14.11.2025 | Felleskjøpet

Gjennom prosjektet Grønn Fraktallianse for Framtida skal K. Sætre Rederi bygge et batterielektrisk frakteskip, mens Felleskjøpet etablerer landstrømanlegg på Vestnes og Kambo for å sikre tilgang til fornybar strøm.

Prosjektet har fått over 100 millioner i støtte fra Enova – hvor K. Sætre Rederi mottar 100 millioner til bygging av skipet, og Felleskjøpet får 8,9 millioner til etablering av landstrømanleggene. Sammen er partene i ferd med å legge grunnlaget for utslippsfri sjøtransport av varer til norsk landbruk.

Erstatning for dagens dieseldrevne fraktebåt

Prosjektet skal erstatte dagens dieseldrevne fraktebåt med et batterielektrisk fartøy for transport av korn og gjødsel langs norskekysten. Skipet vil ha 91 prosent elektrisk drift, og vil redusere CO₂-utslippene med rundt 3015 tonn årlig. I tillegg etableres ladeinfrastruktur på Kambo og Vestnes for å sikre effektiv og miljøvennlig drift.

Skipet er planlagt å få en batterikapasitet på 23 300 kWh, med diesel-elektrisk reserve. Det skal i tillegg utstyres med rotorseil som gir opptil 20 prosent energibesparelse. Skipet skal trafikkere en fast rotasjon fra Kambo i Oslofjorden til Glomfjord i Nordland.

Underveis fraktes korn fra Østlandet til Vestlandet og Trøndelag, mens returtransporten består av gjødsel i bulk fra Yara Glomfjord til Felleskjøpet Kambo. Skipet vil ha om lag 19 rundturer i året, med opportunistisk lading under lasting og lossing.

Viktig steg i grønn omstilling

Skipet er planlagt satt i drift primo 2028, og vil bidra til å kutte utslipp fra sjøtransporten mellom Felleskjøpets anlegg. Sammen med planlagte strømanlegg ved Trondheim Havn, Felleskjøpet Rogaland Kvaleberget og Yara Glomfjord, skal landstrømanleggene på Vestnes og Kambo sikre nødvendig tilgang til strøm for skipet, og sørge for at minst 50 prosent av energien leveres fra landstrøm fra oppstart.

– Vi er svært takknemlige for støtten fra Enova, som er avgjørende for videre framdrift. Som landets største totalleverandør til landbruket har vi et ansvar for å redusere klimaavtrykket – også i transportleddet. Vi gleder oss til å jobbe videre med dette spennende prosjektet sammen med K. Sætre Rederi, sier Ada Schjelderup, konserndirektør drift og utvikling i Felleskjøpet Agri.

Langt samarbeid og ny teknologi

Felleskjøpets transportsjef Per-Kenneth Øye sier Enova-støtten er et viktig steg på veien mot å gjøre logistikk og forsyning mer klimavennlig.
– Dette er et teknologisk innovativt prosjekt tuftet på et årelangt samarbeid. Med etableringen av landstrømanlegg på Vestnes og Kambo legger vi til rette for elektrifisering av sjøtransporten i landbruket, og bidrar til å gjøre norsk matproduksjon enda mer bærekraftig. Enova-støtten er et viktig bidrag på veien til å realisere en løsning som både reduserer utslipp og styrker verdikjeden – fra fjord til jord, sier Øye.

K. Sætre Rederi ser også tildelingen som et stort løft for grønn skipsfart.

– Samarbeidet med Felleskjøpet gir oss muligheten til å videreføre vår satsing på batteridrevne kystbåter. Vi ønsker å takke Felleskjøpet for tilliten, og vi gleder oss til å realisere dette prosjektet sammen med dem. Til sammenligning har dagens konvensjonelle skip et utslipp på rundt 3 000 tonn CO₂ årlig – noe som gjør overgangen til batteridrift både viktig og riktig for fremtidens sjøtransport, sier Frode og Åge Sætre, eiere i K. Sætre Rederi AS.

Fakta - Grønn Fraktallianse for Framtida

  • Mål: Utvikle et batterielektrisk frakteskip som erstatter dagens dieseldrevne fartøy i korn- og gjødseltransport langs norskekysten.
  • Miljøeffekt: Reduksjon av CO₂-utslipp med ca. 1 540 tonn per år.
  • Teknologi: 23 300 kWh batterikapasitet, rotorseil med opptil 20 % energibesparelse, diesel-elektrisk reserve.
  • Drift: 91 % elektrisk drift, ca. 19 rundturer per år.
  • Lading: Infrastruktur på Kambo og Vestnes, med opportunistisk lading under lasting/lossing.

Pressemelding fra Enova om tildelingen finner du her.

 

Om Felleskjøpet Agri:

Felleskjøpet Agri hadde i 2024 en omsetning på 21,2 milliarder kroner og 4 217 ansatte. Felleskjøpet Agri er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk, og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge.

Felleskjøpet Agri eier Granngården i Sverige som også har over 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av om lag 36 000 bønder.

Felleskjøpet Agri er markedsregulator og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agri sitt formål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi i landbruksvirksomheten på kort og lang sikt.

Om K. Sætre Rederi:

Sætre & Sønner er et norsk, familieeid rederi med base i Austrheim, om lag én times kjøring nord for Bergen. Selskapet har i en årrekke hatt fokus på transport av bulkvarer og stykkgods i Nordsjøen, og eier og drifter i dag fire skip innenfor dette segmentet.