bring der bilen kan stoppe. Bring Cargo bærer ikke varene inn i huset/hagen/opp trapper.

Varer kan ikke hentes ut på hovedlageret.

Hent i butikk
Du legger produkter i handlekurven som normalt, og når du kommer til kassen og skal velge leveringsmetode, velger du "Hent i butikk". Du får nå en oversikt over hvilke butikker som har alle varene du har lagt i handlekurven på lager. Du velger ønsket butikk, og går til betaling.

Når varen/varene er klare til henting, får du en melding på SMS og e-post. Du skal få hentemelding maks 2 timer etter bestilling. Enkelte produkter krever montering/klargjøring, og vi beregner 4 timers klargjøringstid før du får hentemelding. Hvis bestillingen settes tett mot stengetid, får du hentemelding påfølgende virkedag. 

Hentefrist: 7 dager

Lurer du på noe? Ring 72 50 50 50.

OBS: Husk legitimasjon

Varene kan kun hentes i butikkenes åpningstider. Varer som bestilles før/etter åpningstid eller veldig tett på stengetid, kan hentes i butikken påfølgende virkedag. Det vil være spesielle regler ved avvikling av høytider. Ta kontakt med utleverende butikk dersom du er usikker på hentetidspunktene.

Retur av Hent i butikk

Når du kjøper noe i nettbutikken, og henter ut ordren i en Felleskjøpet-butikk, skal du returnere produktet/produktene i den samme butikken. Du skal ikke sende produktet til vårt hovedlager.

Angreretten gjelder ikke produkter kjøpt over disk i butikkene våre. Angreretten gjelder kun når du handler i nettbutikken. Levering av produktene skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt på ordrebekreftelsen og i pakkesporingen fra Bring. Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.

Forsinket levering

Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil vi gi deg beskjed så snart vi har kunnskap om det. Du vil da motta informasjon om når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt.

Undersøkelse av produktene

Etter at du har mottatt produktene, bør du, så snart du har anledning til det og innen 14 dager undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Dersom du oppdager feil, skader eller mangler, må du umiddelbart ta kontakt med oss og melde fra.

Forbehold

Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prissvingninger og lagersituasjon. Vi forbeholder oss også rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i konkurranseforhold og alle andre årsaker.

Alle leveringstider som blir oppgitt av oss må anses som veiledende. Når tid er oppgitt i antall dager menes hverdager, og befrakters tid kommer alltid i tillegg. Vi forbeholder oss retten til å avvike og eller endre oppgitt leveringstid uten nærmere varsel.

Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt som ikke skyldes feil (se nedenfor) får ikke tilbakevirkende kraft.

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Felleskjøpets side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15 % av normal utsalgspris, kan Felleskjøpet ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

Personvernerklæring 

Betal med Visa, MasterCard, Collector Faktura eller Vipps

Vi tilbyr Visa, Mastercard, Collector Faktura, Collector delbetaling, Vipps og faktura. For gjennomføring av betaling har vi tilknyttet Nets som leverandør av tjenestene. Dette gir deg en sikker, enkel og god løsning for betaling i vår nettbutikk. Betalingsopplysningene dine blir ikke lagret hos oss.

Betaling med faktura

Du kan velge å betale med faktura fra Felleskjøpet i nettbutikken. For å kunne gjøre dette må du være registrert som medlem og ha fakturaavtale med oss. Dersom du ønsker å bli medlem, kan du starte registreringsprosessen her. Les mer om faktura fra Felleskjøpet her

Betaling med Visa, MasterCard og Vipps

Ved bruk av Visa, MasterCard og Vipps blir kjøpesummen reservert ved bestilling. Dersom reservasjon ikke kan foretas, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen. Du vil motta informasjon om en slik eventuell kansellering. Du blir belastet samme dag som ordren blir sendt fra vårt lager for direktelevering, eller når du mottar hentemelding ved Hent i butikk.

Betaling med Collector Faktura og Collector delbetaling

Ved valg av Collector Faktura og Collector delbetaling foretas det en kredittvurdering basert på personnummer. Denne kredittsjekken gjøres direkte gjennom Nets' betalingsportal. Felleskjøpet lagrer ikke denne informasjonen.

  

Betaling med avtalefaktura

Dersom du har brukerprofil på tjenesten Bondens Min Side, og logger på med brukerprofilen, kan du velge om du vil bruke kort eller motta faktura som vanlig. Dersom du betaler med kort, vil du ikke få eventuelle rabatter. For å få dine rabatter må du velge faktura.

Reklamasjon

Dersom produktene du mottar har feil eller mangler kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Feilen må foreligge når du får produktene i din besittelse. Feil du oppdager innen seks måneder etter at du fikk produktene, skal imidlertid normalt regnes som feil som har oppstått før du fikk produktene.

Dersom det oppdages en feil eller mangel ved varen må du, innen 20 dager, etter at du oppdaget, eller burde oppdaget det, gi oss beskjed om at du vil reklamere på varen. Fristen for å reklamere er likevel aldri kortere enn to måneder fra det tidspunkt du oppdaget mangelen. Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Vi anbefaler av bevishensyn at reklamasjonen sendes oss skriftlig. 

Reklamasjon må senest skje to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis du ikke reklamerer i tide, taper du retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Feil og mangler ved produktene som kan dekkes av reklamasjonsretten skal meldes til Kundeservice på telefon 72 50 50 50 - tastevalg 2.

Dersom det foreligger en mangel ved varen og du har reklamert innen de nevnte fristene, kan du gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelser:

  • Holde kjøpesummen tilbake
  • Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
  • Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetning at varen er i samme stand og mengde)
  • Kreve erstatning

Hvis vår retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke tingen (vi tolker dette løper fra tingen er kvittert inn til felleskjopet.no) har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan vi bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Hvis kunden på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Felleskjøpet, betaler ikke Felleskjøpet disse utgiftene.

Garanti
Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven.

Ekstraordinære forhold

Felleskjøpet er kun ansvarlig for tap for varen, dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis Felleskjøpet godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Felleskjøpets kontroll, og som Felleskjøpet ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.

Felleskjøpet er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Felleskjøpets side.

Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34.


Endring i vilkårene

Felleskjøpet forbeholder seg retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.


Force majeur

Er Felleskjøpet forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Felleskjøpet fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.


Tvister og lovvalg

Tvister i anledning betingelsene og tilhørende bestemmelser, samt tvister som angår der i omtalte og der av følgende rettsforhold hører inn under de ordinære domstoler.


Forbehold

Vi reserverer oss for skrivefeil og eventuelle prisforandringer

Bilder brukt på sidene våre er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende.


Copyright

Alt innhold på disse nettsidene er felleskjopet.no, datterselskap av Felleskjøpet Agri eller underleverandør av nevntes eiendom og er beskyttet etter bl.a. opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder bl.a. omtale av produktene og vekt, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig forhåndssamtykke fra Felleskjøpet Agri.

 

Kjøpsbetingelsene er sist oppdatert 22. august 2019.

Legg til snarvei på hjemskjerm?