28.04.2023 | Felleskjøpet

For første gang skal nemlig den nye robuste jordbærsorten Glede selges i hobbymarkedet, og det vil skje gjennom hagesentrene til Felleskjøpet Agri. De første plantene ble omsatt i proffmarkedet i 2021 til bærprodusenter som ville prøve sorten. I år kan vi alle plante Glede i hagen.

Glede er en middels tidlig sort, akkurat som de etablerte jordbærplantene Korona og Sonata. Glede er tilpasset utendørs produksjon, og har tilsvarende avling. Den nye typen jordbær er utviklet gjennom flere års forsøk hos Graminor på Bjørke utenfor Hamar.

– Vi gleder oss skikkelig til å få denne helnorske nye jordbærsorten ut i våre hagesentre. Korona er jo en godt kjent gjennom mange år. Glede har både bedre smak, og er mer motstandsdyktig mot sykdommer. Alt ligger til rette for at denne sorten vil ta over mye av salget, og så har den jo et litt hyggeligere navn også, sier Anne-Sofie Odden, kategorisjef hage i Felleskjøpet Agri.

Utviklet siden 2007

Glede har en stabil bærstørrelse, og bærene er noe mindre enn Korona med normal konisk form. Skinnet har en attraktiv og skinnende rødfarge, som er litt mørkere enn Korona når den er fullstendig moden. Glede passer perfekt for ferskt konsum på grunn av sitt flotte utseende, gode egenskaper for oppbevaring, fastheten i skinnet og kjøttet, og ikke minst en svært behagelig smak.

Utviklingen av Glede startet allerede i 2007 ved at foreldresorten Frida og Camerosa møttes i veksthuset til Graminor.

– Kryssingsarbeidet bygger på systematiske registreringer fra tidligere kryssinger og måling av avkommene sine resultater og egenskaper. Jordbær krysses med målet om å skape sorter som har god smak, god avling, passende fasthet og sterk sykdomsresistens, sier markeds- og produktsjef Stig Rune Herbrandsen hos Graminor.

Deretter har sortsutviklingen gått sin gang fram til Glede ble godkjent som ny jordbærsort i 2021. Nå er den klar for det kommersielle markedet.

Fakta om Graminor:

• Graminor AS utvikler plantesorter til jord- og hagebruksnæringen i Norge.
  • Samfunnsoppdraget til selskapet er å levere nye plantesorter tilpasset norske og nordiske vekstforhold.
  • Graminor utvikler nye sorter korn, engvekster, potet, frukt og bær.
  • Graminor AS ble etablert i 2002 og samlet norsk plantesortsutvikling i ett selskap.
  • Selskapet drives fra Bjørke forsøksgård ved Hamar
  • Sortsutvikling av frukt og bær utføres ved Njøs frukt- og bærsenter i Leikanger i Vestland.
  • Graminor er en kompetansebedrift der arbeidet er forskningsbasert og langsiktig.
  • Graminor har flere eiere, med Felleskjøpet Agri og staten ved Landbruks- og matdepartementet som de største aksjonærene.