12.03.2024 | Felleskjøpet

Å jobbe med en elektrisk laster blir mer effektivt enn noensinne, selv under ekstremt kalde forhold. Avant Tecno presenterer den fornyede e-serien og tredje generasjon av fullt elektriske lastere, hvis unike batteriteknologi ytterligere forbedrer kapasitet, priser, sikkerhet, arbeidstid, holdbarhet og levetid for elektriske lastere, nå til en enda mer fordelaktig pris. Nylig var journalister fra hele Europa invitert til fabrikken i finske Ylöjärvi for å se nærmere på nyhetene og den høyteknologiske produksjonen.

Nå lanserer Avant den neste generasjonen fullt elektriske kompaktlastere. Nyhetene Avant e513 og Avant e527 vil fornye Avant e-serien og erstatte deres forgjengere, Avant e5 og e6-modellene.

– Med en fulladet Avant e527 kan du jobbe hele dagen. Med lanseringen vi så i Finland befester Avant posisjonen i fronten av denne utviklingen, sier produktsjef Syed Jawad Shah i Felleskjøpet Agri.

Allerede i Norge

Den finske lasterprodusenten Avant Tecno har vært i fronten av utviklingen av kompaktlastere siden selskapet ble etablert i 1991. Siden starten av 2000-tallet har Felleskjøpet vært eksklusiv forhandler av de populære kompaktlasterne i ulike størrelser, og selskapet har solgt godt over 5000 eksemplarer i Norge.

Produktsjef Syed Jawad Shah i Felleskjøpet avslører at de første eksemplarene av de nye modellene allerede er på vei til Norge.

Siden starten har Avant produsert 90.000 kompaktlastere. I dag produserer fabrikken i Ylöjärvi 33 Avant-eksemplarer hver eneste dag.

De nye elektriske modellene ble satt i produksjon i januar i år. De første eksemplarene er allerede kommet til Norge.

Unik batteriteknologi

De nye lasterne er utstyrt med Avant OptiTemp® batteripakker (13 kWh og 27 kWh) produsert av Avant Tecnos datterselskap Avant Power. Den globalt unike batteriteknologien bringer kapasiteten til et helt nytt nivå, og energitettheten til batteriene er blant de beste i verden. Det termiske styringssystemet til de patenterte litium-ion batteriene garanterer samme kapasitet i varme og ekstremt kalde temperaturer. Flernivåbeskyttelse gjør Avant OptiTemp® batterier veldig sikre.

Kraft for krevende profesjonell bruk

De nye Avant e513 og Avant e527-lasterne er nesten identiske. Den eneste forskjellen ligger i kapasiteten til batteriene. Avant e513 (13 kWh) er et godt valg for kortvarig kontinuerlig bruk i fjøs, stall, drivhus eller for eksempel til fritidsbruk.

Avant e527 lasteren (27 kWh) med et større batteri er ideell for mer krevende bruk. Bygg- og anleggsbransjen vil for eksempel dra nytte av denne modellen.

De fullt elektriske Avant-maskinene er ideelle for arbeid i trange områder og på byggeplasser som har strenge begrensninger for støy og utslipp.

En hel arbeidsdag på en enkelt lading

Når den er fulladet om morgenen, kan Avant e527-modellen (27kWh) brukes gjennom en hel arbeidsdag. Den maksimale driftstiden for maskinen er cirka seks timer for middels tungt arbeid, mens for Avant e513 er det cirka tre timer. Batteriet til begge lasterne kan lades helt opp med en hurtiglader på under 1,5 timer, noe som tillater lange arbeidsdager.

– I årevis har markedet lengtet etter fullt elektriske lastere som ville være mer som diesel lastere med hensyn til funksjonalitet. Hittil har driftstid og priser vært sentrale problemstillinger knyttet til elektriske lastere, men med Avants nye e-serie løser vi begge, sier Jani Käkelä, CEO hos Avant Tecno.

Fakta Avant e513 og e527:

• Fullt elektrisk lasteserie. Nullutslipp, svært stille. Lave drifts- og vedlikeholdskostnader.
  • To modeller: Avant e513 (batterikapasitet 13 kWh) og Avant e527 (batterikapasitet 27 kWh).
  • Utmerket kapasitet både under varme og kalde forhold.
  • Hurtiglading på under 1,5 timer. Type 2-lading, innebygd 3 kW batterilader. Maksimal ladestrøm er økt med 50% sammenlignet med tidligere Avant elektriske lastere.
  • To elektriske motorer: én for framdrift, og én for hjelpehydraulikk, bom og styring. Takket være den elektriske motoren, blir maksimalt dreiemoment øyeblikkelig påført, noe som sikrer utmerket fremdrift.
  • Det videre forbedrede kjølesystemet i motorpakken holder maskinens varme under kontroll. Økt belastningsmotstand ved kortvarig hardt arbeid.
  • Den oppdaterte multifunksjonsskjermen gir informasjon om batteristatus, temperatur, effektforbruk, driftstid, hjelpehydraulikksutgang, vedlikeholdsbehov, og mer.
  • Samme utseende som i Avants dieseldrevne 500- og 600-serie.

Teknisk informasjon:

1500 kg

Hjelpehydraulikk

30 l/min

*I middels tungt lasterarbeid, ingen hydrauliske tilbehør brukt.

Ladetid:

Modell

Avant e513

Avant e527

Innebygd lader 3 kW (standard)

2 timer og 50 min

5  timer og 40 min

Hurtiglader 400 V / 16 A

1 time og 10 min

2 timer og 20 min

Hurtiglader 400 V / 32 A

1 time og 10 min

*Ladetiden påvirkes av gjeldende forhold og temperatur. Ladetidene er angitt fra 10% til 80% av batteriets tilgjengelige ladingsnivå.